Erg tevreden over de hulpsystemen voor veiligheid

Herman Janssens

Senior Member
Het is een beetje zoeken hoe en in welke mate alles werkt, maar eens je het door hebt zijn de hulpsystemen voor veiligheid ( lane assist, front assist en adaptive cruise control ) een zegen: ze zorgen voor rust en dus voor meer veiligheid van de bestuurder zelf uit. Ze werken tot hiertoe accuraat en doen wat ik ervan verwacht. Ik kan rr best mee leven dat sommigen mijn mening niet delen en a, dere verwachtingen hebbrn of hadden. Dus... let the beast go ( vrij naar een ex-premier die er niet alleen letterlijk maar ook figuurlijk vetjes in zit )
 

Joske

Forumguru
hij bedoelde nog zo goed.. onze voormalige premier :D

ik vond persoonlijk bij het testrijden de lane assist storend, maar heb er dan ook maar even mee test gereden destijds..




PHOTONEWS_10001706-001.jpg
 

Herman Janssens

Senior Member
Lane assist is in die mate voortreffelijk dat het je waar het systeem de randen van de rijstrook herkent (en dat zie je aan het groenoplichtend icoontje, de wagen je mooi in de rijstrook houdt; Ik denk bijvoorbeeld dat dit erg nuttige kan zijn in de volgende maanden wanneer je je in de mist op vreemde wegen bevindt. Bovendien kan je als het je stoort of wanneer je de omstandigheden goed zijn, het systeem uitzetten.
 

Gieliovd

Forumguru
Ik ben wel benieuwd wanneer die vermoeidheidsdetectie inspringt. Mijn langste rit tot op heden is zo'n 3 uur achter elkaar en ik heb ook best een aantal maal midden in de nacht in de wagen gezeten dat ik niet echt fit meer was.

Maar ik krijg niets te horen of zien... wanneer is het te gek voor de machine?
 

EdK

Forumguru
Als je al slaapt en in de vangrail licht waarschijnlijk.
wat dat betreft ben ik wel blij met de banden assist, zodra die de witte lijn pakt maakt die een bak herrie dat je de eerste 3 uur weer klaarwakker bent
 

MarcoO2

Forumguru
Lane assist is in die mate voortreffelijk dat het je waar het systeem de randen van de rijstrook herkent (en dat zie je aan het groenoplichtend icoontje, de wagen je mooi in de rijstrook houdt; Ik denk bijvoorbeeld dat dit erg nuttige kan zijn in de volgende maanden wanneer je je in de mist op vreemde wegen bevindt. Bovendien kan je als het je stoort of wanneer je de omstandigheden goed zijn, het systeem uitzetten.

Ik ben ook wel heel benieuwd of het systeem überhaupt nog werkt als de omstandigheden minder worden. Denk bijvoorbeeld aan winterse omstandigheden.
 

Noord26

Forumguru
Ik wil per definitie sommige dingen niet in mijn auto hebben, ben zeer blij dat het dus uit te zetten is.

Toen mijn vriendin de vorige Skoda Fabia na 4 maanden aan de voorkant flink in elkaar duwde bleek dit een gevolg te zijn van de auto voor haar die zelf had bedacht om een noodstop te maken voor haar neus. Lang verhaal kort, het is een 50-50 schade geworden na lang overleg tussen de verzekeraars. Eerst wilde mijn rechtsbijstand er nog een rechtzaak van maken omdat je schijnbaar volgens artikel 5 verantwoordelijk blijft voor je voertuig in alle omstandigheden en anderen niet onnodig in gevaar mag brengen. Ze vonden een noodstop maken om niets daar onder vallen. Maar door de grote hoeveelheid variabelen die niet te herleiden waren is dat er niet van gekomen; en ik moest genoegen nemen met 50% schuld.

Onlangs ving ik ook op dat een vergelijkbaar systeem in iemand zijn Volvo zeer sporadisch een wat hogere drempel aan zag voor een obstakel, met dus als gevolg een noodstop. Je moet hopen dat je daar niet achter zit op dat moment hoor.

Waar ik voor opteer zijn systemen die assisteren, maar NIET (of slechts gedeeltelijk) overnemen. Hulpsystemen, prima! Maar laat ze niet volledig beslissen voor je. Ze zitten er ook wel eens goed naast.

