EPCmelding; vermogen valt weg

groupjansen

Nieuw lid
Hoi,

Hier een Skoda Fabia uit 2009. Sinds vorige week spontaan EPC lampje aan. Na +/- 10min rijden begint auto vermogen te verliezen en begint te 'bokken' (doodeng op de randweg). Bij garage uitlezen kunnen ze de foutmelding 1e x niet zien. Storing is ook weg als de monteur een klein stukje rijdt. 2e x uitlezen wel 'iets gevonden, remlichtschakelaar vervangen.

Wegrijden prima, na 10min rijden weer hetzelfde probleem. Auto gelukkig in parkeergarage weten te zetten, maar ik durf de straat niet meer op! Gebeurde uiteraard vrijdag na 6en, dus kan morgen pas de monteur weer bellen.

Auto 'leek' hier, totaal geen auto kennis...
Iemand ervaring met dit probleem?

Monteur heeft ook iets benoemd over bobines e.d. Maar het blijft lastig zolang er weinig uit komt met uitlezen en het probleem zich niet altijd openbaart (maar nu merk ik dus wel een trend; begint na +/- 10min rijden). Hij wilde niet random gaan sleutelen. HELP!
 

Tees

Donateur
Welke motor heb je in de Fabia liggen? Als je de auto weer maat uitlezen, vraag dan even naar de foutcode zelf (5 getallen of P met 4 getallen). Dat geeft veel meer informatie dan wat de monteur zegt en interpreteert. Komt vaak zat voor dat de monteur iets interpreteert uit een foutcode wat niet de meest logische of veelvoorkomende oorzaak is.

Verder is het nuttig om een testrit te laten maken terwijl er een log meedraait. Als het een bobine of bougie is, dan moet je dat makkelijk kunnen zien aan de misfires op een bepaalde cylinder. Monteurs hebben daar niet vaak zin in, die vervangen liever meteen alle bobines, maar dat is nergens voor nodig en dus onnodig duur.
 

groupjansen

Nieuw lid
Dank voor je reactie!

Eerst konden ze dus überhaupt geen foutmelding vinden en daarna dus pas die andere melding. Ik zal even navraag doen naar de motor en de codes.

En de monteur gaf al aan dat het zomaar vervangen van onderdelen duur en waarschijnlijk schieten met hagel/ misschien onnodig.

Kunt u bedenken wat het is a.d.h.v. het verhaal?
 

Tees

Donateur
Op basis van wat we nu weten kan t van alles zijn. Bokken is meestal een teken dat er iets mis gaat in de ontbranding. En voor ontbranding zijn er 3 dingen nodig: brandstof, lucht en een vonk. En in elke voorwaarde zijn er veel onderdelen die daarvoor zorgen.

Bobines en/of bougies zijn zeker niet onwaarschijnlijk bij een auto van deze leeftijd. Maar afhankelijk van de motor die erin zit zijn er nog allerlei andere componenten verdacht. Ik neem aan dat je de motorisering van je auto toch wel weet, of t een 1.2 of 1.4 oid is? Benzine of diesel? Desnoods zoek je dit even na obv je kenteken in de AutoWeek CarBase of op ovi.rdw.nl (onder D.2 Variant staat een code waar de motorcode ook in zit). Post de uitkomst hier even en we kunnen weer een klein stukje verder.
 

Tees

Donateur
Ok, de BZG is de 3-cylinder 1.2 HTP motor met 70 pk.
Dan is er iig geen turbo die het niet goed doet (was ook nog een optie en kan duur worden).

Weet je wanneer de bougies voor het laatst vervangen zijn? Dat is relatief goedkoop (het zijn er ook nog eens 3 ipv 4) en moet sowieso periodiek gebeuren. Ik gok voor deze motor dat dat elke 60k voorgeschreven is.
Verder zitten hier penbobines in, dus voor elke cylinder een eigen bobine. Sommige andere motoren hebben een blokbobine, dus 1 bobine voor alle 3/4 cylinders. Dat pleit ook voor een log maken, om te weten waar t probleem zit.

NB: quoten van het voorgaande bericht is niet nodig en mag zelfs niet volgens de forumregels.
 
Bovenaan Onderaan