Ervaring 17" velgen en banden

Heeft er iemand ervaring met deze, hoor namelijk dat de banden meer lawaai maken in het interieur en het comfort minder zacht maken?
Of is het minder erg dan ik denk?
Heb momenteel de 17" 225 bij mijn wagen besteld zijn natuurlijk veel mooier dan de 16" velgen.

djmshell

Senior Member
Wij rijden in de zomer met 17'' Cigaro. Moet zeggen dat nu de winterbanden+velgen 15'' erop liggen ik weinig verschil merk qua geluid. maar dit is ook erg band afhankelijk. ( zomer: Pirelli Pzero nero en winter: vredestein snowtrac 3)

Qua comfort moet je met de 17'' wel inleveren. Je auto wordt er stukje Spartaanser van. Wij vinden dat niet erg. Dus ja het is even afwegen wat je er voor over hebt qua geluid en comfort. Het oog wil natuurlijk ook wat he:winkie:.

Wil je beetje tussen in gaan zitten is 16'' misschien iets?

PS. betreft in ons geval wel een fabia combi.

Wel ja origineel waren er 16" voorzien maar het is zoals je zegt het oog he.
Zou er veel prijsverschil zijn van banden tussen de 16" en 17"

sitechris

Donateur
17 inches zijn iets duurder en marginaal minder comfortabel.

Voordelen 17 inch: betere wegligging, meer stuurprecisie en belangrijk: het ziet er stukken beter uit. Een Superb met 16 inchjes ziet er heel ielig uit. Zelfs 17 inches zijn voor de Superb al aan de kleine kant. Met name omdat de ruimte tussen de wielkasten en de band overgemiddeld groot is.

andrehj

Forumguru
Heb momenteel de 17" 225 bij mijn wagen besteld zijn natuurlijk veel mooier dan de 16" velgen.
Jammer. Je had beter je auto op 16" velgen kunnen bestellen en dan laten afleveren op winterbanden. Dan had je dit voorjaar een mooie 17" set met zomerbanden er bij kunnen kopen (bij mij of zo :winkie:) en was je helemaal klaar geweest.

Overigens hebben 16" wielen ook voordelen tov 17":
- Minder kans op stoeprandschade (vooral icm 6.5J velgen)
- Iets comfortabeler
- Minder kans op kapotrijden bij gaten en rillen in het wegdek.
- Goedkopere banden en velgen
- En de stuurprecisie is ook met 16" prima (had 195/65R15 op mijn vorige auto en ook daarmee geen problemen).

TTE

Lid
17" rijd echt erg goed, ik heb deze i.c.m. sportonderstel. Net iets mooier om te zien en stuurt een stukje strakker. Heb de trifid velg, en jij?

Zijn ook de Trifid velgen en ga deze behouden zoals je zegt strakker sturen en de auto is reeds comfortabel dus denk dat dit nog zal meevallen.

Ps: wat is de max. maat van winterband op deze wagen volgens het gelijkvomingsformulier(belgie)

TTE

Lid
Zie foto, dus met sportonderstel. Ik weet niet wat de max. maat is voor winterbanden in Belgie(ook niet van NL als die er is) Ik heb wel net winterbanden besteld voor op deze velg. 225/45 17" Vredestein.

Bijlagen

• 016.jpg
    016.jpg
    95,7 KB · Weergaven: 67
Staat dit niet vermeld op het gelijkvormingsatest wat de max maat is van de banden?

Mooie wagen ons eerste voorkeur was ook zwart maar als we de platin grey zagen staan waren we verkocht (het is misschien omdat we nu 14jaar op een zwarte wagen kijken)

deusjevo

Forumguru
Zie foto, dus met sportonderstel. Ik weet niet wat de max. maat is voor winterbanden in Belgie(ook niet van NL als die er is) Ik heb wel net winterbanden besteld voor op deze velg. 225/45 17" Vredestein.

Bij de O2 is het zo dat je icm 17"wielen en sportonderstel teruggaat van zomerbanden maat 225/45-17 naar winterbanden maat 205/50-17 als je nog sneeuwkettingen wilt kunnen blijven gebruiken.
Wellicht is dat bij de S2 ook zo?
Staat in het het instructieboekje in het hoofdstuk: wielen en banden

Bij het hoofdstuk: wielen en banden verwijst men dat de maten welke gemonteerd mogen worden in de boorddocumenten staan die bij de auto geleverd zijn. Deze documenten moet men ook voorleggen als we naar de keuring gaan.
Sneeuwkettingen zijn niet zo belangrijk voor mij.
Dan is de vraag ook: de zomerband vervangen op dezelfde velg of toch aparte velgen kopen voor de winterbanden?

eddiea

Forumguru
Dit onderstaande stukje is wel het meest repeterende stukje tekst op dit forum volgens mij............

Jammer. Je had beter je auto op 16" velgen kunnen bestellen en dan laten afleveren op winterbanden. Dan had je dit voorjaar een mooie 17" set met zomerbanden er bij kunnen kopen (bij mij of zo :winkie:) en was je helemaal klaar geweest.

Overigens hebben 16" wielen ook voordelen tov 17":
- Minder kans op stoeprandschade (vooral icm 6.5J velgen)
- Iets comfortabeler
- Minder kans op kapotrijden bij gaten en rillen in het wegdek.
- Goedkopere banden en velgen
- En de stuurprecisie is ook met 16" prima (had 195/65R15 op mijn vorige auto en ook daarmee geen problemen).

Bovenaan Onderaan