Ik wil per definitie sommige dingen niet in mijn auto hebben, ben zeer blij dat het dus uit te zetten is.
Toen mijn vriendin de vorige Skoda Fabia na 4 maanden aan de voorkant flink in elkaar duwde bleek dit een gevolg te zijn van de auto voor haar die zelf had bedacht om een noodstop te maken voor haar neus. Lang verhaal kort, het is een 50-50 schade geworden na lang overleg tussen de verzekeraars. Eerst wilde mijn rechtsbijstand er nog een rechtzaak van maken omdat je schijnbaar volgens artikel 5 verantwoordelijk blijft voor je voertuig in alle omstandigheden en anderen niet onnodig in gevaar mag brengen. Ze vonden een noodstop maken om niets daar onder vallen. Maar door de grote hoeveelheid variabelen die niet te herleiden waren is dat er niet van gekomen; en ik moest genoegen nemen met 50% schuld.
Onlangs ving ik ook op dat een vergelijkbaar systeem in iemand zijn Volvo zeer sporadisch een wat hogere drempel aan zag voor een obstakel, met dus als gevolg een noodstop. Je moet hopen dat je daar niet achter zit op dat moment hoor.
Waar ik voor opteer zijn systemen die assisteren, maar
NIET (of slechts gedeeltelijk) overnemen. Hulpsystemen, prima! Maar laat ze niet volledig beslissen voor je. Ze zitten er ook wel eens goed naast.
@
MarcoO2: jij zal hier wellicht iets meer over kunnen vertellen als ons leek op dit gebied van rechten en plichten in het besturen van een voertuig.