Ervaring Roomster.

Mark

Banned
Heb de wagen nu een dikke week, nog niet zoveel km mee gereden maar toch kan ik al een paar + en - opsommen van deze wagen.

Eerst de +;
*Zeer keurig afgewerkt, alles zit waar je het verwacht ook op veiligheid is alles top.
Grote spiegels en perfect zicht naar buiten, haast geen dode hoeken.
*Zeer goede stoelen voor en achter, varioFlex systeem is zeer gemakelijk te bedienen.
*Prima wegligging, bijna geen duik of rolneiging, zeer goede remmen.

Jammer genoeg ook een paar - puntjes;
*Hoedenplank schermt de koffer niet volledig af.
*Kwetsbare bumpers, geen beschermlijsten er op.
*Bij regenweer loopt al het water van de voorruit over de de zijruiten weg, soms echt hinderlijk.

En dan nog een paar algemene punten;
-Dat je voor bepaalde opties moet bijbetalen neem ik nog aan, maar dat je dat ook al moet doen voor een watertemp. meter (enkel standaard op de Elegance of met optie maxidot) en verlichting achterin vind ik toch wat vergaand.
-De diesel (ik heb een 1.4TDI 70pk) hoor je maar is zeker niet storend, er is ook een 80pk versie maar dan zit je hier in België wel 1 fiskale pk hoger.
-De armsteun die je als optie kan nemen is enkel bruikbaar op de snelweg, je kan namelijk niet meer aan de handrem en moeilijk aan de versnellingspook.
-Als optie kun je een pakket nemen met dakrails en lichtmetalen velgen, is een aanrader want het geeft aan het uiterlijk van de wagen toch een zekere meerwaarde.
-Op de achterzels gaan 3 mensen, maar de de middenzetel is smaller al behoud je wel de hoofd en beenruimte.

Versies;
De Go zou ik nooit nemen, is echt het kaalste model en enkel leverbaar met de 1.2
Op de Basic kun je optie's nemen maar dan kom je al rap op de kostprijs van een Ambiente uit.
De Ambiente is het model dat ik zou aanraden, is al mooi kompleet en kun je nog persoonlijk aankleden uit de optielijst.
Elegance is het top moddel, heb ik bewust niet genomen omdat daar een deel opties op staan waar je moet voor betalen en je achteraf toch geen gebruik van maakt.

En dan nog 1 punt dat waarschijnlijk (hopelijk toch) in de toekomst zichzelf oplost als er meer Roomsters rond rijden is dat je tot bijna 2 weken momenteel moet wachten op bestelde onderdelen, heb pas van vorige vrijdag (een week na afhaling) mijn vloermatten en in de loop van volgende week komen pas de dorpelbeschermers en ruitenwissers (wissers hou ik reserve) binnen.
 

Frankie

Actief lid
Hey Mark, feli met je aanwinst. Zeer uitgebreide toelichting ook. Dat van dat regenwater is inderdaad hinderlijk, daar heb ik in de O2 ook last van. Met name als ik het raampie een beetje opendoe tijdens het roken (ssshhhh, niemand vertellen
smirk.gif
) komt t ook zo naar binnen. Die armsteun komt trouwens rechtstreeks van de VW planken. Die zat n.l. ook in diverse VW modellen waaronder de VW Golf 4 welke ik had. Heb daar elijk nooit last van gehad. Zal de pook in de Roomster wel meer naar de armsteun zitten. Vond t wel een beetje jammer dat ze nu de "oude" VW steun hebben gebruikt. Was n.l. al aan de O2 variant gewend. Maar goed.. Een vraagje nog, hoe zit dat nu net die "xenon" op de Roomster. Diverse malen al gelezen dat het geen xenon maar wel projectie/lens is. Weet jij hoe en wat ?

Ps: in je persoonlijke gegevens staat n kleine typo: "moddeljaar" ipv modeljaar..
 

Mark

Banned
Op de Roomster kun je geen xenon krijgen, enkel halogeen lampen als optie.
Deze kun je volgens mij het beste vergelijken met de spotjes die je aan de muur of plafond hangt thuis.
De armsteun hangt over de handrem en de versnellingspook zit er vlak voor, dus schakelen met de steun naar beneden gaat moeilijk.
 

Frankie

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Mark</font><hr />

Op de Roomster kun je geen xenon krijgen, enkel halogeen lampen als optie.
Deze kun je volgens mij het beste vergelijken met de spotjes die je aan de muur of plafond hangt thuis.
De armsteun hangt over de handrem en de versnellingspook zit er vlak voor, dus schakelen met de steun naar beneden gaat moeilijk.

[/ QUOTE ]

Uhm, halogeen als optie ? Wat zit er dan standaard op ?
 

Mark

Banned
Zelf ken ik het ook niet, heb de gewone verlichting.
Ik weet enkel dat je halogeenverlichting als optie kun krijgen, weet er hier iemand op het forum iets meer van?
 

