ERG klep en roetfilter bij diesel

Wij doen met onze wagen korte afstanden ongeveer 5 km en dan staat deze 10 u stil om dan terug deze afstand te doen. Daarom hebben we gekozen voor benzine lees overal berichten dat korte afstanden bij een diesel extra kosten kunnen meebrengen zie ERG klep en roetfilter. De laatste test van VAB laat dit ook zien onder de 15000km ben je goedkoper af met benzine. Volgens de test zouden de diesels 20%meer verbruiken dan volgens de fabriekswaarde en de benzine "maar" 10%. Weet nu niet wat het verschil van prijs is tussen diesel en bezine in Nl maar deze wordt in B steeds kleiner ongeveer 6 cent. Dus dat voordeel gaat stilaan maar zeker weg zeg wel als je weinig km doet he.
 

Bakkertje

Forumguru
Ik gok dat het ook voor een benzine niet echt bevorderlijk is om dergelijk korte afstanden te rijden. De katalysator zal bijvoorbeeld niet op temperatuur komen. Ook de olie wordt op een dergelijke afstand niet echt warm. Bij een diesel zullen de gevolgen wellicht erger zijn, maar ook voor een benzine lijkt het me niet goed.
Misschien is een fiets een aardig alternatief :winkie:
 
Je mag dit steeds aan mijn vrouw proberen te verkopen ik rij al met de fiets naar het werk alhoewel ik binnenkort met twee wagens op de oprit zit zal de verleiding voor mij ook groot zijn om de superb te nemen, daar gaat mijn fysiek :grin:
Ja doe deze rit ongeveer 14j met een benzine en nog geen problemen hiermee maar ja dit is een motor van een paar generaties geleden zonder die hoog technologische snufjes.
 

Antera

Donateur
voor dit soort woon werk verkeer moet je lekker een ouder beestje nemen en geen nieuwe auto :-)
 

The bone collector

Senior Member
Ik geloof zelfs dat de laatste tests spraken van 25 k/jaar en dat je daar onder beter een benzine neemt. Maar je bent altijd het beste af als je zelf even rekent. Vroeger heb ik bij dergelijke tests opgemerkt dat ze de wagen op 8 jaar (of zelfs minder) volledig durfden afschrijven. Natuurlijk dat je een diesel dan benadeelt. Als je 15 jaar doorkachelt, krijg je een heel ander beeld.

Bij de moderne diesels moet je inderdaad wel opletten bij veel korte afstanden (katalysator e.d), als je reparatiekosten oplopen, wordt vergelijken moeilijker.

Nu neem ik zelf bijna altijd de fiets om naar het station te gaan, is amper 2 kilometer en anders rijd je echt altijd met koude motor rond.

OT: Je moet er maar eens op letten dat VAB regelmatig dezelfde/gelijkaardige studies voert om aan te tonen dat dieselwagens zoveel slechter zijn. Ik ken de exacte reden niet, maar ze laten geen kans onbenut om benzine te promoten ten opzichte van diesel. Zelfde met hun verkeersveiligheid. Ze zouden bijvoorbeeld heel graag zien dat alle fietsers gele fluo vestjes dragen, daar lobbyen ze voor. De overheid houdt dit tegen, omdat de echte reden is dat ze de juridische verantwoordelijkheid willen verschuiven. Want wie dan zijn fluo vestje niet draagt, is schuldig...
 
Bovenaan Onderaan