Ervaringen met 1.2 tsi onder zware belasting?

Yoda

Nieuw lid
Hallo,

Zoals jullie al konden lezen twijfel ik voor mijn volgende aankoop tussen de 1.2 en de 1.4 tsi.

Na een proefrit bleek de 1.2 voldoende voor het 'normale verkeer' maar ik vrees toch wat de bergen en de bijpassende haarspeldbochten (dat was natuurlijk al moeilijker te testen :D). Ok, we komen daar maar sporadisch (tijdens de vakantie) maar toch. Is het zo dat mindere koppel zich dan echt laat voelen (zeker met de koffers er dan nog bij)? En dat het rijden dan onaangenaam wordt?

Ik rij nu met een diesel (ongeveer evenveel pk dan 1.2) maar dit is door verminderd aantal km niet meer aangewezen.

Zijn er mensen die de wagen onder "extreme" toestanden al eens hebben kunnen uittesten?

Is het ook zo dat een kleine motor sneller slijt dan de grotere om die (relatief) zware wagen aan te drijven?

Chippen is, in eerste instantie, helaas geen optie.
 

Rosinfield

† In Memoriam
In 2e instantie dan maar. Ik heb er een paar jaar geleden toen hij nog niet gechipped was, urenlang in Italie door steil en bochtig gebergte gecrossed en dat was geen enkel probleem
 

rudolfi

Forumguru
Heb zelf de O3 combi 1.2 tsi en merk alleen dat hij t moeilijk heeft met volle bepakking in combinatie met warm weer en de clima op standje snel invriezen. Voor de rest lekkere soepele motor die goed mee komen kan en als de tuning beschikbaar is denk ik nog iets beter mee komen kan. Bevalt mij uitstekend voor het dagelijkse verkeer.
 

hemi24

Forumguru
Volgens mij heeft de 1.2 bij snelheden beneden 100 km/h weinig problemen met grotere auto's...
Op de snelweg miste ik de trekkracht bij de Yeti (testrit) in ieder geval meer.
 

Noord26

Forumguru
De Yeti zal de trekkracht ook wel hebben, het is dezelfde motor natuurlijk, maar het is de luchtweerstand die de auto heel anders aan kan laten voelen.
 

maartenv84

Senior Member
Ik had de 1200 tsi in de O2. Ik vond hett prima te doen. Ben zowel in de winter als de zomer ermee in de bergen geweest en er viel niets te klagen. Met volle bepakking kom je ook met gemak de bergpassen over. Verbruik viel ook erg mee. Lag volgens mij onder de 8 liter / 100km met heen en terug door duitsland ook sneller gereden.
 

Joske

Forumguru
De Yeti zal de trekkracht ook wel hebben, het is dezelfde motor natuurlijk, maar het is de luchtweerstand die de auto heel anders aan kan laten voelen.
en het gewicht van de Yeti ook natuurlijk..

EDIT: net even opgezocht: 1235kg leeggewicht voor de Yeti 1.2 TSI :sterretjes: wist ik niet, dacht dat ie pakje zwaarder zou zijn!
 

andrehj

Forumguru
Verbruik viel ook erg mee. Lag volgens mij onder de 8 liter / 100km met heen en terug door duitsland ook sneller gereden.
Euhm, dat vind jij meevallen?
Ik reed in Dld zo hard als toegestaan (en nog wat erbij, meestal rond de 110) met een zware (800 kg) vouwwagen aan de haak, en haalde op de heenweg naar mijn vakantieadres 7.6 l/100 km en op de terugweg 7.5. En dat was met een Superb 1.8 TSI, die inclusief die aanhanger bijna twee keer zo zwaar is als een O2...
 

Skoody Boo

Actief lid
Er kan met een 1.2 heel wat, maar dan moet je wel ook het hogere toerenbereik aanspreken. Dat voelt wat onnatuurlijk omdat je normaal niet veel toeren nodig hebt. Boven de 2500 hoef je meestal niet te komen. Maar de 100 pk zit er vanaf 4800 rpm, en je mag door tot 5500. Het maakt een beetje een loeigeluid, en het is wat meer schakelen. Of je dat wel of niet prettig vind lijkt me nogal persoonlijk. Maar traag hoeft het niet te gaan denk ik. En de middenweg van rond de 4000 rpm is er ook altijd natuurlijk.
 

Pollewop

Forumguru
Hoi Yoda,

Ik woon in Zwitserland, en heb nu een Fabia 1.2 TSI 63 kW. Geregeld rij ik, als er familie uit NL is, met vier personen in de wagen de route Süstenpass-Grimselpass-Furkapass, en die zijn "best steil". Ik ben onder indruk van de trekkracht en soepelheid van de 1.2 TSI motor in de Fabia. Ik kom eigenlijk nergens vermogen te kort. Ik kom prima de passen over. Daarom heb ik de 1.2 TSI 77 kW gekozen voor de Octavia. Wat betreft de vermogen/gewicht verhouding ga ik er op vooruit. T.o.v. een 1.4 TSI 103 kW zal ik wellicht wat eerder moeten schakelen. Dat is alles...

Succes met je keuze... :pieker:
 
Laatst bewerkt:
Zeker in combinatie met een DSG is de 1.2 TSI een prima motor om vlot met een beladen auto door de bergen te rijden. Op de snelweg kun je tot 150 km/u vlot meerijden, daarna wordt het snel minder door het gebrek aan stroomlijn.
 

maartenv84

Senior Member
Euhm, dat vind jij meevallen?
Ik reed zo hard als toegestaan (en nog wat erbij, meestal rond de 110) met een zware (800 kg) vouwwagen aan de haak, en haalde op de heenweg naar mijn vakantieadres 7.6 l/100 km en op de terugweg 7.5. En dat was met een Superb 1.8 TSI, die inclusief die aanhanger bijna twee keer zo zwaar is als een O2...
Haha ja dat is ook geen vergelijk. Mag ik je wijzen op het onderzoek van topgear waarbij bewezen werd dat een bmw M3 zuiniger is dan een toyota prius. Zelfde is ook tussen een 1.2 en 1.8 zo. Waar de 1.2 al vol gaat heeft de 1.8 nog over en zal op dat moment de 1.8 zuiniger zijn. Ik weet bijv. dat de 1.2 van mij bij 210 km/h op de teller een verbruik op dat moment had van 25,7 liter op 100km.

Op vakantie met gezin reed ik max 160. Toen was het over de hele vakantie 7l/100km. En in de winter dus eerder 7.8l. Bij nornaal gebruik in nederland zat ik tussen de 6 en 6,5. Dus die verschillen vond ik niet erg groot...
 
Bovenaan Onderaan