@MarcoO2: jij zal hier wellicht iets meer over kunnen vertellen als ons leek op dit gebied van rechten en plichten in het besturen van een voertuig.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
volgens mij kan marco jou alleen helpen als jij je rekeningen niet (hebt) betaald.
kun je eerst koffie zetten en daarna neemt hij de koffiezetter mee.........................:maakmegek:
 

Noord26

Forumguru
Elke jurist krijgt dezelfde basis mee neem ik aan? Koffie mag ik per definitie niet overigens dus die valt niet mee te nemen hier in huis.
 

Herman Janssens

Senior Member
Ik ben ook wel heel benieuwd of het systeem überhaupt nog werkt als de omstandigheden minder worden. Denk bijvoorbeeld aan winterse omstandigheden.
Als het geen randen van de weg of de rijstroken herkent, zal het aangeven met een oranje symbool dat je er niet op hoeft te rekenen.
 

MarcoO2

Forumguru
@ Noord26: daar zou ik een avond over vol kunnen praten ;) Maar omdat de belangrijkste factor altijd "de omstandigheden van het geval" is, is het lastig om iets algemeens te zeggen. Maar als je specifieke vragen hebt, gooi ze gerust in een apart topic (om het netjes te houden naar TS) ;)
 

hemi24

Forumguru
met sneeuw op de weg zou hij geen referentie meer hebben lijkt me

En volgt hij dus waarschijnlijk het eerste spoor door de verse sneeuw, en ga je bij de eerste bocht zonder waarschuwing achter een uitglijder met zomerbanden... :deuk:

Heb een tijdje terug een Focus met Lane assist gereden, maar daar kun je je de kosten besparen: hobbelt vrolijk over de lijnen heen zonder protest. Enige waar 'ie wel problemen mee had is als je geen richting aangaf bij rijbaanwissel op de snelweg!
2½ jaar terug met een V60 met Lane assist gereden, en die vond het erg bezwaarlijk als ik op een smalle weg met belijning voor 60km/h elke keer over de streepjes moest om maar niet de spiegels van de tegenligger te tikken...
ACC werkte op de V60 wel lekker, alleen was de tussenliggende afstand naar mijn mening niet klein genoeg in te stellen: op de snelweg was er elke keer weer een auto die er nog wel tussen dacht te kunnen, waardoor het systeem bleef inhouden/remmen.

Is dit bij een Skoda beter geregeld?
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

wvn

Nieuw lid
Weet iemand of dit klopt?
De vermoeidheidsdetectie neemt de eerste 5 minuten op van je rijgedrag en geeft een melding wanneer je rijgedrag afwijkt.

Nu snap ik het niet helemaal. Want ik heb al geprobeerd om als een gek te rijden (in een veilige omgeving). Onnodig veel sturen, stom schakelen, veel gas geven. En daarna heel rustig gaan rijden.. Maar geen bliebje o.i.d.

(en ja, de optie vermoeidheid detecteren is wel ingeschakeld)
 

Herman Janssens

Senior Member
Ik denk dat het eer te maken heeft met de manier waarop je het gaspedaal indrukt en bij vermoeidheid ongemerkt lost. Maw dat je dan je gaspedaal op een andere manier lost dan dat je dat bewust doet.
 

VWim

Forumguru
En het aantal stuurcorrecties dat je moet doen om de auto in een rechte baan te houden zal ook wel gemonitord worden. Misschien is dit nog wel relevanter voor het systeem dan je gaspedaal.
 

D_R1978

Senior Member
Heb tot nu toe de FA en LA aan staan en bevalt me prima. FA heeft een paar keer ingegrepen waar dat wellicht niet nodig was, maar vond het ook niet hinderlijk.

Ook de manier waarop de LA werkt vind ik beter dan in de Focus die ik een jaar eerder reed, hij stuurt lichtjes bij waar nodig zonder rare fratsen als een trillend stuur of getrek aan je gordel (geloof dat dit bij Renault zo werkt). Enig bezwaar is dat hij blijkbaar niet berekend is op de vele vrij rechte wegen: heb een paar keer de waarschuwing gehad dat ik wel mijn handen aan het stuur moest houden terwijl ik dat wel had maar er simpelweg weinig te sturen viel.... ;)
 

Herman Janssens

Senior Member
Ook de ACC doet het schitterend. Mooi vertragen als je een voertuig voor je nadert. Als je je dan links zet, schiet hij pots weer vinnig uit zijn startblokken.
 
Bovenaan Onderaan