Timothee

Actief lid
De standaard verlichting is toch ook halogeen? Althans, bij elke moderne auto volgens mij toch wel...kan me niet voorstellen dat ze voor het dimlicht nog peertjes gebruiken.
 

van_der_P

Senior Member
Hoi, Mark
Geluk gewenst met je nieuwe aanwinst.
Op pagina 31 van de brochure Skoda Roomster staat onder 5 dat de Roomster standaard halogeenkoplampen heeft.
Dat er geen temperatuurmeter voor de koelvloeistof standaard in zit,maar enkel een lampje dat hebben tegenwoordig meer auto's.
Bij Roomster moet je ook een asbak en aansteker bijbestellen als je roker bent.
Je kunt op de Roomster veel dingen zelf bepalen, je eigen auto samen stellen. Dat betekent dat je over verschillende zaken voor aanschaf goed moet nadenken.
 

French

Lid
De Nissan Micra van mijn vrouw heeft ook alleen een lampje voor de temperatuur. En dat is een vrij luxe uitvoering. Persoonlijk vindt ik dat niet storent.
Verder lijkt me de Roomster een hele handige auto met veel mogelijheden.
 

Boet

Actief lid
Mark, leuk te horen dat je voor het grootste gedeelte positief bent. Geeft de burger weer moed:)

Dat waterverhaal ken ik van de Baleno waar ik momenteel in rij. Deze doet exact hetzelfde en laat en passant de spiegel dichtslaan. Vooral met sneeuw en pekel is dat een tikje lastig. Zelfs het verhaal van de hoedenplank (bij de Soes is dat een rolafdekking) is vergelijkbaar...hebben ze dan toch naar mijn Jap gekeken?
shocked.gif


Valt het snelwegwerk een beetje mee met 70 pk in het vooronder? Het leek me persoonlijk wat krapjes.

Wat betreft de lampen; ik denk dat je standaard halogeen hebt met 'normale' koplampglazen ed, maar dat je een soort van projectielampen hebt als je de optie 'corner function' aanschaft, waardoor de complete lens verdraaid kan worden.

Geen koelvloeistofmeter....dat wordt een achteruitgang:)
 

Exciter

Administrator
Op onze bedrijfs VW Caddy's zit ook geen koelvloeistoftemperatuurmeter meer. (zo, die is goed voor een woordspelletje)

Ik mis hem niet, je hebt er niet veel aan, en als het toch te heet wordt, geloof mij maar, dat je dat wel te horen/zien krijgt.
De temperatuur wordt nog wel aan de radiateur gemeten, maar alleen doorgegeven aan het motormanagement.
 

Jpoers

Lid
Ik zal mijn "koelvloeistoftemperatuurmeter" best wel kunnen missen hoor. Kijk er toch soms ongemerkt naar of de motor op temperatuur is.

Mijn volvo kreeg met file nog wel eens last van de temperatuur. dan wist ik dat het weer tijd was om ff over een parkeerplaatst te cruisen en zo zakte de temp weer ff.
 

Mark

Banned
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Boet</font><hr />


Valt het snelwegwerk een beetje mee met 70 pk in het vooronder? Het leek me persoonlijk wat krapjes.


[/ QUOTE ]
Snelweg gaat zonder problemen, ben alles nog aan het inrijden en houd de snelheid rond 110 km/u of in de buurt van de 2500 t/m.
Gemiddeld verbruik snelweg tussen de 5 en 6 liter/100km, de digitale brandstofmeter is nu 2 strepjes gezakt (op de kop 200km gereden) en kan volgens de boordcomputer nog 840km ver geraken met de resterende brandstof.
Ben benieuwd of ik de 1000km met 1 tank gaat halen.
Ook het inhalen gaat zonder het gevoel te hebben dat je moet meeduwen en aan het stoplicht gaat hij vlot uit de startblokken.
Dus met 70pk ben ik tevreden!

</font><blockquote><font class="small">Citaat: Boet</font><hr />

Wat betreft de lampen; ik denk dat je standaard halogeen hebt met 'normale' koplampglazen ed, maar dat je een soort van projectielampen hebt als je de optie 'corner function' aanschaft, waardoor de complete lens verdraaid kan worden.


[/ QUOTE ]

Dat is inderdaat wat je als optie kan nemen

</font><blockquote><font class="small">Citaat: Boet</font><hr />

Geen koelvloeistofmeter....dat wordt een achteruitgang:)

[/ QUOTE ]

Kijk, op zich vind ik het gemis van de temperatuur meter van de koelvloeistof niet erg maar als je op verlof gaat richting Spanje (volgeladen, soms zeer warm buiten en een paar flinke hellingen) vind ik het zeer handig als je dan ééns naar die meter kan kijken of er niets warm loopt.
Nu gaat er een lamje branden en is het gedaan, terwijl je het anders mischien ziet aankomen.
 

Boet

Actief lid
Dat vind ik nou leuk; nog aan het inrijden en nu al idioot zuinig. Ik kan niet wachten om 1000 km op een tank te rijden.

Alleen warmrijden zal dus met beleid dienen te gebeuren. Betekent voor mij waarschijnlijk eerst de stad door, dan een paar km snelweg alvorens te gaan 'boenderen'
wink.gif


Alleen met het inrijden van een turbodiesel heb ik totaal geen ervaring. Dat wordt erg interessant.

