Ervaring met aanpassen brandstofmeter voor Fabia I?

Cordoba

Forumguru
Ik ben de laatste tijd een beetje in Elsa aan het kijken, en vond voor de Fabia I de mogelijkheid om de 'ijking' van de brandstofmeter aan te passen. Volgens Elsa krijgt de meter af fabriek de setting '128' mee, en kun je die aanpassen tussen '120' en '136'. Leuk om te weten, maar er staat niet bij wat voor verandering een andere waarde geeft, is het alleen het verschuiven van de meter ten opzichte van de schaal, of verander je het bereik, of wat doe je precies met die verandering van setting.

Mijn vraag is of iemand ervaring heeft met het veranderen van de setting, of dat er iemand weet wat je nu precies verandert met de setting (en welke kant je op moet veranderen om bijvoorbeeld de brandstofmeter niet pas na 200 km rijden te zien zakken).
 

turboturbo

Forumguru
...pas na 200 km rijden te zien zakken
Bedoel je dit verschijnsel?

IMG_2099.jpg

Daar heb ik dus ook 'last' van... :smirk:
Pas na 450~500 km zakt het naaldje voorbij het midden. Om er dan vervolgens nog maar 150~200 km mee te kunnen rijden, zonder daarna met geknepen billen te zitten....
 

Canon-Eye

Forumguru
Om er dan vervolgens nog maar 150~200 km mee te kunnen rijden, zonder daarna met geknepen billen te zitten...

Die samengeknepen billen zijn niet nodig, als je één keertje uitzoekt hoeveel liter je kunt tanken als het "Please Refuel" waarschuwingslampje aangaat. Dan weet je dus ook hoeveel er nog inzit en hoever je nog zou kunnen komen.

Dit analoge wijzertje is puur indicatief, en niet bedoeld als nauwkeurige opgave. Daarom is dat "half-streepje" ook geen streepje, maar een verhoudingsgewijs dik blokje - en er staan ook geen liters bij.

Tip: toen ik nog geen maxidot had (d.w.z. t/m 2 auto's geleden) gebruikte ik de "2e dagteller" ook al als extra tankindicatie: zet deze op nul bij het tanken. Om te beginnen kun je tijdens het rijden makkelijk zien hoeveel je nog ongeveer te gaan hebt, onder gemiddelde omstandigheden - en bovendien zie je bij het tanken meteen hoeveel km je op het getankte aantal liters hebt gereden, zonder eerst de vorige stand van de nieuwe te hoeven aftrekken.

Terzijde: in m'n eerste kevertje (bouwjaar 1970) zát geeneens een metertje, laat staan een dagteller. Ik had alleen een kraantje met reservestand... en aan het dashboard zo'n plastic dingetje geplakt met 5 (!) cijferwieltjes om m'n tankstand te onthouden.
Als je 't zó bekijkt is een indicatief wijzertje nog een aardige vooruitgang - toch? We zijn dus eigenlijk best verwend geraakt... :winkie:
 

Cordoba

Forumguru
Inderdaad, pas na ca. 200 km wijst ie iets anders aan dan 100% vol, bij pakweg 400 km driekwart vol, en na 500-550 km half vol, om dan vervolgens twee keer zo snel de 2e helft van de tankinhoud te spenderen.

@Canon-Eye: ik gebruik de dagteller en boordcomputer dus ook zo, het vervelende is alleen dat de brandstofmeter je in 1e instantie op het verkeerde been zet. Dit is ook de achtergrond van mijn vraag. Als je met Vagcom de aanwijzing beter zou kunnen krijgen, lijkt me dat redelijk eenvoudig een klein probleempje opgelost, het is niet zo dat ik er niet van kan slapen.:winkie:
 

turboturbo

Forumguru
the story continues...

Je hebt gelijk @Canon-Eye, maar zo'n forum als dit ís toch ook juist een uitgelezen kans om er gezellig over door te zeveren.....? ;)

Ik ben het niet met je eens dat de 'helft' van de meter niet (ongeveer) de helft van de tank aan zou moeten geven. Waar anders zit er dan zo'n metertje voor op?
Met mijn verbruik en een 45 liter tank zou ik theoretisch 45l x 16,8km = ~750km moeten kunnen rijden, wat overeenkomt met de boordcomputer die schommelt tussen 720km en 750km vlak na het voltanken (vermits ik het nippeltje met rust laat). Dat zou in de situatie op het moment van de genomen foto nog iets meer dan 200 km zijn. Dat is toch echt nog net geen 1/3 meer van een hele (1/1 op z'n Frans) tank. En dan staat het wijzertje op de 'helft'. En vanaf 650 km ga ik toch echt met geknepen billen rijden, ook al zou ik nog 100 km moeten kunnen...

