Enkele vraagjes ivm opties

Den Deze

Nieuw lid
Ik ben aan het overwegen om een Octavia Combi aan te schaffen en ik ben toevallig op dit forum terecht gekomen.
Aangezien ik mezelf altijd zeer goed wil informeren ben ik dit forum al enkele dagen aan het uitpluizen.

Onlangs ben ik bij een Skoda-dealer (in België) gepasseerd en ik ben echt verschoten van deze wagen (in positieve zin).
Nu ben ik enkele opties aan het overwegen, maar ik weet niet dat deze hun geld waard zijn, nl:

Cargo Platform Concept: heeft dit nu echt een meerwaarde qua plaats?
Optie kost iets van een 160€, op het internet vind ik weinig tot geen info (foto, ...)

Net Program voor de koffer: is dit 1 net dat je over je kofferruimte kan spannen?

Xenon koplampen: ik heb geen ervaring met xenon in het algemeen, geeft dit enige meerwaarde? Prijs voor deze optie is 920€, niet echt goedkoop dus (maar nog steeds 600€ goedkoper dan bij VW)

Natuurlijk kan ik met deze vragen ook terecht bij mijn dealer, maar ik zou graag de mening hebben van de gebruikers zelf ipv een verkoper :)

Ik ben aan het overwegen om een Octavia Combi aan te schaffen en ik ben toevallig op dit forum terecht gekomen.
Aangezien ik mezelf altijd zeer goed wil informeren ben ik dit forum al enkele dagen aan het uitpluizen.

Onlangs ben ik bij een Skoda-dealer (in België) gepasseerd en ik ben echt verschoten van deze wagen (in positieve zin).
Nu ben ik enkele opties aan het overwegen, maar ik weet niet dat deze hun geld waard zijn, nl:

Cargo Platform Concept: heeft dit nu echt een meerwaarde qua plaats?
Optie kost iets van een 160€, op het internet vind ik weinig tot geen info (foto, ...)

Net Program voor de koffer: is dit 1 net dat je over je kofferruimte kan spannen?

Xenon koplampen: ik heb geen ervaring met xenon in het algemeen, geeft dit enige meerwaarde? Prijs voor deze optie is 920€, niet echt goedkoop dus (maar nog steeds 600€ goedkoper dan bij VW)

Natuurlijk kan ik met deze vragen ook terecht bij mijn dealer, maar ik zou graag de mening hebben van de gebruikers zelf ipv een verkoper :)

Ik heb zelf een elegance met als opties: radio bolero, sport design pakket, mulit 3 spaak stuur met paddels, 18 luxon antraciet.. Dat zijn hele leuke opties die zijn geld ook waard zijn!

Miez1

Forumguru
Hallo Den Deze en welkom op ons forum!

Over de eerste twee opties kan ik niets zinnigs zeggen. Xenon daarentegen is een optie welke ik altijd op een auto terug wil hebben. Dit verhoogt het confort en de veiligheid ten zeerste bij het rijden in het donker. Mijn ervaring is dat dit, met name ook met slecht weer en slechte belijning van het wegdek, een zeer groot voordeel oplevert t.o.v. conventionele verlichting. Als het tot een keuze zou komen zou ik altijd eerst voor xenon kiezen tov leder of navigatie. Je bent 's nachts rustiger onderweg en minder snel vermoeid. Daarnaast weet ik dat de Superb uitgerust kan worden met AFL, waarbij de lichtbundel zich aanpast aan de veranderende omstandigheden (snelheid/licht/neerslag), ik weet niet of dit op de O2 oom als zodanig wordt aangeboden.

Immer gute fahrt!

Miez

sitechris

Donateur
Xenon zeker doen. Naast veiligheidsargument vind ik ook de uitstraling van je auto beter. It just looks cool!

jalex_h

Forumguru
Ik heb nu voor het eerst Xenon en ik wil nooit meer zonder. Geeft gewoon, in alle omstandigheden, meer en beter licht en is het geld dubbel en dwars waard.
Een ingebouwde navi is leuk, maar net als Miez1 zou ik hier, indien nodig, andere optie's voor laten vervallen.

Hier idem over de Xeon ! Wat een confort !

Wat het nettenprogramma betreft, ik zou dit persoonlijk ook nemen, is erg handig voor kleine dingen in je koffer en als je eens veel bagage neemt kan je die ook met het grote net goed op zijn plaats houden !

Xenon geeft dan misschien meer licht dan conventioneel, in mijn optiek is conventioneel al meer dan voldoende. Zonde van die 920 euro.

