Ervaringen gezocht Eibach Pro-Kit berijders

HarrieSkoda

Forumguru
Goedenavond,

Ik weet het, en ben er me van bewust dat hier reeds meerdere topics over bestaan.
Toch wil ik graag een stukje van jullie tijd gebruiken om jullie ervaringen te delen met me.

Ik ben momenteel namelijk in dubio of ik enkel (Eibach) verlagingsveren zal laten monteren, óf (Eibach) verlagingsveren in combinatie met een andere schokbreker.

Ik ben in dubio omdat mijn O3 inmiddels 110.000 km op het klokje heeft staan. Mocht ik ervoor kiezen om enkel de (Eibach) verlagingsveren te laten monteren, en snel daarna begeven de schokbrekers het, dan sla ik mezelf voor het hoofd dat ik niet alles in één keer heb laten vervangen. Dit omdat het hele zaakje dan wederom open/los moet.

Concrete ervaringen gevraagd;
- Wat voor afmetingen wielen rijd je?
- Welke Eibach verlagingsveren heb je?
- Hoeveel kilometer had je O3 op het klokje staan bij montage van deze verlaging?
- Heb je de standaard schokbrekers laten zitten, of heb je deze vervangen voor nieuwe (zo ja welke?!)
- Hoe is het rijgedrag over verkeersdrempels, plotselinge kuilen en weg aansluitingen in een weg met de verlaging?
- Deint je vering na? Hoor je wel eens een harde 'klap' als je ergens overheen rijdt, alsof de schokbreker 'doorschiet' en de klap niet kan opvangen? Dit had ik namelijk wel op mijn vorige auto (Opel Astra), waarbij ik de standaard dempers had laten zitten.

Graag ben ik benieuwd naar jullie concrete ervaringen, aangezien de verlaging er dan toch echt aan zit te komen!

Daarbij zou een duidelijk voor- en na foto een absolute meerwaarde voor me zijn:dankje:.
 
Laatst bewerkt:

HarrieSkoda

Forumguru
Helemaal mee eens, 172 pagina's lang waar behalve veel informatie ook een hoop off-topic berichten in staan.
Vandaar graag concrete en directe ervaringen gevraagd.

In dat geval; Wie in de omgeving van Eindhoven rijdt er rond met een Eibach verlaagde O3, waar ik een keer bij in mag stappen ;)?

Klopt het overigens ook dat 'standaard' schokbrekers voorzien zijn van olie, en dat vervangingsdempers (denk aan Bilstein) voorzien zijn van gas, wat beter/sterker is?
 

Jewepe

Forumguru
Wat mij betreft is het antwoord op je vraag vrij duidelijk. Monteer een compleet sportonderstel (b.v. Bilstein + Eibach of misschien een schroefset van KW). De huidige schokbrekers hebben er al 110.000 km onder gezeten, dus die zijn alles behalve "okselfris". En pas vervolgens de strategie van @Corné de Kluijver m.b.t. tuning-onderdelen toe als je de O3 gaat verkopen: gewoon de oude schokbrekers er weer onder en een mede-forummer op dit forum blij maken met het sportonderstel/de schroefset. Uiteraard tegen een gepaste vergoeding.
 

innocenti

Forumguru
Ik ben voor Bilstein en Eibach. Ik vind Eibach veel beter dan origineel. Maar vind zelf nieuwe originele dempers niet een mooi evenwicht vormen met de verlagingveren. Ze dempen onvoldoende.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Ik denk dat mijn keuze al vrij duidelijk is geworden... Nog even de laatste loodjes en dan uiteindelijk de knoop doorhakken!
 
E

Ex-lid 12606

Ik heb bij Antera de Eibach Pro kit besteld; de originele schokdempers op mijn O3 zijn na 100.000 km echt op. Geen geweldige kwaliteit dus, al rijd ik ook wel veel binnendoor en ook vrij pittig. In plaats van de standaard Bilstein B6 dempers komen er B8 dempers onder (niet de "comfort"); de B8 is volgens Antera standaard geschikt voor verlaagde onderstellen, terwijl de B6 dempers (ook? meer?) geschikt zouden zijn voor standaard vering. Voor mij was het niet de vraag of de Eibach Pro kit beter zou zijn dan alleen Eibach vering of alleen Bilstein dempers; het leek me wel duidelijk dat de complete set een beter resultaat gaat opleveren. Kwestie van budget vs rijplezier en wegligging volgens mij. Succes met kiezen!
 

Tuur71

Senior Member
Rijd ook met Eibach pro veren met de standaard dempers. Nu zo'n 85.000 Km. Heb nog niet echt het idee dat ze versleten zijn. Ben ook niet een hele pittige rijder en doe rustig aan bij drempels. Probleem is dat slijtage geleidelijk gaat dus je kunt er aan wennen.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Begrijp dat jullie voor de B8 zijn gegaan. Dit is meteen weer wat stugger heb ik me laten vertellen.

Als ik comfort wil behouden werd me geadviseerd om voor de B4 te gaan.

Ik heb woon-werk verkeer behoorlijk wat drempels, dus heb geen zin om te gaan stuiteren.
Drempels neem ik wel altijd rustig daarentegen.

@Tuur71 heb je soms niet het gevoel dat de standaard vering 'doorschiet' bij bijv. een kuil/drempel/weg aansluitingen?

