Ervaring 18/ 19 inch velgen + eibach

dimi74

Banned
Beste mede Octavia 3 rijders,

Sta op het punt om mijn huidige 17 inch velgen te vervangen door 19 inch (225/35/19) exemplaren. Waarna ik de auto wil verlagen met een Eibach kit.
Toch twijfel ik of ik hiermee niet teveel aan comfort inlever en daarom toch voor 18 inch (225/40/18) zou moeten gaan.

Heb op forums wel wat feedback gevonden maar dat betrof RS rijders. Die vonden dat er maar weinig verschil tussen de 2 maten zat.

Zijn er hier bestuurders die ervaring hebben met 19 inch velgen in combinatie met verlagen en hun ervaring willen delen

Laatst bewerkt:

Cedo Nulli

Nieuw lid
Geen ervaring met verlagen, wel het volgende:
RS220 my 2014 met 18" gemini
RS245 my 2018 met 19" extreme + DCC

De RS245 rijdt een pak zachter in zowel 'normale' als uiteraard de 'comfort' stand van het DCC. Hoewel er minder rubber rond de velgen hangt is het comfort merkelijk hoger.
In de 'race' stand dan merk je uiteraard alle putjes en bultjes en voel je de wagen zoals het moet.

Jasper-RS

Forumguru
Ik heb op mijn 2014 Octavia 1.2 tsi 19” xtreme velgen met continental sportcontact 6 (225/35/19) en eibach verlaging. Ik vind het heerlijk rijden en zeker niet ‘te’ stug.

leon-cupra

Forumguru
Hier de 19" extreme velgen, wel zonder verlaging. Nooit ondervonden dat het stuiterbak is met de 19". Kzou zeker niet voor 18" gaan. 19" smoelt gewoon veel beter. En een verlaging hoeft toch niet steeds zeggen dat je inboedt aan comfort? Bestaan toch sets die op comfort zijn gericht?

Rofffel

Forumguru
Een verlaging middels veren betekend wel een stuggere setup.
Ik heb nu sinds een kleine twee weken de Eibach Sportline en vind het verschil wel merkbaar. Voornamelijk op lagere snelheden merk ik het. Bij lagere snelheden heb ik het ook over verkeersdrempels, pleinen en klinkerwegen.
Ik twijfel zelf of 19" niet te groot is.
Ik vind het dan snel tjappie worden met zo'n ielig remschijfje erachter.
18" staat netjes en met spacers kan je het geheel afronden en de sportiviteit komt dan op het oog niet van die ene inch.

dimi74

Banned
De knoop is doorgehakt. Na het lezen van de reacties hier en de info die ik op wat andere forums vond heb ik toch gekozen voor 19 inch velgen.
Optisch was ik er al van overtuigd dat het 19 moest gaan worden. Qua comfort was er nog twijfel maar veelal lees ik dat het allemaal nog wel gaat vallen qua hardheid, we shall see.
Eind volgende week gaan ze eronder en dan snel een afspraak maken om hem lager te laten leggen.

dimi74

Banned
Voor alle nieuwsgierigen, hier het resultaat.

30mpt3p.jpg

Bovenaan Onderaan