Ervaringen met jumpstarters?

Cordoba

Forumguru
Beste forummers, ik overweeg de aanschaf van een jumpstarter voor mijn Fabia (1.2 TSI motorcode CJZ) omdat de originele accu ondertussen de 6 jaar is gepasseerd, en wat ik zo lees is dat al vrij bejaard voor een auto met start-stop systeeem. Hoewel start-stop bijna altijd actief is, en maar een enkele keer aangeeft dat het geblokkeerd is, en de accu volgens de garage nog goed is, ben ik bang dat ik een keer onverwacht met een accu kom te staan die er geen zin meer in heeft. Dat soort dingen gebeurt natuurlijk vaak op de meest ongelegen momenten, dus vandaar dat ik dat wil ondervangen door de aanschaf van een jumpstarter. Ik zou natuurlijk op voorhand de accu kunnen vernieuwen, maar misschien kan ie ook nog een paar jaar mee, en dan is dat een beetje zonde, dus vandaar de jumpstarter.

Bij mijn zoektocht heb ik wat apparaten gevonden die wel de naam jumpstarter hebben, maar die verder weinig voorstellen zoals bijvoorbeeld van Carpoint, als je daar dan ook de reviews van bekijkt, blijken die vaker niet dan wel de job te klaren, en met een apparaat van 7A is dat natuurlijk niet vreemd.
Ik heb een paar apparaten gevonden, die ik serieus overweeg (of misschien hebben jullie betere suggesties), en hoor graag jullie mening/ervaring:
- bij HBM heb ik deze gevonden, en dan gaat mijn interesse naar de 20A versie (art. 9911) voor 119,99 die dan ook gelijk mijn bandencompressor kan vervangen.
- vanmiddag liep ik even bij de Halfords binnen, en daar had men deze Noco net binnen die 500A kan leveren, maar dit is alleen een startbooster voor 129 euro.
De Noco moet zeker genoeg capaciteit hebben, maar heeft als nadeel dat het alleen een startbooster is, het HBM-apparaat is ook een bandencompressor en heeft daardoor als voordeel dat je de bandencompressor met enige regelmaat gebruikt, en dan dus ook regelmatig het apparaat zult bijladen, wat je bij de Noco misschien makkelijk vergeet doordat je hem eigenlijk bijna nooit gebruikt, en zeker in de zomerperiode dus makkelijk vergeet om op te laden.

NOCO-GB20-Boost-Sport-Portable-Lithium-Battery-Car-Jump-Starter-Booster-Pack-For-Jump-Starting-Gas-Main_1.jpg

hbm-3041-4.jpg-1200x600-3a8e4ebc88.jpg

EdK

Forumguru
@Cordoba volgens mij hebben we een tijd terug hier op forum ook al eens over gesproken samen met Corne de Kluiver.
Die er ook één had aangeschaft en meerdere er waren die er één hadden of ermee bezig waren.
Weet wel dat er veel troep op de markt hiervan is....

Cordoba

Forumguru
Ik weet ook dat er rommel op de markt is: werkt vooral als slaapmiddel, mensen liggen niet wakker of de auto de volgende morgen wel start, maar als je 'm nodig hebt doet ie weinig of niets, vandaar dat ik naar ervaringen vraag. Het apparaat van Carpoint is in elk geval rommel, levert 7A, dus dat is een lachertje.

Tees

Donateur
20 A heb je toch ook weinig aan? Een startmotor trekt kortstondig een paar 100 A, dus die 20 A is meer een snellader dan een jumpstarter.

Edit: OK, het is 20 Ah met een startstroom van 200 A (400 A piek). Daar heb je wel wat aan voor een kleinere benzinemotor. En HBM levert over het algemeen prima spul.

Laatst bewerkt:

SteGo

Donateur
Ik heb er ook wel eens over nagedacht om zo'n booster te kopen, stukje gemoedsrust dat je in ieder geval altijd de auto kunt starten. Echter denk ik dat je altijd zult zien dat de accu van zo'n ding net leeg is of niet vol genoeg wanneer je hem echt nodig hebt. Je gaat zo'n ding immers ook niet elke week aan de lader leggen. En de accu in zo'n ding heeft natuurlijk ook niet het eeuwige leven.

En als ik dan de prijzen zie die genoemd worden ... jeetje. Dan kun je toch net zo goed wel een nieuwe accu kopen? Er vanuit gaande dat ik de juiste heb geselecteerd bij accudienst.nl hou je dan zelfs nog een paar euro's in de portemonnee over. En 3 jaar garantie ipv 1 jaar op die booster van HBM. :unsure:
accu.png

Thijs4motion

Forumguru
alle starthulpen/boosters hangen continue aan de lading,
om te zorgen dat ze ook vol zijn als je ze nodig hebt.

wat enkele ook al aangeven, een nieuw accu heeft meer zin in dit geval
of als je wil kijken hoelang deze accu het uithoudt, leg een setje startkabels in de auto.

Cordoba

Forumguru
Ik heb er inderdaad ook al aan gedacht om op voorhand een nieuwe accu te kopen, maar als je die niet direct plaatst (en dus een accu in redelijke staat op de afvalberg gooit), heb je er waarschijnlijk weinig aan om zo'n nieuwe accu in de schuur te zetten, want alle kans dat je een keer ergens anders stil staat met een kapotte accu, dus ben je dan verplicht om die nieuwe accu altijd met je mee te slepen, en als je 'm er dan een keer uitgooit voor een ritje omdat je er last van hebt, val je natuurlijk stil met een overleden accu.

Startkabels heb ik geloof ik al 40 jaar in de auto liggen.

Pindasaus

Forumguru
Als je geen haast hebt, kan je de accu na een mislukte startpoging een kwartiertje opladen met een snelle acculader (minimaal 10 A). Een tweede startpoging maakt dan een betere kans. Bij de Lidl liggen ze soms in de schappen voor weinig geld. Voor de starthulpfunctie zou ik hem niet kopen, die levert slechts 75 A.

alle starthulpen/boosters hangen continue aan de lading,
om te zorgen dat ze ook vol zijn als je ze nodig hebt.
.. en als ze te lang leeg staan, gaan ze stuk. Ik las net dat je in Zweden woont, ik kan me voorstellen dat men daar meer aandacht heeft voor starthulpen dan in Nederland.
Er is wel één uitzondering en dat zijn de starthulpen die gebaseerd zijn op een supercondensator. Vlak voor gebruik laad je die in een paar minuten op aan je eigen zwakke accu of aan de accu van een andere auto. Ze zijn wat prijziger dan de versies met een lithium- of loodaccu, denk aan € 300. Voorbeeld: Kunzer CSC 12.

Later toegevoegd:
Mocht je eentje met een lithiumaccu overwegen, zoals de Noco, lees dan de reacties onder dit filmpje. Een deel is positief, een deel benoemt de nadelen en gaat technisch de diepte in. Een voorbeeld:
The common problem with these units is that everyone leaves them in their vehicle 24/7 including during the summer heat. The extreme temperature in a hot vehicle will always cause a battery to swell up. I have a different brand jump starter that I store in my vehicle and noticed that the battery also swelled up after a couple years.

Laatst bewerkt:

kwillems

Donateur
Ik zeg: kopen dat ding !!!

Met zo'n jumpstarter los je immers niet alleen je eigen accuproblemen op, maar ook die van je buren en andere mensen in de straat als hun accu hen eens in de steek laat.
En verder kun je met die van HBM je autobanden, je luchtbed en je zwembadje ermee oppompen. Ook donders handig.

Bovenaan Onderaan