Enyaq 60 snellaad upgrade

Hoi,
Een aantal weken geleden hebben we een Enyaq 60 uit 2021 gekocht. Erg blij mee. We laden voornamelijk thuis aan een eigen laadpaal, maar ik heb afgelopen week ook een keer een Supercharger geprobeerd. Daar zag ik dat hij niet boven de 50kW uit komt. Nu weet ik dat dit de originele max laadsnelheid was. Ik begreep ook dat er ondertussen een upgrade was om dit flink op te hogen.

Toen we de auto kochten werd gezegd hadden ze het over 25 minuten laden van 20% naar 80%. Dat is volgens mij alleen mogelijk met een hogere laadsnelheid.

Is de snellaad upgrade mogelijk op deze auto?
En zitten daar nog kosten aan?
En zou ik mogen verwachten dat de auto met deze upgrade zou worden geleverd?

Hoor graag hoe de kenners hierover denken ;)
 
Ja, kost €535,=. Kan je via je dealer regelen.


Als je niet vaak snellaad niet waard denk ik.
 

Jdbigg

Senior Member
Hoe snel je auto laadt bij een snellader, hangt sterk af van de temperatuur van de accu en van de SoC (% lading in de accu). Laatst heb ik met mijn iV 60 met een SoC van 65% even 15 km verderop getest bij een Tesla SuC en toen kwam hij ook niet boven de 50 kW. Tijdens een snelle rit terug uit Leipzig vorige week en met 15% SoC laadde de auto met 90 kW en ik heb ook al eens 100 kW+ aangetikt.
Ik heb mijn iV 60 (met snellaad upgrade) sinds april 2021 en was 1 van de eerste 100 in NL. Ruime ervaring dus, maar ik laad wel meestal thuis.
 
Dank voor de snelle reacties!
Denk dat het voor ons dan inderdaad niet echt de moeite waard is. Alleen voor de vakantie misschien handig, maar de extra laadtijd is dan wel te overzien.
 
Inderdaad, ik heb van het werk een iv 80. En stel dat ik m bij 40% ofzo aan de lader zou hangen omdat dat voor de volgende dag beter uit komt dan gaat ie idd ook meestal maar met zo’n 60kW.. dus tja.. lijkt mij ook geen 500 euro waard.. blijkbaar niet alleen een software feature dus..?
 
Ja maar mooie curve, maar bij 40% soc krijg ik echt geen 100+ kW.. ook niet na eerst een uur snelweg te hebben gereden.. dan is alles warm lijkt me..
 

BrujeriA

Actief lid
Nu schijnt van "gewoon rijden" de accu nauwelijks warm te worden. Vandaar dat o.a. tesla de accu kan preconditioneren als je naar een laadstation navigeert. Ja, de Enyaq '24 schijnt het ook te kunnen maar als ik daar het filmpje van Speicher Electrisiert op YT zie schijnt het vrij marginaal te zijn en bij lange na niet wat Tesla doet.
 

Smeeuwis

Donateur
Klopt. Accutemperatuur van de Enyaq is vooral afhankelijk van de belasting en de omgevingstemperatuur. Er schijnen wel mensen bezig te zijn om via OBD11 de instellingen aan te passen maar ik heb daar de laatste tijd niets meer van teruggevonden.

Ik ben benieuwd hoe dit komende zomer bij mij gaat zijn: onderweg naar het zuiden met lading, dakkoffer en aanhanger. Dat is een beste belasting en kan resulteren in hogere accutemperatuur en dus hogere laadsnelheid.
 
In de zomer begin je aan een rit met een accutemperatuur van rond de 20 graden. Da's al redelijk in de buurt van de optimale temperatuur. Betekent dat je bij je eerste laadsessie al vrij vlot de maximale laadsnelheid kan halen, mits je de accu wel leeg rijdt tot 10% of zo.

Naar de wintersport, wanneer de accutemperatuur aan het begin van de rit rond het vriespunt zit, warmt de accu nauwelijks op tijdens het rijden. Pas bij de eerste laadsessie begint er wat warmte in de accu te komen, maar te weinig en te langzaam om bij die sessie al echt effect te hebben. Pas bij de tweede laadsessie zit je op een goede temperatuur en zie je de maximale laadsnelheid.

Tenminste, da's mijn ervaring.

Oh, sinds enige tijd kan ABRP ook je (gemiddelde) accutemperatuur laten zien, mits je een OBD dongel hebt. En met apps als carscanner kan dat natuurlijk op het individuele cel niveau.
 
Ik heb nog even contact opgenomen met de Skoda dealer waar we de Enyaq kochten. Zij geven aan dat de auto volgens hen de snellaad upgrade wel zou hebben gehad. Toch zie ik tijdens het laden dat de laadsnelheid structureel niet boven de 50kW uit komt. Kan ik zelf ook ergens checken of de upgrade is uitgevoerd? De dealer heeft overigens al aangeboden de auto uit te lezen en te kijken of er een ander probleem is.
 

Mali

Forumguru
goedemiddag , als ik via de app het digitaal certificaat aanmaak staat er onder andere dit in zie foto.
mijn auto kan na de update 120 Kwh snelladen bij ideale omstandigheden . ik heb momenteel software versie 3.0
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2024-07-16 142521.png
    Schermafbeelding 2024-07-16 142521.png
    23,2 KB · Weergaven: 27
Dank voor je tip! Ik zie in mijn digitaal certificaat inderdaad alleen de vermelding van 11kW en 50kW. Zou de 120kW vermelding er ook bij moeten komen te staan wanneer de upgrade pas na levering is uitgevoerd? Of alleen bij Enyaqs die de upgrade al in de fabriek kregen?

IMG_7587.jpeg
 

Mali

Forumguru
in de oude app my skoda essentiels staat nog dat ik 100 KW heb( wel vanaf fabriek) en na de software update 3.0 is dit verhoogd naar 120 Kw. maar op je laatste vraag kan ik geen antwoord geven
 
In de nieuwe App zie ik die functie helaas niet zo snel, maar als de dealer al heeft aangeboden hem uit te lezen dan is dit toch de juiste oplossing?

Zeker als de dealer zelf ook aangeeft dat de auto de upgrade gehad moet hebben.....heb je ook een reden om hierop terug te vallen als dat niet zo blijkt te zijn.

Mijn iV60 is van '22 en haalt op t moment aan de snellader pieksnelheden van >130kW, in de winter is dit echter max 80kW
 
Bovenaan Onderaan