Ik blijf je topic volgen Mark. Wellicht kunnen we in 2007 ervaringen uitwisselen
aangenaam.gif
 

Mark

Banned
Warm rijden doe ik ook echt voorzichtig.
Na het starten de éérste tellen max 2000t/m nadien max 2500, na een 15min laat ik de toeren oplopen tot 3000t/m.
Echt doortrekken tot boven de 3000t/m doe ik enkel als ik al langer dan 30min. aan het rijden ben.
Bij het inrijden de éérste 1000km niet boven de 2500t/m komen, dan tot 1500km niet boven de 3000t/m.
Pas als de wagen de 5000km op de teller heeft kun je hem op de (duitse) snelweg ééns vol laten gaan.
Gisteren (zondag) tijdens een trip van ongeveer 70km, met verbruikers zoals lichten en airco (klimaatregeling) aan, via stad en de secundaire weg opgereden en dan via de snelweg terug naar huis een gemiddeld verbruik van 5,2l/100km opgetekend.
De boordcomputer geeft nog steeds aan dat ik in totaal met deze tank 960km ver kan geraken.
Heb ook nog een paar bijkomende puntjes over deze wagen;
-Banden maken net als op de Fabia veel lawaai, asfalt gaat nog maar op betonbanen is het echt herie (zijn puur de banden heeft de wagen niets met te maken).
-Strak afgeveerde vering, vooral dwarsrichels worden bij hoge snelheid nogal droog doorgegeven.
-Het navegen van de ruitenwissers enkele seconden nadat je de ruitensproeiers hebt gebruikt is er op deze wagen niet meer bij.
Ben ik niet kwaad voor, was je ruit proper veegde de wissers opnieuw zodat je terug met vuilvegen zat.
-Zeer goede verlichting, mistlichten in combinatie met grootlicht op een pikdonkere landweg geeft het efect van de verlichting van een vuurtoren aan de kust.
Intussen nog steeds een zeldzaam verschijning op de weg deze Roomster, heb er nog maar 1 ander zien rijden.
 
Erg leuk om te lezen over de ervaringen
smile.gif

Ik heb enkel nog maar gereden in de 1.4 benzine.
Nog 2 maanden wachten en dan is onze 1.6 binnen en kan ik ook ervaringen uitwisselen
laugh.gif
 

Mark

Banned
De wagen is een paar dagen geleden getankt, doordat ik de laatste tijd stadritten maar ook vooral korte ritten heb gedaan is het verbruik wel (flink) gestegen.
Ben op deze dieseltank 709 km ver geraakt, boordcomputer gaf aan dat ik nog 50 km kon rijden.
Bij het tanken ging er een dikke 51 liter in en de computer gaf nu een rijbereik van 1060 km aan.
Handig is als het reserve lampje aangaat (3 blokjes op de meter) de boordcomputer automatisch ook het resterend aantal kilometers laat zien.
Wel opletten, de laatste 3 blokjes zakken snel, zat in Hulst toen hij op reserve ging en tegen dat we in Antwerpen waren had ik nog maar 1 blokje over.
 

peperskoda

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Mark</font><hr />

Op de Roomster kun je geen xenon krijgen, enkel halogeen lampen als optie.
Deze kun je volgens mij het beste vergelijken met de spotjes die je aan de muur of plafond hangt thuis.
De armsteun hangt over de handrem en de versnellingspook zit er vlak voor, dus schakelen met de steun naar beneden gaat moeilijk.

[/ QUOTE ]

Halogeen lampen zijn standaard op elke nieuw verkochte auto in NL. Bij de Roomster kun je tegen betaling kiezen voor projectie koplampen, dat zijn de "vergrootglasachtige" ronde bollen in de koplamp. Staat stoerder dan een gewone lamp en officieel zou het zo moeten zijn dat de lichtopbrengst en de lichtverdeling beter is dan een gewone koplamp. Mijn ervaring is echter anders.
 

Boet

Actief lid
Even inhaken op het stukje 'verbruik'.

Heb gisteren getankt. Kwam 846 km ver en heb een verbruik van 1:16.4 gescoord. Niet onaardig voor een nog niet ingelopen auto.

De tank zit nu weer helemaal vol (ging 51 liter in). Nu maar eens kijken wat tank 2 gaat opleveren.

Hoe 'vaar' jij op dit moment, Mark?
 

Mark

Banned
Momenteel op secundaire/stad gemiddeld verbruik tussen 6 en 7 l/100km en op de snelweg bij 120 km/u heb ik een gemiddeld verbruik tussen 5 en 6 l/100km, hou ik de snelheid echter op een dikke 100 km/u krijg ik het verbruik onder de 5 liter.
Momenteel staat het record hier op een gemiddeld verbruik van 4,8 l/100km.
Wat mij wel opvalt is dat de moter veel toeren maakt bij 120, namelijk net geen 3000t/m.
Bij deze snelheid is hij in de wagen goed hoorbaar maar zeker niet storend.
 
Bovenaan Onderaan