Boet
Actief lid
Goeiemorgen,
Een paar maanden geleden hebben we hier een collectieve inkoopactie gehad bij Superskoda.com. Mijn aanschaf was een afdekplaat voor de ondergrille. Doel: de motor eerder op temperatuur te krijgen en meer kachelwarmte in het interieur te kunnen blazen.
Ik heb geen exacte cijfers, maar de waarneming was dat de motor inderdaad eerder op temperatuur komt en méér kachelwarmte produceert. Nu is en blijft het een TDI PD-blok, dus van écht veel warmte is geen sprake, maar het verschil was duidelijk merkbaar.
Kanttekening hierbij is, dat ik, nadat ik het interieurfilter vervangen had, ontdekte dat er een loos gedeelte zat tussen filter en luchtdoorlaat richting de roosters. Deze heb ik afgedicht, wat significant meer warme lucht opleverde.
De ervaring heeft inmiddels geleerd dat de afdekplaat vooral bij temperaturen ónder nul. Met temperaturen daarboven en tempi boven de 150 km/h begint de koelwatertemperatuur snel op te lopen naar 100 graden en meer. Tempo terugschroeven naar 150 km/h is meestal afdoende.
Qua verbruik heb ik geen spectaculaire verschillen gezien.
Hoe dan ook heb ik de plaat nu gedemonteerd. We wachten op de volgende winter
Een paar maanden geleden hebben we hier een collectieve inkoopactie gehad bij Superskoda.com. Mijn aanschaf was een afdekplaat voor de ondergrille. Doel: de motor eerder op temperatuur te krijgen en meer kachelwarmte in het interieur te kunnen blazen.
Ik heb geen exacte cijfers, maar de waarneming was dat de motor inderdaad eerder op temperatuur komt en méér kachelwarmte produceert. Nu is en blijft het een TDI PD-blok, dus van écht veel warmte is geen sprake, maar het verschil was duidelijk merkbaar.
Kanttekening hierbij is, dat ik, nadat ik het interieurfilter vervangen had, ontdekte dat er een loos gedeelte zat tussen filter en luchtdoorlaat richting de roosters. Deze heb ik afgedicht, wat significant meer warme lucht opleverde.
De ervaring heeft inmiddels geleerd dat de afdekplaat vooral bij temperaturen ónder nul. Met temperaturen daarboven en tempi boven de 150 km/h begint de koelwatertemperatuur snel op te lopen naar 100 graden en meer. Tempo terugschroeven naar 150 km/h is meestal afdoende.
Qua verbruik heb ik geen spectaculaire verschillen gezien.
Hoe dan ook heb ik de plaat nu gedemonteerd. We wachten op de volgende winter