Ervaringen 17" + sportonderstel in combinatie met trekhaak

deusjevo

Forumguru
Iemand al ervaring met 17" wielen + het sportonderstel (dynamic pakket) in combinatie met een vaste of afneembare trekhaak?

Hoeveel lager ligt de auto met sportonderstel, heb begrepen dat er zonder sportonderstel al problemen zijn met trekhaak die de grond raakt?

Rallye

Forumguru
Ik heb zelf wel het sportonderstel, maar geen trekhaak. Volgens mij zou de trekhaak bij het normale onderstel juist wel eens sneller de grond kunnen raken dan bij het sportonderstel, hoewel het sportonderstel (waarmee overigens ook met 17" goed te leven valt) inderdaad iets lager is. Het gewone onderstel is echter minder stug dan het sportonderstel, zodat het meer inveert en dus sneller de grond raakt.

MartinW

Nieuw lid
Hoi deusjevo,

Ik heb net een nieuwe octavia2 met trekhaak, hulpveren en 17" . Geen sportonderstel maar wel een greenline uitvoering (dacht ook iets lager). Er is een nieuw type trekhaak gemonteerd die niet meer onder de bumper vandaan komt maar met een uitsparing in de bumper. Nog niet veel kilometers gereden (150) maar de vluchtheuvels, ook hoge, zijn geen probleem.

Gr, Martin

reeseend

Forumguru
Ik rijdt een O2 uit 2005 met sportonderstel + trekhaak zonder problemen.
Hoorde laatst dat een collega met een nieuwe O2 standaard onderstel nu al hulpveren moest want hij rijdt alles aan de grond.

deusjevo

Forumguru
Hebben je collega en jij een vaste haak of een afneembare haak?
Rijden je collega en jij ook met een caravan of alleen met karretjes met wat minder kogeldruk?

Zelf rijd ik met een caravan met 75 kilo kogeldruk.

reeseend

Forumguru
[MODERATORBREAK]Vriendelijk verzoek aan iedereen om niet de gehele voorgaande post te >>quoten<<. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor jullie begrip.[/MODERATORBREAK]

Bij mijn O2 uit 2005 zit een vaste trekhaak onder. Kogeldruk waar ik tot nu toe mee heb gereden was 75 KG met vouwwagen. Kofferbak lekker vol en 2 volwassenen en 2 kleine meisjes.
Als ik m'n collega morgen zie zal ik het hem even vragen.

deusjevo

Forumguru
Weet iemand toevallig het onderdeelnummer/merk/type van die haak die iets hoger onder de auto zit en waarbij een stukje uit de bumper gehaald moet worden.

Heb pas geleden foto's gezien op 't forum maar kan 't niet meer terug vinden... :crazy:

Ik denk dat ik de haak bedoel die MartinW hierboven beschrijft?

yprgwt

Lid
hoi, Ik heb sinds juni 2009 ervaring met een 3 cm verlaagde octavia station, en we rijden regelmatig met een kar van 1200kilo (paardentrailer) en vandaag nog met een motortrailer (fijn hoor zo'n Buell, weer stuk).
Ik was in het begin ook bang dat de achterkant van de auto icm de afneembare trekhaak de grond zou raken. Ik heb het besproken met de dealer en die dacht dat het geen probleem zou worden.
De man had gelijk, ik heb nog niet met de achterkant/trekhaak de grond geraakt.

Ik weet wel dat het mogelijk is om van MAD een set te kopen die ook geschikt is voor verlaagde auto's, maar zoals gezegd ik heb deze nog niet nodig gehad.

Ik moet misschien wel iets gaan bedenken voor de voorkant, die raakt af en toe de grond bij een drempel.

reeseend

Forumguru
Zo vandaag m'n collega gesproken. Heeft nieuw type )2 greenline waarbij de Onderbak onder de auto de grond raakt. Hiervoor heeft hij nu hulpveren laten plaatsen.

reeseend

Forumguru
Ja, dat helaas weer wel. Dealer en PON geven niet thuis. Als je dus voor een greenline versie gaat wordt het dus opletten dat er hulpveren bijzitten en anders bedingen met de aankoop. We wonen nu eenmaal in een drempelland.

