Enorme stank motor

Daan256

Nieuw lid
Tijdens mijn vakantie heb ik (beladen) achteruit een fikse heuvel moeten oprijden (+- 8% of meer).. op zich was dit geen probleem echter toen ik de auto stopte om te parkeren op een vlak stuk kwam er rook uit de motor... ik heb niet gekeken naar lampjes e.d. dus kan daar weinig over zeggen... koelstofniveau en dergelijke waren prima op pijl (ook bij koude motor) ik rij een een 1.9 diesel..
Overigens is dit nu 2 weken geleden en heb ik zonder problemen dik 2000 km gereden zonder stank, hete motor o.i.d.

wat kan er zo gestonken hebben??? en dien ik naar de garage te gaan?

ik hoor het graag.

Thanks...
Gr.

Daan.
 

Bakkertje

Forumguru
Klinkt een beetje als een hete koppeling, kan volgens mij niet echt kwaad (als je het maar niet te vaak doet). Als je geen last hebt verder van een slippende koppeling zou ik er niets aan doen.

Een truc om je koppeling te proberen: In stilstand auto op de handrem, in de 3e of 4e versnelling, redelijk wat gas geven en koppeling op laten komen. Als het goed is slaat je auto af. Als het niet goed is trek je hem door de koppeling en heb je kans dat je nieuwe platen moet (laten) monteren.
 
Veel kans dat het de koppeling is die stonk. Door zwaar beladen in achteruit de berg op te rijden belast je die heel fel, vooral als je speelt met het koppelingspedaal. Ik had dit met mijn vorige auto (primera 1600) als ik thuis een aanhangwagen brandhout de oprit op duwde.
 

Desperado

Forumguru
Klinkt een beetje als een hete koppeling, kan volgens mij niet echt kwaad (als je het maar niet te vaak doet). Als je geen last hebt verder van een slippende koppeling zou ik er niets aan doen.

Een truc om je koppeling te proberen: In stilstand auto op de handrem, in de 3e of 4e versnelling, redelijk wat gas geven en koppeling op laten komen. Als het goed is slaat je auto af. Als het niet goed is trek je hem door de koppeling en heb je kans dat je nieuwe platen moet (laten) monteren.
Een andere manier is ongeveer 40/50 te rijden en in zijn 5 zetten, koppeling op laten komen en vol gas geven.
Schiet het toerental omhoog dan is het mis.
Gaat het gewoon geleidelijk dan is er niks aan de hand.
 

Wallie

Lid
Da's een koppeling ja, deed een vriendin van me laatst ook toen ze in mijn auto reed... ze is een automaat gewend, dus de koppeling was even aanvoelen, 5000rpm en langzaam de koppeling laten opkomen ruik je behoorlijk....
 

skodaboy

Forumguru
dat ruikt idd naar hete koppelingsplaten,
als je het niet te dikwijls doet kan het niet zoveel kwaad,maar echt 'gezond' vind ik dat toch niet die koppelingsplaten heet stoken,
als je zwaar beladen bent,en je speelt met de koppeling achteruit berg op of gewoon vlak,en je 'twijfelt' of je durft niet goed in één keer door rijden dan ben je idd de platen aan het heet stoken.
de "grootste fout" die gebeurd meestal is die linkervoet op die pedaal houden,en dan zo het maneuver uitvoeren,maar dan oefen je toch ook ongewild druk op de pedaal uit,en 'slipt' de koppeling (half)door en als lang genoeg slipt krijg je even nadien die stank en rook.
het beste is met zo'n maneuvers om achteruit steile hellingen op rijden of ergens met trailer binnen te rijden,dat je de linkervoet volledig van het pedaal afzet,minder kans dat de koppeling (door)slipt,maar ja dat moet ook mogenlijk zijn he,altijd zien dat je het voertuig onder controle houdt .:xyxthumbs:
 

skodaboy

Forumguru
Da's een koppeling ja, deed een vriendin van me laatst ook toen ze in mijn auto reed... ze is een automaat gewend, dus de koppeling was even aanvoelen, 5000rpm en langzaam de koppeling laten opkomen ruik je behoorlijk....

5000 rpm is da nie wa veel voor een diesel?
dan zit je toch al serieus in het rode gebied.
zoveel omw/min en dan langzaam de koppeling laten opkomen gaat idd ten kosten van de koppelingsplaten.
een diesel vertrekt zelf en rijdt zelf op het stationair toerental,wel stapvoets natuurlijk he :grin:
das gewoon een kwestie van feeling met de koppeling.:xyxthumbs:
 

Wallie

Lid
5000 rpm is da nie wa veel voor een diesel?
dan zit je toch al serieus in het rode gebied.
zoveel omw/min en dan langzaam de koppeling laten opkomen gaat idd ten kosten van de koppelingsplaten.
een diesel vertrekt zelf en rijdt zelf op het stationair toerental,wel stapvoets natuurlijk he :grin:
das gewoon een kwestie van feeling met de koppeling.:xyxthumbs:
Ja, dat was best behoorlijk in het rood... en mijne rijdt idd prima op alleen de koppeling... maar ja, de eerste meters he, en dan ook nog voor een slagboom die open ging, toen wilde ze even snel snel... mutske dat het is :D
 

VEEJAY

Forumguru
mevrouw veejay had een keer (de laatste keer dat ze mijn auto reed overigens) proberen op te trekken in de derde versnelling (ze dacht dattie in 1 stond). Er kwam flink wat stank uit de auto. Later viel me op dat de auto weer lekker schakelde en goed oppakte in elke versnelling. dus ergens was het wel goed, maar liever niet meer zo.
 
Bovenaan Onderaan