Ervaringen gevraagd Octavia RS TDI 2007-2009

nomad

Senior Member
Omdat de zoektermen RS en TDI beide te kort zijn, open ik maar maar even een nieuw topic. In verband met een aankomende uitdaging ben ik op zoek naar ander vervoer. Ik ga afscheid nemen van mijn 1.8TSI en omdat ik meer kilometers ga maken is de aanschaf van een TDI noodzakelijk. Nu wil het oog en de rechtervoet ook wat, dus het moet een RS TDI worden uit de periode 2007-2009. In Nederland staat maar een enkele RS TDI te koop, echter in Duitsland meer dan 500. Keuze zat dus.

Ik ben op zoek naar ervaringen van bezitters van deze auto die er ook redelijk mee aan het kilometervreten zijn. Zijn er grote problemen (te verwachten) ? Of is dit een probleemloze reisauto ?

Wie kan me wat meer vertellen over de 2.0 TDI 125kW / 170PK BMN ?
 

adjego

Actief lid
Let op de 170 pk pompverstuiver. Ondertussen is er een terugroepactie actief voor de verstuivers, en daarnaast wil de sensor van de roetfilter falen. Door slechte verstuivers raakt het motorblok volledig vervuild. Als het kan, zoek voor de Common-rail..:D
 

nomad

Senior Member
Laat ik nu net een fully-loaded CR op het oog hebben. Deze week maar eens een proefritje regelen.
 

Rallye

Forumguru
Over de TDI weet ik niet veel te melden, hoewel ik ook de verhalen over de 170pk pompverstuiver heb gehoord: stay away!

Hoewel je het hebt over fully loaded, wellicht toch ook goed om op te merken dat Duitse RS'en (vanuit Nederlandse blik) soms wat vreemd zijn uitgevoerd. Zo hebben ze altijd 18" Zenith-velgen, maar standaard geen roofrails. Ook is er een jaar geweest dat PDC (achter) niet standaard was. Vooral dat laatste zou ik erg missen....
 

nomad

Senior Member
Roofrails zitten er gelukkig op, wel in het zwart, maar da's niet erg. Voor en achter zitten ook pieperikken in de bumper dus ook geregeld. Ik geloof zelfs dat de achterstoelen verwarmd zijn :D
 
nomad , misschien is een gechipte 2.0 tdi ook wat voor je, ook 170 pk.
ik ben er iig erg over te spreken.
altijd power genoeg en toch een gemiddelde van 1 op 16, waarvan je ook nog af en toe mee kan sporten, doe je erg je best is 1 op 18 makkelijk haalbaar. dat met 170 pk onder je voet.
succes met je zoektocht, greets r
 

Wild Chocolate

Senior Member
Over de TDI weet ik niet veel te melden, hoewel ik ook de verhalen over de 170pk pompverstuiver heb gehoord: stay away!

Zoals Adjego aangeeft, is er voor de pompverstuivers een terugroepactie actief. Bij mij zijn ze rond de kerst ook vervangen. Als dat gebeurd is, of gebeurt, zal dat probleem niet meer terugkomen. Ze worden daadwerkelijk door een ander model vervangen, men kon bij mij ook zien dat er al 1 vervangen was (wat ik ook wist, alleen niet dat het structureel was).

Roetfilters is volgens mij iets waar alle Octavia (misschien wel Skoda / VAG) Diesels mee te kampen hebben. Wat ik ervan begrepen heb, is het daarvoor ook heel belangrijk dat de juiste (Longlife) olie gebruikt wordt, omdat anders het roetfilter verstopt raakt.

Met de pompverstuiver Diesels heb je dan nog wel het voordeel dat je het roetfilter eruit kan slopen en wegprogrammeren. Altijd een goede smoes om je RS ook nog te laten chippen...

Ik ben zelf best te spreken over het brandstofverbruik. Met de zomerbanden is hij bij mij wel een stuk dorstiger (net dit weekend er weer op gezet, scheelt echt veel), namelijk rond 6-6,5 l/100km bij lange afstandsritten. Met de winterbanden zat ik eerder rond de 5,5 l /100km, soms zelfs nog iets daaronder. Rijstijl is vlot, maar wel anticiperend. Het verschil zal hem vooral zitten in het verschil in bandenmaat (225/40 18 vs 205/55 16), en het feit dat de zomerbanden geen gerenommeerd merk zijn. Ik hoop dat betere banden nog wat scheelt op dat vlak.

Maar het belangrijkste van alles: Hij rijdt heerlijk!
 

Rallye

Forumguru
@Wild Chocolate: bij een 170pk PD moet je er dus zeker van zijn dat de auto die terugroepactie gehad heeft. Bovendien lijkt juist die motor meer roetfilterproblemen te hebben.

OT: de RS is wel gevoelig voor welke banden je eronder hebt zitten. Ik heb goede ervaringen met Michelin, de Dunlops (gecupt) op mijn vorige RS en de Contis nu (lawaaibakken) vind ik een stuk minder. Ik zou er dus ook niet snel een B-merk onderleggen; dat past, wat mij betreft, ook niet bij een liefhebbersauto als de RS toch wel is. Dat kost nu eenmaal wat extra, in verbruik, maar ook bij de bandjes......
 

nomad

Senior Member
Ja dat van die pompverstuivers had ik al gezien. Nu alleen nog een afweging maken qua kilometers. De verwachting is dat ik er de komende jaren veel mee rijden (40.000 en meer per jaar). Dus na een paar jaar staat er waarsxchijnlijk 300.000+ kilometers opd e teller. Is dat bezwaarlijk voor deze blokken ?
 

reeseend

Forumguru
Ik heb geen ervaring met de diesel. Kwa banden kan ik zeker de Dunlop Sportmaxx TT aanbevelen.
Deze kunnen beter het vermogen handelen(lees grip) dan de Conti's is mijn ervaring.
Michelin Pilot sport zou ik ook wel voor kunnen gaan, maar die zijn ook nog een tandje duurder.