Oli4

Actief lid
Ook hier een O-II station i.c.m. sport-onderstel / 17" / afneembare trekhaak: al met al heb ik er alleen last van als de auto "vol" zit met vrouw, kids en :923::923:... dan zijn drempels in woonwijken, veerponten en sommige parkeergarages een uitdaging:icon_smile_dead:.

Maar ook in m'n ééntje rijd ik liever wat bedaard over deze opstakels; tijdverlies met 'kruipen' valt wel mee .

Hier nog extra hulpveren eronder zetten werd mij afgeraden; de wegligging zou dan meer als een skelter worden, waar ik geen behoefte meer aan heb
(Dan liever een KTM SuperDuke :xyxthumbs:)

Sportonderstel

Zelf ervaring met O2 (Pre-facelift) zowel mét als zonder sportonderstel en 17 inch velgen. (beide met standaard vaste trekhaak) en ik kan beamen wat hierboven ook genoemd wordt.
Zonder sportonderstel had ik meer last van de drempels dan met. De auto veert dan gewoon meer door.

Net op vakantie geweest met volle belading, dakkoffer, vrouw en 2 kids dan alleen bij de echt hoge drempels oppassen, de rest zelfs dan geen problemen.

Stylist

Senior Member
Mijn vorige Octavia had een af fabriek sportonderstel. Nu heb ik een verlaagde Octavia op basis van een MAD-setje. Verlaging is 3 cm.

Met MAD-set veel minder last van drempels e.d.
MAD-set is ook iets stugger dan het sportonderstel.

Hobby

Nieuw lid
hulpveren bij sportonderstel

Ben de afgelopen vakantie met de caravan (1400 kg)naar Zuid Frankrijk geweest met mijn Octavia met sportonderstel. Voor vertrek een paar hulpveren laten monteren door Skoda dealer (€ 220,00).
Reden was dat bij voorgaande reizen de wagen naar mijn idee te veel doorzakte.
Combinatie "toont" beter en zakt duidelijk minder door. Is wel wat stugger, maar niet hinderlijk. Vlgs dealer zouden hulpveren het rijgedrag beïnvloeden. Ik heb hier nagenoeg nog geen nadelige gevolgen van ondervonden.
Na eerst te hebben getwijfeld ben ik blij dat ik tot montage ben overgegaan.

DJB

Nieuw lid
Trekhaak sportonderstel

Ben net terug van vakantie met een OII EBL 1.8 TSI DSG. Auto is voorzien van verlaagd onderstel (+/- 30 mm) en 17". Ondanks dat de kofferbak vol lag, er op het dak een dakkoffer en een fiets stonden, en er op de trekhaak een fietsenrek met 2 fietsen stonden, alsmede in de auto 4 mensen zaten heb ik geen enkel probleem ervaren. OK in mijn eigen woonwijk moet ik even voorzichtig doen met de drempels. Dat moet met een volgeladen auto met elke auto.

Overigens is de auto m'n zeer goed bevallen op de heen- en terugreis naar Frankrijk. Gemiddeld 1 op 9.9 vind ik gezien de belading niet verkeerd.

DJB

Nieuw lid
Aanvulling

Heb net nog even een foto van onze Octavia toegevoegd. Ben niet zo'n digibeet, vind het al knap dat het me gelukt is.

Maar zoals je op de foto kunt zien hang de auto wel een beetje maar niet overdreven door...

PS..Wat een plaatje he...

Bijlagen

• P1020055-1.jpg
    P1020055-1.jpg
    24,4 KB · Weergaven: 38
Bovenaan Onderaan