Ik zou het nog eens 'in reality' kunnen testen (met een jerrycan met 5l peut achterin) maar ik heb begrepen dat de tank leegrijden niet goed is voor de techniek. Dus dat plan heb ik laten varen.
 

Canon-Eye

Forumguru
een uitgelezen kans om er gezellig over door te zeveren.....? ;)
Doen we toch ook? :winkie:

Gaat er bij jou dan geen lampje braden (ik bedoel dit letterlijk - dus ergens in de display) zodra het als "reserve" gedefinieerde restant in de tank wordt aangesproken? Normaal kun je dan toch zeker nog wel binnen enkele km een tankstation halen - tenzij midden in de nacht misschien, als er vele gesloten zijn.

Daarnaast: in jouw geval is het ook niet zo moeilijk te onthouden dat het nivo vanaf een 600 gereden kms "laag" begint te worden, geheel onafhankelijk van wat het metertje zegt. Dus als je vanaf dat moment uitkijkt naar je favoriete merk, is er ook alweer weinig aan de hand.
Bovendien weet je na een keer of drie echt wel welke wijzerstand hier bijhoort. Alles bijelkaar genoeg indicaties om niet per ongeluk stil te vallen - voor zover de auto niet tevens vaak door andere gezinsleden wordt gebruikt, want dan kan het wel eens lastig zijn om overzicht en controle te houden.

V.w.b. (niet) leegrijden van de tank: voor diesel speelt (of speelde? ontluchten en zo) dat sterker, voor benzine m.i. niet.
 

Cordoba

Forumguru
Argument dat er nog is, is dat vervuilde brandstof onderste uit de tank naar de motor kan worden gepompt. Ik vraag me wel af of die vervuiling niet altijd wordt meegepompt, voor zover ie door de filters gaat. Een auto rijdt immers dus de brandstof klotst (als de tank niet bomvol zit tenminste), dus alle vervuiling zweeft volgens mij door de hele tankinhoud heen, en niet alleen in het onderste deel van de tankinhoud.

Bij antieke diesels, had je inderdaad het probleem dat alles ontlucht moest worden, maar bij mijn allereerste auto (Golf Diesel uit 1979), was het al zo dat bij (door)starten de brandstofleiding automatisch onlucht werd. (een keer gebeurd dat ie droog kwam te staan) Dit betekende dat ie niet direct startte na het voorgloeien, maar dat je een halve of hele minuut moest doorstarten om de lucht uit de brandstofleiding te krijgen voor ie aansloeg.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik denk ook niet dat er - bij auto's die regelmatig gebruikt worden - veel vervuiling in de brandstof zit. Tenzij er toevallig bij een fout tankstation is getankt (waar de grondtanks niet goed worden bijgehouden), daar kun je natuurlijk wel wat rommel oplopen - maar daar heb je je filters voor. Dus voor een keertje droogstaan hoef je technisch gezien niet bang te zijn, hooguit voor het ongemak als dat op een ongelukkig moment of een onhandige plaats (midden op een overweg?) gebeurt...
 

turboturbo

Forumguru
Maar de brandstofpomp wordt toch gekoeld/gesmeerd door de peut? Die kan dan stuk draaien, dacht ik (te warm worden / slecht gekoeld bij lege tank)
Daarnaast zou het me idd niet verbazen dat er allerlei residu/rommel in een bijna 10 jaar oude tank op de bodem ligt, wat dan meegezogen wordt. Aan de andere kant, zijn er niet voor niets brandstoffilters, dat is waar.

Maar, back on topic. Ik dacht. Zou het kunnen dat de schaalverdeling eigenlijk niet zo is, dat het naaldje op de helft ook de helft is? Als je goed naar de schaalverdering kijkt, zie je 3 blokjes.
Stel dat je zegt; 620 km verdelen over 3 blokjes (vanaf de resterende 100 km gaat het 'please refuel verklikkertje af, dus die mag op het laatste stukje of het rode stukje verdeeld worden) geeft ruwweg 200 km per blokje... :eek:

Dat zou op zich mooi kunnen kloppen, ware het niet dat zoals @Cordoba al schrijft, de eerste 175~200km het naaldje strak tegen de rechterkant blijft staan.... :crazy:
 

Canon-Eye

Forumguru
Die kan dan stuk draaien, dacht ik (te warm worden / slecht gekoeld bij lege tank)
Als je tank leeg is, stopt de hele boel.
Nadat je 't jerrycannetje erin hebt gekieperd, ga je starten - en ga er maar van uit dat je accu het aanmerkelijk eerder opgeeft dan je brandstofpomp...
 

turboturbo

Forumguru
Ben jij al iets verder gekomen hiermee, @Cordoba ?

