Ervaringen met gasFX

Zijn er mensen die ervaring hebben met een Octavia 2 1.6 op gasFX?
Zo ja, dan lees ik graag jullie ervaringen.
 

JettaFreak

Actief lid
Hallo neodaf,

Ik rijd met een O2 1.6 MPI op gas (AG installatie). GasFX lijkt mij hetzelfde functioneren als AG: starten op benzine, na een paar minuten (boven x graden motortemp) overschakelen op lpg. Is een prima auto, rijdt lekker, heeft alleen te weinig power als er zo'n 2.0 tdi achter je zit te drukken met 160 km/h. Als je niet veel meer dan 100 pk gewend bent is het een zalige auto. Storingen heb ik in de 37.000 km die ik ermee gereden heb niet gehad. Mede doordat mijn baas lpg-rijders het diesel budget verstrekt is het financieel zelfs bijna goedkoop te noemen. Voordeel: je hebt niet die trillende en luid tokkelende dieselmotor maar een benzinemotor. Trilt dus niet en maakt ook niet de herrie als de auto van de buurman. Tot nog toe geen spijt, maar.... stel dat ik de auto total loss rijd, dan ga ik toch eens kijken naar een O2 RS TDI.

Groet,


JettaFreak
 
gasfx word vloeibaar ingespoten en TeleflexAG gasvormig.
de kans op een back fire met gasfx is groter dan met het systeem van AG.

bij een gasfx systeem zit er in je gastank ook een brandstofpomp die in het begin zwaar irritant hoorbaar is. AG systemen hebben dat niet.
 

Timothee

Actief lid
Wat bedoel je met een back fire? Dat er zo'n vlam uit de pijp komt bij gasgeven/schakelen? Dat lijkt me wel cool :tongue:
 

Tallguy

Forumguru
A Back-fire or backfire is an explosion of a car's exhaust, which creates a loud noise and which can sometimes even result in the emission of flames from the vehicle's tailpipe. The term was derived from experiences with early unreliable guns which could literally blow up in a shooter's face. From this came the use of the word "backfire", as a verb to indicate something that produces an unintended, unexpected, and undesired result.

[edit] Explanation

There are two types of backfire. One is an explosion in the engine's exhaust manifold or exhaust system, this is most correctly referred to as afterfire. The other is an explosion in the engine's intake manifold.
Backfire in an automobile engine typically results from various malfunctions related to the air to fuel ratio. Usually, backfiring occurs in carbureted engines that are running lean where the air fuel mixture has insufficient fuel. ("Running lean" is typically a sign of mal-adjusted carburetors or fuel injection where there is not enough fuel for the amount of air). Afterfire, occurs in engines that have an emission system malfunction (air injection system diverter valve), exhaust leak or unburnt fuel in a decatted exhaust system. When a driver shifts up and lets off the gas, the engine has a moment of running rich or with insufficient oxygen. This causes an incomplete burn which causes the fumes to explode in the exhaust system. The leak itself is the most dangerous aspect. Without it, the mixture would cool enough not to explode. A fuel injected engine may backfire if an intake leak is present (causing the engine to run lean), or a fuel injection component such as an air-flow sensor is defective.
Common causes of backfires are:
In older engines, backfiring may be considered normal. Backfire is rare in modern cars with fuel-injection and computer-controlled fuel mixtures.
Common causes of back fires in the intake manifold are bad spark timing, or incorrect (usually lean) fuel ratio.
When starting an engine, timing that is too advanced will fire the spark plug before the intake valve is closed. The flame front will travel back in to the intake manifold, igniting all of that air and fuel as well. The resulting explosion then travels out of the carburetor and air cleaner. A common air filter will allow the gases to escape, but will block the flame front. On many small marine engines, no air filter is used, but a screen is placed over the intake of the carburetor as a flame arrestor to prevent these flames from escaping the intake, and potentially igniting fuel, or fuel vapors in the enclosed sump or bilge of the boat and causing a fire or explosion. Improperly adjusted carburetors that create a lean condition during acceleration can cause the air fuel mixture to burn so slowly, that combustion is still taking place during the exhaust stroke, and even when the intake valve opens. The flame front can then travel up the intake and cause a backfire.
In drag racing, backfires in the intake usually result in the complete destruction of the intake manifold, the carburetors, blower, and sometimes engine.
 

Pim

Lid
Jettafreak, even 2 zaken over diesel en geluid/trillingen.
De huidige motorophanging en pookbediening via kabels ipv een stang hebben de trillingen bijna geheel gedempt. Mijn DSG handle zit fysiek al helemaal niet meer aan de bak vast.
Bij hogere snelheden (+120km/h) zijn diesels binnen stiller dan vergelijkbare benzinemotoren en bij lange afstand op hoge snelheid (wintersporttrip, >160km/h autobahn) is er bijna sprake van rust vergeleken de bijna "jankende" benzinemotor. De "sonore" brom op minder DB/A is dan echt een voordeel.
Koud en stationair blijft het zondermeer een rammelbak en bij fors accelereren klinkt het ook niet al te fraai, maar er zitten, tegen de verwachting in, ook geluidsvoordelen aan een diesel. Het valt mij op dat veel benzinerijders de diesel alleen kennen van als ze er buiten naast staan (vertrekkende gasten uitzwaaien, er parkeert er een naast je terwijl jezelf net bent uitgestapt, etc.)
Dan valt nauwelijks voor te stellen hoe zo'n ding van binnen klinkt als ie in 6 met 120-130 over de snelweg gaat.
 

MaartenL

Nieuw lid
Zelf rij ik nu ruim een maand in een O2 BE 1.6mpi met GasFX. Het systeem bevalt prima, hij bromt inderdaad even bij het starten maar dat is van korte duur en niet hard. Tank is netjes weggewerkt. De motor is niet zo krachtig als de 1.9tdi maar je kunt goed meekomen.

Zeker onder de 100km/u is de motor erg stil. Daarboven wordt ie rumoeriger maar irritant janken is er niet bij. Ik rij zonder geklaag van passagiers 160km/u. De stillere motor was voor mij een van de redenen om niet voor de 1.9tdi te kiezen. Ook financieel is het gunstig.

Het zou mooi zijn als het GasFX systeem ook op de fsi motoren toepasbaar wordt. Een sterkere motor is wel leuk in de volgende auto.
 

SkodaMan

Actief lid
Een FSI motor spuit brandstof direct in de verbrandingskamer onder hoge druk beneden de 4200 rpm. Op die manier kan een extra hoog koppel verkregen worden in combinatie met variabele kleptiming. Je gooit al die mooie techniek overboord als je een gasinstallatie monteert.

Een MPI motor heeft al die snufjes niet en is daarom meer geschikt voor een gasinstallatie.
 
Indien de leaseprijs meevalt wordt het tocht een diesel. Rijdt bij 130 op de teller (ca. 120 in het echt) een stuk rustiger
 
Bovenaan Onderaan