Columbus Ervaring Navi Columbus van versie 2019/2020 naar versie 2020 updaten

Net de update van nav software 2020 uitgevoerd (daarvoor was 2019/2020 aktief). Ging prima, kost alleen veel tijd.

64Gb geheugenkaart is nodig (32 is niet groot genoeg).
Zipfile downloaden op PC.
Uitpakken naar root van SD kaart.

Dan naar auto, contact aan.
Update proces starten in Columbus, systeem meldt welke versie aanwezig is.
Start zoeken naar update op USB/SD.

SD kaart in slot in dashboardkastje, kaart wordt dan herkend en update gestart.
Proces in de auto duurt ca 20 minuten, contact aanlaten.

Veel plezier!

Tinusss

Nieuw lid
Dank voor de melding. Echter na 2x downloaden krijg ik nog steeds bij het uitpakken direct de melding dat het bestand 'invalid' is.

Vreemd dat de melding direkt na het uitpakken (op de pc neem ik aan, of direkt op de SD-kaart) komt.

Ik heb ook eerst meer geklooid dan uit mijn overzicht blijkt. Maar dit is wat uiteindelijk werkte. Het werkte pas toen ik op mijn pc de download van de zip-file uitvoerde, daarna uitpakken naar de root van de SD-kaart, niets anders op de SD kaart, geen filenamen wijzigen etc..

Opstarten proces van update (zonder kaart in slot in de auto, nieuwe Superb III Combi met Columbus), dan gaat hij zoeken, dan kaart erin, die wordt herkend en dan gaat hij aan de gang. Maar het is een wat moeizaam proces, nu bij gelukkig wel gelukt.

Succes!

grunnen

Nieuw lid
@Skoda939 Ter bevestiging voor andere lezers. De uitgepakte files en folders op uw manier naar de SD card kopieren is inderdaad correct. Voor het starten van de auto had ik de 64GByte sd card al in slot 1 gestoken. Nadat het Columbus navigatiesysteem zijn initialisatie had gedaan heb ik via de setup de update gestart. Dit updaten vanaf 2015 naar 2020/2021 duurde trouwens wat langer: 1,5 uur. Ik moest toch 2 uur rijden dus dit kwam goed uit.

Tom D

Actief lid
Hoi Hoi, Na bijna vier jaar en 160.000 probleemloze kilometers met mijn Octavia Style Business 1.6 tdi wordt het tijd voor een nieuwe Skoda (what else:-) Het wordt een Superb Business plus station 1.5 DSG met alle pakketten incl. matrixverlichting en dynamische richtingaanwijzers en wederom de fijne Columbus navigatie met dvd-speler.
Weet iemand of het mogelijk is om de opgeslagen routes etc. van mijn huidige Columbus te exporteren naar de nieuwe?
Ik kan het nergens vinden in de setup, maar dat zou wel handig zijn i.p.v. alles opnieuw te gaan ingeven.
Ik ben zelf bang dat het niet lukt, omdat in de Columbus volgens mij de navigatiedata op de interne harde schijf wordt gezet en niet op een sd-kaartje.
Wie o Wie weet dit?

EdK

Forumguru
Kun je de map met opgeslagen routes in je columbus selecteren ?
Als dat niet gaat dan zal het al een stuk moeilijker worden.
Misschien dat een @Rainesh dit wel weet of een stukje software heeft om dit te benaderen

Tom D

Actief lid
OK Thankx allemaal: dat wordt voor de derde keer alles weer opnieuw intoetsen. blijkbaar rekent Skoda er niet op dat de volgende auto weer een Skoda met nav kan zijn:tongue::thumbsup:

Tom D

Actief lid
Wellicht iets foute woordkeuze. Mijn werkgever is een hele toffe hoor:-)

Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: EdK
Nog een aanvulling. Om te updaten kun je nadat het proces begonnen is het contact uitzetten, de auto verlaten en afsluiten. Het updaten gaat gewoon door, tenminste zo lijkt het hier nu bij mijn auto! De mijne is nu bezig met de update, ben tussentijds teruggegaan, auto op kontakt gezet en update procedure gestart waarbij je dan ziet dat er x % vooruitgang is geboekt sinds verlaten van de auto.

Ik moet helaas op mijn eerdere bericht terugkomen. Vanochtend bleek hij bij 94 procent te zitten maar werd het updaten afgebroken. Nu opnieuw geprobeerd, met kontakt aan, sleutel in de auto. Nu wel gelukt.

Sorry voor de verkeerde suggestie eerder!

Laatst bewerkt:

Tinusss

Nieuw lid
Ik heb niet echt plannen om naar Albanie te gaan. Kan ik voor de makkelijkheid deze landen uit de datamap laten of stokt dit de gehele update? Een Benelux update is voor mij al voldoende namelijk.

Bovenaan Onderaan