Ik vond nl. net dit op internets toen ik naar wat anders aan het zoeken was:
Brandstoftank
weergave verminderen - verhogen

  1. [17-Instrumenten]
  2. [Aanpassen-10]
  3. [Kanaal 30] standaardwaarde is 128, bereik 120-136, stapgrootte 1 Ohm
site: http://www.gerritspeek.nl/vag-com_aanpassingen_skoda-fabia-6y.html

EDIT: ik zie nu dat je deze info al tot je beschikking had (in je startpost) Maar heb jij er al mee kunnen experimenteren?
 

Cordoba

Forumguru
Ik ben er door andere bezigheden totaal niet meer mee bezig geweest. Ik had het bij een meeting wel aan kunnen laten passen, maar domweg niet meer aan gedacht.
 
Laatst bewerkt:

Antera

Donateur
Je kan het idd aanpassen. Het veranderd de schaalt iets of wat en de gevoeligheid van de sensor. Maar je zal altijd de eerste X kmters de wijzer amper zien zakken en later sneller. Dit kom omdat de tank geen vierkant bak is maar schuin loopt waardoor onderin minder bezine zit als boven het midden avn de tank
 

Cordoba

Forumguru
Weet je ook welke richting het verandert, als je de waarde groter maakt? Misschien in Varsseveld een kleine aanpassing?
 

Antera

Donateur
Heb het zelf nooit getest omdat dit iets is wat denk ik niet even een kwestie is van aanpassen en klaar. Vrees dat er nog mee gereden moet worden maar we kunnen in Varselveld zeker even kijken
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Cordoba

Forumguru
Ik zit even te denken: als ik zorg dat ik in Varsseveld een halve tank heb, dan moet je bij aanpassing direct kunnen zien welke kant ie op schuift. Alvast bedankt voor de moeite Mark. Ik denk gewoon aanpassen van de standaard 128 naar bijv. 130 en dan een poosje kijken hoe het uitpakt, en indien nodig een andere keer opnieuw corrigeren.
 

turboturbo

Forumguru
Ik ben er door andere bezigheden totaal niet meer mee bezig geweest.
Ik moet ook zeggen dat het maar een futiliteit is :) En een ander interieur inbouwen in je Faab is ook iets waar je wel effe zoet mee was volgens mij :)

Het ziet er nu naar uit dat jij proefkonijn voor die ingestelde waarden gaat spelen, waarvoor alvast dank! :thumbsup:
 

Joske

Forumguru
Ik zou eerder denken dat door het verhogen van de waarde (en dus het verhogen van de weerstand) het langer zal duren alvorens de teller zal zakken. Een brandstofmeter werkt meestal met een vlotter verbonden met een potentiometer. (variabele weerstand)
Op deze manier kan het spanningssignaal aangestuurd worden naar je instrumentenpaneel die er dan al dan niet rechtstreeks of via omvormer een analoog beeld vormt onder de vorm van een naald.

Stel, het niveau in de brandstoftank zakt: de vlotter zal zakken en meer weerstand veroorzaken aan de potentiometer waardoor het spanningssignaal stijgt richting instrumentenpaneel. Dan is de vraag natuurlijk, wat doet het instrumentenpaneel met dat spanningssignaal:

1. hogere spanning: naald zakt
of
2. hogere spanning: naald stijgt

Ik ben benieuwd naar jullie bevindingen ;). Mijn idee blijft alleszins het tweede.
(misschien moet ik onze jongens van meet- en regeltechniek maar eens aan het werk zetten met deze case, kunnen mij er vast een antwoord op geven :jaja:)
 

Canon-Eye

Forumguru
Trial and error kan in deze situatie weinig kwaad, dus het Lijkt me een kwestie van gewoon proberen met een halfvolle tank en een foto van de uitgangspositie:
  • Instellen op maximum - foto maken
  • Instellen op minimum - foto maken
  • Op basis van de foto's inschatten wat je vermoedelijke voorkeursinstelling moet zijn en daarmee een tijdje rondrijden. Kun je 'm daarna altijd nog finetunen...
 
Bovenaan Onderaan