Ervaring met tuning Superb 2.0?

Dag lezers,
Mijn vraag is of er hier al mensen zijn die ervaring hebben met het "chippen" van een 2.0 tdi 170pk dsg?
Deze auto staat namelijk in bestelling en ben benieuwd naar de kracht,
Komende uit een 2.5 tdi multivan (204pk)
Ben dus ook geïntereseerd in eigen ervaringen in de niet gechipte 2.0tdi dsg
Er was namelijk geen mogelijkheid tot proefrijden met deze motorisatie.
Alvast bedankt en nu maar afwachten tot (waarschijnlijk) week 2!

Gegroet!
 

MarcoO2

Forumguru
Heb je al eens gekeken in het tuning-gedeelte van het forum? Over deze motor in combinatie met tuning is al zoveel geschreven dat er vast wel wat nuttigs te vinden moet zijn.
 

Stevens

Nieuw lid
ik heb enige jaren geleden even gereden met een passat tdi 170pk met dsg op. ik vond die motor eigenlijk nogal aggressief voor de dag komen en eigenlijk niet altijd aangenaam rijden. je kon die in 3e versnelling nog laten slippen. nu denk ik wel dat dat in de superb combi beter zal meevallen daar die een stuk zwaarder is dan die passat in de tijd. dus of je die gaat moeten chippen, dat denk ik niet...maar kan je die dan nergens proefrijden, bij de invoerder ook niet. In B kan je dit gewoon bij de invoerder doen,
 
bedankt voor je reactie!
had al even snel door het tuning-gedeelte gekeken maar nog niet wat gevonden.
zal er nu maar eens rustig voor gaan zitten dan:)
nogmaals bedankt!
 

Antera

Donateur
je moet anders eens even contact met JD engineering opnemen die kunnen het je allemaal precies vertellen en als je daar bent geweest heb je en heerlijke auto om mee te rijden. Ook het vermogen komt er soepel in en het rijd gewoon veel beter.
 
beste marco,
Heb nog even gekeken op het tuning gedeelte maar vind nog niet direct iets over een 2.0 170pk dsg?
Kan goed zijn dat ik iets fout doe....?
 

FKCB

Nieuw lid
Ik rijd momenteel in een Passat 170 pk met DSG die is getuned door ABT. Het aantal pk's komt na tuning op 195 tot 200 en dat is ruim voldoende. Je merkt dat de DSG wat zenuwachtiger en abrupter/lomper schakelt en met vochtig weer blijft de ESP tot de 3e versnelling ingrijpen omdat de voorwielen het vermogen niet kwijt kunnen, wanneer je iets meer gas geeft. Voor mij dus de rede waarom ik nu de Skoda Superb 170 pk 4 x 4 zonder DSG heb besteld! Ook deze wordt getuned door ABT en ik verwacht met de 4 x 4 aandrijving veel meer grip en heb het schakelen zelf in de hand want met name het schakelen na tuning van de DSG bak valt mij nu ronduit tegen.
 

Race Eend

Forumguru
Dat lomper schakelen met een dsg hoeft absoluut niet. Dat is binnen de motorsoftware op te lossen (maar misschien dat ABT geen tuning apart maakt voor dsg automaten).
 

Antera

Donateur
ABT heft inderdaad leuke software maar de software van de DSG word inderdaad niet aangepast maar neem daarvoor eens contact op met de dsg doktor die kan je daar vast een stuk mee over zeggen en misschien dat JD je daar ook mee zal helpen al vind ik en chip bij JD leuker dan een Chip van ABT die nog best wel begrenst is omdat deze nog binnen bepaalde specs moet blijven. Lees ruime specs
 

Race Eend

Forumguru
Nogmaals voor de duidelijkheid.

De dsg software hoeft niet eens aangepast te worden (kan wel uiteraard) in de motortorsoftware kan dit al geregeld worden, echter moet dit anders gebeuren dan bij een handbak. :winkie: (hij blijft dan identiek schakelen aan origineel, zonder dat de bak ruwer gaat schakelen).
 

joergarms

Senior Member
Ik denk dat je voor de sprintervaring al niet eens hoeft te tunen. Een multivan is namelijk een aantal 100kg zwaarder dan de Superb, dus met zo'n 35 pk minder denk ik dat je per kilo wel op hetzelfde, of misschien zelfs nog iets beter uitkomt.
Ik weet zo snel niet wat een multivan en een suberb wegen, maar dat is snel op te zoeken en dan is de pk/kg verhouding snel bekend.
Maar los daarvan, een Superb met standaard 170pk loopt al vlot, als ie gechipt is dan wordt het denk ik echt een wolf in schaapskleren, dat heeft natuurlijk ook wel wat ;)
 

sitechris

Donateur
Een Multivan is duidelijk langzamer. Een 2.5 TDI met 174 pk acceleert in 12,2 seconden van 0-100. Met 30 pk erbij win je misschien 0,7 seconden, maar dan zit je nog op 11,5. De standaard 170 pk Superb doet het in iets meer dan 9 seconden. Een aanzienlijk verschil.
 
Ten eerste allemaal bedankt voor de reactie's
Denk dat het eerst maar ff afwachten word wat de eerste ervaring met de standaard superb is.
Mischien daarna laten chippen maar de dsg zal idd wel comfortabel z'n werk moeten doen,
Juist een van de redenen om voor deze motorisatie/bak te kiezen.
Zal tzt nog wel laten horen wat er besloten is, een wolf in schaapskleren blijft idd erg leuk natuurlijk:)
 

Race Eend

Forumguru
Tunen is bij de moderne motoren bijna nooit meer noodzakelijk om goed met het verkeerd mee te kunnen, ook niet met een caravan (Enige model wat standaard echt niet opschiet zijn de T5 1.9 TDi 86pk en T5.5 2.0 TDI 84pk). Echter extra vermogen kan als prettig ervaren worden en soms erg handig zijn als je net even in een gaatje op de linker baan / invoegen etc wilt duiken zonder het overige verkeer te hinderen.

Een 4x4 is zwaarder en heeft meer aandrijfverliezen, het 'voelt' dus niet zo snel.
 
Daarom, denk ook wel dat dit gaat gebeuren.
Enige voorwaarden zijn uiteraard dat de fabrieksgarantie blijft bestaan (geen probleem)
En dat de dsg-bak idd gewoon "lekker" blijft schakelen.
Het zijn verder voor zover ik weet ALLEEN voordelen en het rijd toch net weer iets lekkerder.
 

VEEJAY

Forumguru
Nogmaals voor de duidelijkheid.

De dsg software hoeft niet eens aangepast te worden (kan wel uiteraard) in de motortorsoftware kan dit al geregeld worden, echter moet dit anders gebeuren dan bij een handbak. :winkie: (hij blijft dan identiek schakelen aan origineel, zonder dat de bak ruwer gaat schakelen).

Good posting, JD heeft bij mij rekening gehouden met de DSG bak maar in het motormanagement, de DSG is niet aangepast en dat hoeft ook niet want hij schakelt prima. Zowel bij rustig optrekken als het 'sprintwerk'.

Zelf vind ik bij nat weer dat de DSG het juist goed opvangt door bij wielspin op te schakelen zodat je weer wat grip krijgt en vooruit spuit.
 
Bovenaan Onderaan