Ervaring audio

Ik zit in dubio of ik kies voor de Canton soundsystem of gewoon de standaard audio uitrusting neem op de Skoda Karoq Sportline.

Graag hoor ik jullie ervaring van het standaard/Canton audio systeem.

kva

Nieuw lid
Als je je oor bij een van de deurspeakers houdt denk je dat ze kapot zijn.. Ik weet niet hoe de standaard audiosysteem functioneerd..
Sub in de koffer is wel goed.

LdN

Forumguru
@kva, Wat is dat nou voor een nietszeggende losse opmerking.......
Ik hoef m'n oor niet bij de speakers te houden om vast te stellen dat hij kapot is.

Ik heb het Canton systeem zowel in mijn vorige octavia gehad en heb het nu ook weer in m'n huidige Karoq.
Ik vind het een goed systeem, ik kan er een voor mij zeer acceptabel geluid uit halen door het tweaken
van wat instellingen, verwacht geen bonkende sub en spetterende tweeters, het systeem is in staat om een
zeer acceptabel geluid neer te zetten, zeker geen top hifi maar duidelijk beter dan wat ik in m'n vele andere
auto's gehad heb.
Helaas is het beleven van geluid erg persoonlijk en wat ik mooi vind kan jij wel helemaal niks vinden.
Het standaard systeem ken ik helaas niet.

Als je je oor bij een van de deurspeakers houdt denk je dat ze kapot zijn.. Ik weet niet hoe de standaard audiosysteem functioneerd..
Sub in de koffer is wel goed.

Zelf geen positieve ervaring dus met het Canton systeem?

......
Ik heb het Canton systeem zowel in mijn vorige octavia gehad en heb het nu ook weer in m'n huidige Karoq.
Ik vind het een goed systeem, ik kan er een voor mij zeer acceptabel geluid uit halen door het tweaken
van wat instellingen, verwacht geen bonkende sub en spetterende tweeters, het systeem is in staat om een
zeer acceptabel geluid neer te zetten.....
Helaas is het beleven van geluid erg persoonlijk.....

Gaat mij er inderdaad om dat het acceptabel geluid is met wat diepte en bass er in. Maar uit je verhaal kan ik opmaken dat dit mogelijk is door het tweaken van wat settings.

Ik heb in mijn huidige lease-Karoq ook het Canton-systeem en ben tevreden over het geluid. Je kunt inderdaad een hoop instellen qua hoge tonen / lage tonen / voor / achter-verdeling. Voor het geld, zeker als onderdeel van een pakket, is het geen miskoop hoewel je voor meer geld vast ook veel beter geluid kunt krijgen (maar het is maar een auto natuurlijk)
Kan het niet vergelijken met de standaard-boxen, maar moet binnenkort de Karoq inleveren vanwege verandering van werkgever en stap over naar een Octavia. Daar zitten standaard boxen in dus dan ga ik het verschil ervaren.

SuperBb

Actief lid
Heb nu sinds 5 weken Een superb met Canton, vind het een erg goed geluid geven. Mooie diepe bas, zonder te overheersen (tenzij je dat wil, de sub kan flink opgeschroefd worden)

Midden en hoge tonen zijn ook goed in balans.

tot op heden erg tevreden

@Niwre Oké, klinkt goed! Het is een lease auto dus het is of de standaard speakers of upgraden naar Canton. De Octavia is ook een mooie auto, krijg je de nieuwe uitvoering ?

Laatst bewerkt door een moderator:

Bakkertje

Forumguru
Bij geluid is er maar 1 manier, zelf gaan luisteren en beoordelen wat je wel en niet mooi vind.
Wat je wel en niet mooi vind is zo persoonlijk.

Ben zelf redelijk kritisch als het over geluid gaat en in zowel de Touran als in de Passat vond ik het standaard audio systeem prima.
De Superb en Octavia daarvoor (die hadden RNS systemen van voor de MIB tijd) waren echt beduidend minder.

