Ervaring met standkachels?

MaRco2

Forumguru
Zijn er mensen die standkachels hebben laten monteren en hoe zijn de ervaringen ermee?

Gezien het universele, willen hopelijk ook mensen van andere modellen reageren.

Graag ook erbij zetten: benzine/diesel, merk+type standkachel en de kosten (en bij welke installateur).

ik zit in dubio of het misschien iets kan zijn (wel nog een kostbaar iets), zeker met de erg lange laatste winter in het achterhoofd.

Antera

Donateur
Er is maar een goed en dat is webasto of je moet een originele versie erin gaan bouwen

• Leuk
Waarderingen: CDK

MaRco2

Forumguru
Yep, dat doet met er aan denken dat zowel mijn zus als mijn zwager ook een standkachel in hebben laten bouwen (SEAT Ibiza ST 1.2TDI en Toyota Tundra), kan ook best eens een Webasto zijn.

Dan blijft de vraag: is het de investering waard (een kleine 2 mille schat ik), daar kun je een hoop leuke dingen mee doen.:)

2 Schroefsetjes laten plaatsen ofzo.:jaja:

CDK

Forumguru
in CZ en volgens mij in D en B ook is zo'n standkachel gewoon af fabriek leverbaar, ik had er graag 1 gehad maar helaas :( volgende auto maar zelf importeren dan!

Rallye

Forumguru
Ik heb een Webasto, zie hier meer ervaringen: http://www.skodaforum.nl/forum/threads/standverwarming.7893/page-4#post-133525

Een Eberspächer had ook gekund, maar die lijken iets minder up to date qua bediening, en de inbouwers bij mij in de buurt leveren alleen Webasto. Overigens is ook de originele standverwarming van Webasto.

Montage in Duitsland was veel voordeliger dan in Nederland, mede door de kortingsactie die Webasto toen had in Duitsland. Die actie was voor ADAC-leden, maar bleek bij navraag ook toepasbaar op mijn ANWB-lidmaatschap. Mogelijk heeft men in oktober in Duitsland weer een actie?

ertromp

Forumguru
Op ebay.de worden vaak sets van Eberspächer en Webasto aangeboden. (nieuw)
Dat zijn de topmerken. Ben zelf een beetje aan het rondkijken en voor rond de €500,- moet je kunnen slagen compleet dus inkl kabelboom en afstandbediening. Ben benieuwd of iemand al zelf ingebouwd heeft in een O2 of S2?

OctaviaWest

Actief lid
Ik heb hier in België zo'n standkachel meebesteld, af fabriek, 990 euro (incl BTW).

Zijn die in Nederland niet leverbaar dan?

ertromp

Forumguru
Wat een verschil dan: af fabriek en dan in Belgie: € 990,-
of achteraf in Nederand € 1500,- :banghead: Of in Duitsland een set kopen en zelf inbouwen € 500,-
Al heeft mijn voorkeur gelijk af fabriek want dan vind ik € 990,- nog een keer de prijs waard. want dan zit (hopelijk) alles strak gemonteerd en netjes weggewerkt

Rallye

Forumguru
Voor die prijs zou je zelfs af kunnen zien van het overbouwen naar de nieuwe auto, wat ook niet zou netjes zou zijn voor de koper van de auto waar de standkachel uitgehaald is: die heeft dan een verkeerd bedienpaneel.

Overigens staat mij bij dat op de Golf VI wel een af-fabriek standkachel te leven was, voor € 1.500. Dat was wel onder het oude BPM-stelsel.

CDK

Forumguru
in het vrachtwagen wereldje gaan de Eberspächer kachels nog niet de helft van de levensduur van een Webasto mee, veel storingen.... Voor mij id er ook maar 1 merk

Happyman

Forumguru
Ik heb nooit zelf een standkachel in laten bouwen maar ik heb wel ervaring met het gebruik van een standkachel. Ik heb ooit een Golf 4 uit Duitsland geimporteerd en daar zat een Webasto in.

In de winter was het echt heerlijk. Een halfuur voordat ik weg ging de kachel aan via de timer. En als ik dan weg ging waren alle ruiten mooi schoon, het interieur was warm en de motor startte soepel.

Joske

Forumguru
Had er zelf ook al naar gekeken, had de O2 nu niet in de garage gekunnen.. dan had ik er ook eentje geïnstalleerd :jaja:
Heeft echt wel veel voordelen imo.

Bovenaan Onderaan