Ervaringen met Fabia 1.2 combi

ertromp

Forumguru
Dit is zo'n vraag die je met ja of nee kunt antwoorden.

Wat wil je specifiek weten want ik neem aan dat je eventueel een aankoop wilt doen?
Rijervaring?
Specifieke klachten?
Ruimte?
Of????
 
Dit is zo'n vraag die je met ja of nee kunt antwoorden.

Wat wil je specifiek weten want ik neem aan dat je eventueel een aankoop wilt doen?
Rijervaring?
Specifieke klachten?
Ruimte?
Of????

Inderdaad....
Rijeigenschappen en dan vooral de 1.2 motor t.o.v. het gewicht van de auto....?
Het is natuurlijk nog de oude 1.2. (3 cilinder) versie van skoda zelf?

En ja wat zijn de specifieke klachten?

BVD

Bunnys
 

Noord26

Forumguru
Er zijn legio ervaringen te vinden in het Fabia1 sub-forum. Kijk daar maar eens? Je kunt ook specifieker zoeken dmv de zoekfunctie. Grote kans dat je 99% van je vragen/wensen daarmee vind.
 

ArjanGr

Senior Member
Inderdaad....
Rijeigenschappen en dan vooral de 1.2 motor t.o.v. het gewicht van de auto....?
Het is natuurlijk nog de oude 1.2. (3 cilinder) versie van skoda zelf?

En ja wat zijn de specifieke klachten?

BVD

Bunnys

Als je een fabia 1.2 combi uit 2006 haalt dan is het zeer zeker niet een motorversie van Skoda zelf. En skoda had zelf niet eens een 1.2 versie 3 cilinder voor zover ik weet. Dit is gewoon een volkswagen motor(of VAG-groep zoals ze dat noemen).

Ik rij zelf in de Fabia 1.2 (47KW), ook uit 2006 maar dan de Hatchback.
Maar vergis je niet in dit motortje. Hij rijdt best pittig door.
De mijne weegt 1025 KG (leeg)
Een combi weegt 1070 KG (leeg).
Dus dat scheelt nog geen volwassen persoon.

Laat zo zeggen. Ik ben dik tevreden over deze auto. Alleen met volle bepakking trekt ie niet meer zo hard op, maar dat is maar een paar keer per jaar het geval.

Enkele kwalen welke ik al aan de hand gehad heb:
- Draagarmrubbers versleten
- Deurslotmechanisme versleten
- Kachelventilator piepte (nieuwe voor 250 euro)
- Verwarmingspotmeter stuk aan het gaan (het is soms of koud of gelijk 23 graden)

Maar in principe nog niets aan de motor zelf gehad.

En een ander bekend probleem is lekkende achterportieren. Hier heb ik geen last van, dus misschien dat ze het in de versies van rond 2006 verholpen hebben.

Succes met je keuze.
 
Bdankt voor je reactie...

Ik zal er eens in gaan rijden?

Heb zelf een Zafira maar wil wat compacter, dus het zal me benieuwen?

Bernie
 

turboturbo

Forumguru
Inderdaad....
Rijeigenschappen en dan vooral de 1.2 motor t.o.v. het gewicht van de auto....?
Het is natuurlijk nog de oude 1.2. (3 cilinder) versie van skoda zelf?
Graag gedaan: http://bit.ly/147gtCP

....met daar ergens o.a. een oude Autoweek test:
De driecilindermotor heeft 12 kleppen en is goed voor 65 pk. In eerste instantie keken we met de nodige scepsis tegen deze motor aan. Het was de eerste paar uur dan ook behoorlijk wennen aan dat typische en karakteristieke driecilindergeluid, dat moeilijk lijkt te rijmen met de hoge kwaliteitsindruk die de Polo maakt. Maar naarmate de tijd en de kilometers vorderden, raakten we meer en meer gewend aan deze motor. Dankzij een balansas loopt de driepitter trillingsarm. Hij is zuinig en redelijk soepel. Vanaf 50 km/h in de vijf pakt ’ie zonder morren op. Meer moeite heeft ’ie met de sprint van 80 naar 120 km/h. Dat duurt vrij lang. Op constante snelheden valt er weinig van het motor-karakter te bespeuren. De Polo is dan aangenaam rustig. Kritische toerengebieden kent de motor niet, in geen enkel opzicht. Schakelen gaat exact en lekker licht met de korte pook.


Als je specifieke vragen hebt, lezen we dat graag!
 
@ArjanGr : dit blok is wel degelijk een door Skoda ontwikkeld blok , concerngenoten Volkswagen en Seat maakten er ook dankbaar gebruik van . Zelf heb ik 3 jaar en een kleine 60.000 km tot volle tevredenheid hiermee rondgereden in een Seat Cordoba : geen strepentrekker maar gewoon een degelijke motor waarmee je prima met het verkeer mee kunt komen tegen een zeer acceptabel verbruik ( bij mij ruim 1:16) .
Jammer dat de nieuwe Rapid er in NL niet mee leverbaar is....
 

ArjanGr

Senior Member
@White Roomster: Dan weet jij al weer meer dan ik. Dan kan ik alleen maar beaamen dat deze motor ook in volkswagen / seat en audi modellen gebruikt is.
Mijn verbruik is trouwens 1:14,8 Dat viel mij wel iets tegen van een auto uit 2006. Ik rij wel heel veel snelweg momenteel (120 -125 km/h gemiddeld).

Succes met de proefrit.
 
okee....>4000 wil ik eigenlijk niet....?

Zal er gewoon in moeten rijden en kijken hoe dit bevalt!

Bedankt voor jullie inbreng i.i.g.....
 

turboturbo

Forumguru
De 1.4MPI (8 klepper) en de 1.4 16V motor zitten op die snelheid wel een stukje lager (volgens eerder genoemd topic) Dus dan zou je beter daarnaar kunnen uitkijken.

Waarbij ik nog kan opmerken dat de 1.4 8 klepper een doorontwikkeling is van de 'oude' 1.3 Skoda motor, die o.a. bekend staat om z'n hoog verbruik.... (Is wel genoeg info over te vinden op dit forum)
 
Bovenaan Onderaan