Enyaq 85 laadinstellingen vergeten

Remuske

Nieuw lid
Hallo mede-Skoda rijders,

Ik heb sinds afgelopen vrijdag (nu dus een dag of 5) mijn nieuwe leaseauto, na 9 maanden vol verwachting is het een Enyaq 85 geworden..

Ik heb echter wat ruzie met de laad instellingen. Ik heb voor mijn thuislocatie een voorkeur ingesteld, tussen 23:00-06:00u laden. Ik heb dit in de app (iPhone 12) én in de auto gelijk staan. Verder heb ik geen voorverwarmen etc ingeschakeld en de vertrektijd staat voor 7 dagen in de week op 07:00u.

Nu is het al 3 keer gebeurd dat ik na thuiskomst de stekker inplug, de laadpaal activeer met mijn druppel en de auto toch meteen gaat laden. Met het dynamische energiecontract wat wij hebben is dit echt onwenselijk, want vaak kom ik tijdens de dure uren thuis. Ik wil me ook aanwennen om meteen de stekker te steken, zodat ik het niet vergeet.

Als ik de app dan open staat de instelling tóch op ‘direct laden’ in plaats van ‘alleen laden op voorkeurstijden’. Maar dit wisselt dus…

Heeft iemand van jullie dezelfde issues en/of een oplossing?
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Heb je wellicht een minimaal ladingsniveau in de app of de auto staan waar 'ie op dat moment nog onder zit?
Zijn er meerdere gebruikers accounts actief?
Je vermeldt een 'thuislocatie', moet de auto dat op basis van GPS zelf uitzoeken? Dan zou daar de fout kunnen zitten, en kun je dat verhelpen om die voorwaarde overal toe te passen. Moet je er wel aan denken wanneer je een keertje niet thuis laadt.

Ik heb met mijn Ioniq 5 af en toe dat het te bereiken ladingsniveau ineens op 50% staat in zowel de (bluelink) app als de auto, terwijl ik dat standaard op 80% heb staan. Waarschijnlijk op dat ogenblik een 'glitch' in de software of de verbinding.
Zou bij Skoda ook iets degelijks kunnen zijn.
 

Remuske

Nieuw lid
Hoi Peter, nee ik heb het minimum op 0% staan. Ik denk dat dat uit is. Er zit geen toggle switch en de setting gaat tot 50%. Ik zal eens in de gaten houden of het met ‘thuis’ te maken heeft, maar de auto geeft al in het begin van de straat aan dat we thuis zijn en biedt aan om autonoom te gaan parkeren. Maar wellicht staat die opgeslagen locatie los van de opgeslagen locatie in het laadprofiel thuis.
 
Als je een dynamisch energiecontract hebt (dus met EPEX uurtarieven), kijk dan even goed in de app van je energieleverancier.

Bijvoorbeeld Frank Energie kan communiceren met de VW/Skoda servers (mits je eenmalig even inlogt) en dan op afstand het laadproces van je auto sturen. Wel moet je zorgen dat je Skoda Connect Services hebt geactiveerd (eerste paar jaar ofzo gratis) zodat de auto de GPS "parkeer" positie doorgeeft aan VW/Skoda. Anders zou Frank niet weten dat je thuis bent, en gaat ook slim laden op het moment dat je elders aan (bijvoorbeeld) een snellader staat. Vandaar dat die Skoda Connect Services een vereiste is. Verder is het een kwestie van vertrektijd/laadniveau enzo instellen in de app. Zolang je je netjes aan je eigen weekschema houdt hoef je bij thuiskomst helemaal niets te doen behalve de auto aan de stekker te hangen en de lader te activeren met je druppel. Heerlijk. En als je wel een keer vroeger dan normaal weg moet kan je in de app ook een eenmalige andere vertrektijd opgeven.

Als je energieleverancier geen app heeft die dit kan, dan kan je ook de generieke Stekker app gebruiken. Die doet hetzelfde maar dan onafhankelijk van je energieleverancier. Mijn ervaring met de Stekker app is al wat verder in het verleden, en toen stond Skoda Connect bij mij nog niet aan. Bij thuiskomst moest ik daarom eerst de auto inpluggen (die begon dan meteen te laden), daarna mijn telefoon pakken en in de Stekker app mijn vertrektijd opgeven. Daarna stopte het laadproces, om pas weer te starten op de goedkope uren. Ik weet niet of Stekker inmiddels ook van Skoda Connect en de GPS positie gebruik kan maken zodat hij weet dat de auto thuis is.

Overigens: Als je Frank Energie hebt, en goed hebt ingesteld, dan zal de auto bij thuiskomst altijd een paar minuten gaan laden voordat Frank ingrijpt en het laadproces onderbreekt. Da's normaal.

En natuurlijk: Als je dit soort slimme apps gebruikt, moet je de auto vooral dom houden. Dus in de auto juist alle locatie-gebonden laadprofielen verwijderen.
 

JJ te G

Donateur
Beste @Remuske;
Hier hetzelfde probleem (ME3.2): laadmodus "laden op voorkeurstijden" vanwege dynamisch contract en zeer regelmatig dat deze instelling terugspringt op "onmiddellijk laden"
Bij het verlaten van de auto check ik nu in "afscheidsmenu" of het laden op voorkeurstijden nog ingeschakeld staat. Beetje omslachtig maar onvermijdelijk als je niet voor de hoofdprijs van het dynamisch tarief wil gaan laden.
Probleem is ontstaan na de laatste grote update van de app waarin je ook kunt zien hoelang geleden de status is ververst
 

Remuske

Nieuw lid
Wat ik net voor het weekend heb gedaan is de app van mijn laadpaal geïnstalleerd. Ik heb een Shell Advanced paal aan huis hangen. Ik heb de auto na een vorig antwoord ‘dom’ gemaakt en er alle voorkeurstijden uitgehaald. Ik heb nu de voorkeurstijden in de laadpaal gezet. Ik gebruik nu niet eens meer mijn druppel, maar als ik thuis kom meld ik de auto aan in de app met één klik. Ik kan dan ook kiezen om direct te gaan laden, bijvoorbeeld als de prijzen heel laag zijn. Als ik vervolgens niets doe gaat hij netjes de voorkeurstijden laden. Ik kan je adviseren hetzelfde te doen als je paal de mogelijkheid heeft.
 

JJ te G

Donateur
Ja, de laadpaal heeft ook de mogelijkheid om voorkeurstijden in te stellen. Maar het is toch raar dat dit bij Skoda niet (meer) goed werkt?
 
Bovenaan Onderaan