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Ik heb het Amundsen navi/audio systeem in mijn O3FL uit 2019 en ben hier zeer tevreden over. Ik mis geen Canton of wat dan ook.

DaveW

Forumguru
Ik heb een 7-tal maanden in een Superb L&K mogen rijden met Canton. In de iV zit nu geen Canton en ik hoor verschil.

Ik heb wel het gevoel dat er wat meer 'clarity' in het hoge geluid met Canton zit, mogelijk door extra tweeters of zo en dat was zeker fijn als je graag detail hoort, maar ik vond de mids nogal modderig en kreeg die met EQ niet goed. De bas was wel voldoende 'heavy', zelfs na wat indraaien van de sub, maar vaak wat overdreven. Die is onnozel sterk.

De kids waren er wel dol van als Alan Walker op stond :-) maar voor 'mijn' muziek was het toch niet dat. Voor een 'hifi' producent als Canton zou de afregeling van het systeem m.i. wel veel fijner en gebalanceerder (lees studiokwaliteit) kunnen.

Dus daarom heb ik het niet meebesteld, bovenop het feit dat de iV de sub dan niet heeft. Dan wordt het toch allemaal veel geld voor weinig of geen meerwaarde, ondanks het feit dat ik muziek belangrijk vind. Na een week ook nog niet beklaagd.

EdK

Forumguru
Heb het standaard systeem in me Fabia zitten, maar zeer tevreden over hoor !
Als ik een stuk van Vivaldi of Bach heb aanstaan en ik zou me ogen dichtdoen dan waan ik me echt in het concertgebouw....... zo goed is de kwaliteit... :deuk::dankje:

Jessedew

Senior Member
Ik heb een Canton in mijn Octavia uit 2013. Ik vind het een prima geluid, maar zet hem nooit hard ivm een piep in mijn oor. (dus je moet je natuurlijk afvragen hoe hard wil je de muziek zetten) De kans op gehoorschade bestaat. Moet je uiteraard zelf weten hoe hard je hem zet.

Voor normaal geluid volstaat die zeer zeker. De bas, die ik dan wel aan heb staan die hoor je inderdaad goed.

kva

Nieuw lid
@LdN Inderdaad persoonlijk. M.i. wel veelzeggend.
Of het is daadwerkelijk kadoek.

@Jeroenbrink Ik wil je adviseren om beide systemen even te beluisteren. Mogelijk heeft het te maken met verwachtingen. Anderzijds wil je weten of de meerprijs opweegt tegen het verschil. Wellicht kun je beiden systemen bij de dealer even testen/ beluisteren.

Laatst bewerkt door een moderator:

Tom D

Actief lid
In mijn O3 style business zit ook Canton geluid. Klinkt gewoon goed: mooi hoog en mid, maar voor diepe bassen komt de sub toch echt te kort, zeker op wat hoger vermogen, dan merk je gewoon dat het (ik meen) 16 cm woofertje het allemaal niet meer kan bolwerken. Voor normaal volume is het echter een goede set met mooi geluid, als dat natuurlijk altijd subjectief. In mijn vorige Superb2 instapper zat een Amundsen navigatiesysteem en daar heb ik toen een platte sub van Pioneer voor besteld die in de kofferbak lag. Dat was een Pioneer tsw70 met 150 watt rms vermogen. Die combi klonk zeker in het laag tien keer beter dan mijn huidige Canton set, maar kostte me ondanks dat deze plat is toch flink wat kofferbakruimte en 3 uur pielen voordat het was aangesloten en werkte.

Ik weet niet of het mogelijk is om de driver in de sub bij het Canton systeem aftermarket te vervangen voor een betere?
Zo ja: iemand tips en is het veel werk?

Bakkertje

Forumguru
@Tom D dat zal vast kunnen, de vraag is wat het oplevert. De Canton sub heeft een bepaald volume wat (als het goed is) berekend is op de woofer die erin zit. Daar een andere in klussen past fysiek waarschijnlijk wel, maar of het dan ook beter klinkt is zeer de vraag..

Bovenaan Onderaan