Den Deze

Nieuw lid
Ola, ik had niet verwacht dat ik al zo snel zoveel reacties zou hebben :)
Xenon is blijkbaar het overwegen wel waard dan :)
Ik heb er zelf nog nooit mee gereden dus ik weet niet hoe ik dit moet ervaren.

Het Net Program is mss ook wel iets dat ik erbij zou nemen, dan schuift al mijn materiaal niet van links naar rechts in de (toch wel zeer grote) koffer.

michelover

Forumguru
Heb nu mijn tweede auto met Xenon en zou niet meer anders willen. Verschil met halogeen is gewoon echt het geld waard.
Andere aanrader in de optie lijst parkeer sensoren voor en achter. Had ze eerst alleen achter (RS) en dat is handig, maar nu ik ze voor en achter heb is inparkeren zelfs met een auto als de Superb in kleine gaatjes een eitje.

Nee, ik heb zelf nooit Xenon op mijn auto gehad.
Wel in het donker in andermans auto met Xenon gereden en Ja, je hebt meer licht.
Mis ik het in mijn eigen auto? Nee.

Iedereen zijn mening natuurlijk he.

Onlangs reed ik met een wagen zonder xeon of HID lichten en echt waar ik moest goed zien dat de (manuele) verlichting wel brande.
Eens je met HID hebt gereden wil je niet anders meer, en nog iets belangrijk, wat je niet hebt kan je niet missen.

Den Deze

Nieuw lid
Als ik het goed gelezen heb dan zijn de standlichten xenon, maar de grootlichten zijn nog halogeen?
En ik neem aan dat zo'n xenon lampjes wel een pak duurder zullen zijn dan een gewone lamp (indien er een lampje kapot is)?

MarcoO2

Forumguru
Nee, ik heb zelf nooit Xenon op mijn auto gehad. Wel in het donker in andermans auto met Xenon gereden en Ja, je hebt meer licht. Mis ik het in mijn eigen auto? Nee.
Dat vermoeden had ik al. Ik heb letterlijk nog nooit iemand gehoord die zelf uitgebreid ervaring heeft opgedaan met Xenon-verlichting en die daarna terug zou willen naar gewone verlichting. Maar 't is net als met zoveel dingen; je mist het niet, totdat je het genoegen hebt gehad ergens goed kennis mee te maken.

Het belangrijkste is voor mij niet eens zozeer dat je meer licht hebt, maar dat je beter, natuurlijker en rustiger licht hebt. Dat maakt het rijden met Xenon zo relaxt en veilig.

Honcho

Nieuw lid
Hey Hallo,

Xenon is inderdaad een hele mooie optie, mooi om te zien en geeft goed zicht. AFS ( of hoe meedraaiende lampen ook mogen heten) is leuk maar geen noodzaak mijnsinziens. Ik kan me voorstellen dat indien je geen ervaring hebt met xenon je twijfels hebt. Ik rij er inmiddels een tijdje mee, sinds juni, en moet eerlijk zeggen...optisch zeer mooi maar of het de meerpijs waard is..... moet zich nog bewijzen in de winter denk ik.
Wat ik nu wel een goede optie vind is DSG, als je veel rijdt is het echt zalig, z''n geld zeker waard !

MarcoO2

Forumguru
Ik rij er inmiddels een tijdje mee, sinds juni, en moet eerlijk zeggen...optisch zeer mooi maar of het de meerpijs waard is..... moet zich nog bewijzen in de winter denk ik.
Inderdaad, juist in de winter bewijst het zijn meerwaarde. De afgelopen twee maanden heb je niet echt de kans gehad om het te leren waarderen denk ik (tenzij je echt een "nightrider" bent natuurlijk! ;)

Wat ik nu wel een goede optie vind is DSG, als je veel rijdt is het echt zalig, z''n geld zeker waard !
Mooi zo, want die ervaring heb ik nog niet... maar over een paar maanden wel!

Zitten er op de auto/ uitvoering die je zou kiezen eigenlijk (standaard) parkeer-, regen-, en lichtsensoren? Dat zijn wat die kleine dingen die het leven in een dergelijke auto toch een stuk aangenamer maken.

TL@

Forumguru
Ik vind Xenon in Belgie niet echt een meerwaarde, hier brandt zoveel licht dat het niet veel uitmaakt.

Die dubbele vloer is handig als je veel kleine rommel hebt. Ik vind het zijn geld waard. Als je geen kleine rommel hebt, verkleind het enkel de koffer.

De netten zijn ook handig, als het een hatchback is, is het netje onder de hoedenplank ook heel handig om de lege zakjes voor de winkel in te steken, vergeet je ze nooit thuis.

Bovenaan Onderaan