Suvves met zoeken!!
 

Wild Chocolate

Senior Member
@Wild Chocolate: bij een 170pk PD moet je er dus zeker van zijn dat de auto die terugroepactie gehad heeft. Bovendien lijkt juist die motor meer roetfilterproblemen te hebben.

OT: de RS is wel gevoelig voor welke banden je eronder hebt zitten. Ik heb goede ervaringen met Michelin, de Dunlops (gecupt) op mijn vorige RS en de Contis nu (lawaaibakken) vind ik een stuk minder. Ik zou er dus ook niet snel een B-merk onderleggen; dat past, wat mij betreft, ook niet bij een liefhebbersauto als de RS toch wel is. Dat kost nu eenmaal wat extra, in verbruik, maar ook bij de bandjes......

Inderdaad navragen of hij de terugroepactie heeft gehad, of hem er zelf voor wegbrengen. Tsja, roetfilter weet ik niet. Ook diverse CR diesels (Greenline volgens mij vooral, maar die is verreweg het meest verkocht) lees je dat over, en daarbij kan je hem niet wegprogrammeren en ben je dus gedwongen hem te vervangen.

Bij dezelfde km-stand zal een PD goedkoper zijn dan een CR (want eerder bouwjaar), dus je houdt dan wel iets marge voor een eventuele reparatie.

Ik zou er ook geen goedkope banden onder leggen. De Marangoni's (volgens mijn buurman zeer geliefd in de driftscene vanwege het totaalgebrek aan grip...) zaten eronder toen ik hem kocht. En om ze nou halverwege de levensduur weg te gooien is ook weer zoiets... Als het financieel uitkomt, is er wel een kans dat ze het strijdtoneel wel wat eerder gaan verlaten. Eigenlijk stoort het me alleen echt bij stoplicht sprints en qua verbruik. (maar dat laatste verschil is dan weer niet groot genoeg om vervanging te rechtvaardigen).
Ik las ergens een test waar Pirelli's ook goed uitkwamen in deze maat (of een dichtbij liggende maat, in ieder geval breed en laag). Scoren volgens de nieuwe aanduidingen ook goed qua rolweerstand en natte grip.
 

Frisco

Lid
Let op de 170 pk pompverstuiver. Ondertussen is er een terugroepactie actief voor de verstuivers, en daarnaast wil de sensor van de roetfilter falen. Door slechte verstuivers raakt het motorblok volledig vervuild. Als het kan, zoek voor de Common-rail..:D

Geldt deze terugroepactie enkel voor de 170PK 2.0 TDI of ook voor de 140PK? Waar is hier meer info over te vinden?

Edit: gevonden, iets met Siemens pompverstuivers die enkel op de 170PK versie zitten.
 

Wild Chocolate

Senior Member
Inderdaad, bij Skoda gaat het alleen om de motoren met motorcode BMN (=170 pk diesel in de RS). Deze motor is ook in een Audi gebruikt (dacht de A3).
Bij Volkswagen is ook een Passat geweest met dezelfde pompverstuivers in een 140 pk 2.0 TDI. Echter die is niet bij Skoda gebruikt.

De meeste wagens hebben geloof ik Bosch pompverstuivers. En het ging echt om 1 specifiek model verstuiver, die dan dus vervangen wordt door een ander model.
 

nomad

Senior Member
Helaas bleek de auto in kwestie vooral handig gefotografeerd. Zo zat er schade aan de voorportieren en belangrijker nog, de voorbumper had ook een klap gehad. De koplampen staken voor de bumper uit. Verder was ie volledig afgeleefd. Stoelverwarming kapot, raamknopje volledig afgesleten, gecupte banden waardoor je dat resonerende geluid krijgt, columbus niet werkend. Kortom zonde van de tijd. Motor liep wel mooi en trok als een lier, maar de rest was het gewoon niet. Die kapotte Columbus is geen probleem, maar de rest wel. Donderdag maar eens naar wat anders kijken buiten het VAG concern :D
 
heeft iemand meer informatie over die terugroep actie? mijn vorige RS TDI was defect, 2 pompverstuivers, 1300+ euro ergens rekening. Wil nu toch eens praten met Skoda of vanwege die terugroep actie ik nog iets kan claimen. Als iemand meer informatie zoals een naam of code van de terugroep actie, graag! bedankt.
 
Hoi Michelv, denk ik ook, maar toen ik liet repareren bestond de terugroep actie niet. Die is daarna pas gekomen. proberen kan altijd denk ik maar.
 

Race Eend

Forumguru
Ook na de terugroepacties van de injectoren blijven er nog genoeg problemen met de 170pk PD motoren over (tandempompen, koppen die scheuren, inlaatspruitstukken die hevig vervuilen en tevens scheuren, 1e gen roetfilter wat veel vaker kapot gaat dan bij de CR motoren etc etc.

Dan is de CR motor nog zuiniger en stiller.
Kortom altijd voor een common rail generatie motor gaan als je toch voor de keuze staat (en dan uiteraard wel een nette nemen).

PS: roetfilter en egr klep kan tegenwoordig gewoon weg geschreven worden bij de CR motoren (mocht je er problemen mee willen voorkomen of toekomstig problemen mee krijgen.
 
Bovenaan Onderaan