Ervaring met schakelpaddles

mmsol78

Actief lid
ik heb vorige week de octavia besteld zonder proef te rijden, nu ben ik wel erg benieuwd naar jullie ervaringen met schakelpaddles in combinatie met een dieselmotor.

Ik heb wel proef gereden in een A3 limousine 1.4 dsg, zonder flippers. De audidealer vertelde mij dat de paddles in combinatie met een lichte motor een beetje voor de sier is.

Ik twijfel nog of ik deze optie wel ga gebruiken of alleen de eerste paar weken.

Alvast bedankt voor eventuele reacties

Marcel
 

micky

Forumguru
Ik gebruik ze elke rit wel een aantal keer, niet heel de dag door, maar als ik in wil halen, tik ik 1 versnelling terug, verder ideaal voor het trekken van de caravan
 

andrehj

Forumguru
Ik gebruik de flippers vooral in de bergen, om extra op de motor af te kunnen remmen. Dan werkt het echt ideaal, omdat de DSG dan tijdelijk naar manuele modus overschakelt, maar zodra je weer een paar seconden zelf gas geeft, gaat ie weer netjes in de automatische modus.
 

Frank

Forumguru
Ik had ze op mijn Touran, omdat DSG + multifunctioneel stuur toen automatisch met flippers was. Enkel gebruikt in heuvels bergen. Bij de octavia niet direct bestelbaar (enkel met sportstuur maar dat wou ik niet), maar zou er nooit geld aan geven.
 

MeneerB

Forumguru
Mogelijk dat de paddles juist bij een wat lichtere motor van dienst kunnen zijn. Jij als bestuurder kan beter anticiperen op wat er komen gaat en dan alvast een passende versnelling selecteren.

Maar als tegengeluid wil ik toch zeggen dat de huidige DSG bijna geen manuele ingrepen nodig heeft.
Zelfs bergaf gaat de DSG bij gas loslaten en bijremmen automatisch een tandje terug om niet verder te versnellen.

Verder kun je al die acties ook zonder de paddles doen: pook naar rechts en schakelen maar.
Ook vind ik de reactie snelheid op de paddles vrij traag. Tussen het moment van trekken aan de paddles en het werkelijk opschakelen zit wel wat dode tijd. Maar ja het is ook geen Ferrari met schakeltijden van enkele tientallen milliseconden.

Samengevat een leuke gadget maar geen vele euro's waard.
 

Archie

Senior Member
Mogelijk dat de paddles juist bij een wat lichtere motor van dienst kunnen zijn. Jij als bestuurder kan beter anticiperen op wat er komen gaat en dan alvast een passende versnelling selecteren.

Maar als tegengeluid wil ik toch zeggen dat de huidige DSG bijna geen manuele ingrepen nodig heeft.
Zelfs bergaf gaat de DSG bij gas loslaten en bijremmen automatisch een tandje terug om niet verder te versnellen.

Verder kun je al die acties ook zonder de paddles doen: pook naar rechts en schakelen maar.
Ook vind ik de reactie snelheid op de paddles vrij traag. Tussen het moment van trekken aan de paddles en het werkelijk opschakelen zit wel wat dode tijd. Maar ja het is ook geen Ferrari met schakeltijden van enkele tientallen milliseconden.

Samengevat een leuke gadget maar geen vele euro's waard.
Helemaal eens!
 

mmsol78

Actief lid
Bedankt voor alle reacties tot nu toe. Ik denk dat ik voor die € 120,- het maar zelf moet ervaren of ik het uiteindelijk ga gebruiken. Schakel nu met handbak wel vaak terug voordat ik ga inhalen.

Het blijft voor mij nog lang wachten tot eind april. Gelukkig zal de auto dan wel klaar staan
 

Mk4

Senior Member
Het is wel een geinige extra. Heb het zelf op mijn Rs benzine waarbij ik het wel leuk vind. Lijkt me ook wel op een wagen met minder vermogen leuk. €120,- is een nette prijs ervoor denk ik.
 

micky

Forumguru
die 120 is niet alleen voor de paddles, of is dat veranderd? ik kreeg het 3 spaaks stuur erbij
 

Canon-Eye

Forumguru
Schakel nu met handbak wel vaak terug voordat ik ga inhalen.
Bij mijn vorige auto (O2C 1,9 Tdi met DSG-6) zette ik 'm voor het inhalen even in de sportstand. Regelt-ie het verder zelf wel, en dat werkte prima.
 

micky

Forumguru
JA, maar een tikje aan het stuur is dan natuurlijk een stuk makkelijker en je hoeft je hand niet van het stuur te halen, dus het komt de veiligheid ook nog eens ten goede.
Daar komt bij dat je daarna dus in de sportstand staat, met de flipper gaat hij na een paar seconden gewoon weer terug in de "automaat" stand
 
Bovenaan Onderaan