Ervaring Fabia 1.4

koreaan

Forumguru
hallo luitjes

As zaterdag willen we gaan kijken bij onderstaande auto.

http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=309186572

Eigenaar meldt dat de ketting is vervangen en meldt dat er een beetje koelvloeistof lekt, kan dit duiden op grote problemen?
Wat is jullie algemene ervaring met dit type motor en auto? Andere aandachtspunten? Positieve punten oid?
Moeten er een eind voor rijden dus jullie advies/mening wordt gewaardeerd!

Leandro

Senior Member
Mijn vriendin heeft hetzelfde blok uit hetzelfde bouwjaar. Wel is daar de koppakking vervangen bij 175.000 km omdat deze lekte. Lekkende koppakking is een zwak punt van deze auto's.

Het blok in combinatie met de auto is wel aardig zuinig en vlot genoeg. Het word het geen snelheidswonder zoals in je handtekening staat, maar prima 140 op de snelweg. Verder is hij natuurlijk super ruim voor het geld.

Verder is een aandachtpuntje vocht in de auto. Kijk goed onder de matten, de deuren lekken af en toe.

Als ik het vergelijk met de Fiesta van mijn moeder, is het wel een stuk minder lekker sturen. Maar het doet alles zoals je verwacht, geen gekke dingen maar ook geen geweldig stuur wonder.

Cordoba

Forumguru
Lekkage van koelvloeistof bij dit blok (en vervangen distributieketting), lijkt er op te wijzen dat mogelijk de koppakking (zwak punt bij deze motor) al is vervangen, maar dat dit niet deskundig/zorgvuldig is gedaan, waardoor koelvloeistoflekkage optreedt.

Een distributieketting hoeft bij deze km-stand nog geen verse ketting, en vervangen bij een lekkende koppakking lijkt mij niet onlogisch. Andere mogelijkheid is dat de waterpomp niet is vernieuwd en dit eigenlijk wel had gemoeten. Dit lijkt mij een auto om kritisch te onderzoeken, als je hier voor gaat.

(zoek maar eens op het forum op lekke koppakking of koelvloeistof lekkage bij de Fabia I (met écht Skoda-blok).)

Leandro

Senior Member
Hallo,

Dank voor je reactie wat zijn de kosten van het plaatsen van een nieuwe koppakking.

Krijg de indruk dat 1.4 niet de beste motor is

Op de koppakking na zijn er weinig klachten over de motor. Zeker met 140 k zouden er toch best wat meters bij kunnen. Wel zou ik naar het onderhoud kijken. De huidige eigenaar heeft hem sinds augustus 2015 dus waarom doet hij hem weg....

machlo

Forumguru
Die koppakking lijkt een beruchte te wezen voor de 1.4 mpi. Heb er een dikke 650 voor mogen aftikken....mijn lekkage was extern niet te zien, zat intern. Heb het vermoeden dat ze bij de eerste keer de kop niet hebben gevlakt, maar dat is een gok van mij. Heb hem zonder papieren gekocht, redelijk dure gok geweest dus. Maar vind het wel een erg fijne en stevige auto, lekker aangekleed.

Leandro

Senior Member
Die koppakking lijkt een beruchte te wezen voor de 1.4 mpi. Heb er een dikke 650 voor mogen aftikken....mijn lekkage was extern niet te zien, zat intern. Heb het vermoeden dat ze bij de eerste keer de kop niet hebben gevlakt, maar dat is een gok van mij. Heb hem zonder papieren gekocht, redelijk dure gok geweest dus. Maar vind het wel een erg fijne en stevige auto, lekker aangekleed.

Verder, 1700 euro + een kleine beurt (€100?) is €1800...

Misschien kan je ergens een aankoopkeuring laten doen? Zelf woon ik in Tiel en heb ik hem bij willekes Tiel laten keuren voor iets meer dan 30 euro. Misschien kan een (onafhankelijke) garage je advies geven + een schatting van de kosten. Zelf ken ik geen garage in Druten.

koreaan

Forumguru
Op de koppakking na zijn er weinig klachten over de motor. Zeker met 140 k zouden er toch best wat meters bij kunnen. Wel zou ik naar het onderhoud kijken. De huidige eigenaar heeft hem sinds augustus 2015 dus waarom doet hij hem weg....

Eigenaresse, meldt er niet lekker in te zitten. Ze had ook aangegeven de auto 1,5 jaar te hebben.

Cordoba

Forumguru
@koreaan Op de foto's zie ik ook dat de stoelbekleding erg slap/los is, dus een stel goede stoelen op een sloop scoren lijkt me geen overdaad. (heb ik bij mijn Fabia ook gedaan)

Misschien de auto meenemen naar Vagtechniek (afspraak maken) om daar te laten checken?

Niels83

Forumguru
Of met zoveel vragen lekker laten staan.

Vorig jaar een auto gekocht met wat vragen toch gedaan. Veel reperaties verder zit ik nu met een auto die financieel total loss is, (reperaties ca 1.5 keer de waarde op internet).

Mijn advies zou dus zijn kijk verder. Met die km stand en die prijs moet je wel geluk hebben.

Niet lekker zitten? De stoelen zitten geweldig. Zijn de stoelen doorgezeten? Na 140k al? Dan zou ik al twijfelen over de km stand of hij moet van Peter Beense zijn geweest.

Renkie

Forumguru
Let wel op:
De 1.4 8v (8 klepper) motor heeft die koppakking problemen, ook te herkennen aan de distributie KETTING. Die motor is ook van Skoda zelf.
Er zijn ook 1.4 16v (16 klepper) motoren die een distributie riem hebben en welke geen last hebben van de koppakking.

Leandro

Senior Member
Of met zoveel vragen lekker laten staan.

Vorig jaar een auto gekocht met wat vragen toch gedaan. Veel reperaties verder zit ik nu met een auto die financieel total loss is, (reperaties ca 1.5 keer de waarde op internet).

Mijn advies zou dus zijn kijk verder. Met die km stand en die prijs moet je wel geluk hebben.

Niet lekker zitten? De stoelen zitten geweldig. Zijn de stoelen doorgezeten? Na 140k al? Dan zou ik al twijfelen over de km stand of hij moet van Peter Beense zijn geweest.

Zelf denk ik dat je wel voelt of een auto lekker zit tijdens een proefrit... Beetje raar om na ruim anderhalf jaar daar pas achter te komen.

Canon-Eye

Forumguru
Beetje raar om na ruim anderhalf jaar daar pas achter te komen
Het kan ook gewoon in de praktijk tegenvallen en daarna kan het nog best een tijdje duren voordat je je er genoeg aan hebt geërgerd (of genoeg hebt gespaard) om de volgende stap te zetten...

koreaan

Forumguru
Hallo allen,

Hartelijk dank, aangezien we meer dan 2 uur moeten rijden hebben we afgezegd.

Bedankt voor je jullie reacties!

Bovenaan Onderaan