Dit wil ik namelijk absoluut voorkomen, dit had ik bij mijn vorige auto met Eibach Pro-kit ook. Alsof de veren door de motorkap eruit zouden springen?!
 

Tuur71

Senior Member
Nee niet echt. Redelijk soepel als het wegdek normaal is, je krijgt wel wat meer mee van de gesteldheid van het wegdek dan met de originele veren. En als het minder strak is krijg je wel eens een tik maar dat kan niet anders vanwege de kortere veerweg. Als het echt eens een keer hard gaat over een onvoorziene hobbel is het wel even flink schudden. Als ik drempels rustig neem veert het redelijk soepel.
 
E

Ex-lid 12606

@Tuur71 schokdemper slijtage; klopt, je kunt eraan wennen en is afhankelijk van rijstijl. Zelf heb ik met diverse auto's gereden (ja, pittig dus), waarbij de standaard dempers het relatief snel begaven. Dat is bij mijn Octavia 3 ook zo; op dit moment kan ik drempels veel minder snel nemen en voel ik me niet zeker meer bij het nemen van snelle, lange bochten. Maar het is idd. net hoe hoog je de lat legt.

@HarrieSkoda : inderdaad, als je veel drempels moet nemen en comfort wilt behouden, zijn zachtere dempers/veren beter. Met meer comfort lever je dan weer wat in op wegligging, met een betere wegligging lever je juist weer in op comfort en waarschijnlijk ook het gedrag bij drempels. Het is een kwestie van compromissen, daarom ben je dit topic natuurlijk gestart. Mijn O3 heeft al een 'sportonderstel', dus voor mij zal de overgang niet zo groot zijn. Ik durf wel te stellen dat je met 110.000 km niet nog eens 50/60k zult rijden met dezelfde schokdempers. En weet je wat de prijs is voor originele schokdempers? Volgens mij meer dan een complete Eibach Pro kit (die heeft std B6 dempers). De bilstein schokdempers gaan in mijn ervaring een stuk langer mee dan de standaard dempers.

Comfort behouden? Zie ook @pieter jan . Misschien wel beter dan de standaard B6, maar dat moet je met @Antera bespreken.
 
E

Ex-lid 12606

Vandaag heb ik bij @Antera de Eibach B12-Pro kit laten monteren, met de Bilstein B8 schokdempers. @HarrieSkoda , ik kan je denk ik ten dele geruststellen; de stugheid valt me erg mee. Wat je duidelijker voelt in de auto is wanneer je over klinkerweggetjes rijdt. Maar het is absoluut niet zo dat je over de weg stuitert. Ook het rijden over (iets verzonken) putdeksels wordt wat duidelijker doorgegeven. Wanneer je een drempel over gaat, voelt de auto voornamelijk strakker aan; het nadeinen van de auto over drempels is verdwenen. De 'harde klappen' die je omschrijft, heb ik niet gemerkt. Om maar een vage omschrijving te geven: Het lijkt wel alsof de auto 'eerlijker' aanvoelt, maar ook qua hobbels /drempels meer aan kan. Dat zal wellicht te maken hebben met de progressiviteit qua stugheid; het eerste stukje gaat redelijk soepel, daarna wordt het snel stugger. Gezien de flinke voor- en achteroverhang van de auto ben ik blij met die stugheid. Ik rij met meer vertrouwen op een drempel af dan met de standaard veren en dempers.

Op de snelweg voel ik dat de auto duidelijk stabieler is geworden (niet harder dan 170 gereden, dus enig voorbehoud ;). Hier is van inleveren op comfort niets te merken.

Uit ervaring weet ik dat bij een vlot genomen drempel de klap achterin harder aankomt dan voorin. Dat was al zo, en dat blijft. En verder is de auto qua vering/demping duidelijk afgestemd op een wat sportievere rijstijl. Ik moet hier wel bij aantekenen dat mijn auto af fabriek al een (15 mm verlaagd) 'sportonderstel' had. Bovendien is mijn auto voorzien van 16" velgen en dus iets hogere banden, wat het comfort natuurlijk ook weer ten goede komt tov. jouw 18" velgen.

Kortom: geen 'klappen', geen 'nadeinen', stug maar niet té stug, ondanks verlaging (van -15 mm naar -30 mm) geen problemen met drempels. Vandaag gereden: ca. 150 km, door dorpen, in woonwijken, over provinciale wegen en op snelweg. Parkeren met de voorspoiler 'over een stoeprand' was al een beetje krap, zal nu nog iets krapper zijn.

Zelf zou ik eerder een nog wat stugger onderstel willen dan soepeler. Het blijft persoonlijk, maar ik zou die kit zeker de voorkeur geven tov. alleen andere vering/alleen andere schokdempers.

Veel succes, als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel.
 

Bijlagen

  • foto01k.JPG
    foto01k.JPG
    56,6 KB · Weergaven: 144
  • foto02k.JPG
    foto02k.JPG
    56,1 KB · Weergaven: 138
E

Ex-lid 12606

P.S. en, zoals je vroeg, een foto van voor de verlaging.
 

Bijlagen

  • fotovoorverlaging.JPG
    fotovoorverlaging.JPG
    38,5 KB · Weergaven: 98
Bovenaan Onderaan