Ervaringen met LPG?

jasper

Nieuw lid
Hoi mensen,

Ik heb een octavia 1.6 comfort uit 2002 op het oog met LPG.
106.000 km.
Nou schijnen sommige auto's (cil. koppen) gas beter te lusten dan andere.
Zijn er mensen die op gas rijden?? (en dan lange afstanden/korte stukken), zijn er problemen geweest? zo ja welke?
Ik hoop dat jullie me op weg kunnen helpen.
Alvast bedankt!!

Jasper.

Falcon

Donateur
Net een Octavia II 1.6 MPI op Vialle LPG tank weggebracht (leaseauto).. in totaal 160000 km op gereden met weinig echte problemen (afstelling motormanagement + een backfire (klinkt spannender dan het is)

wtebra

Nieuw lid
Heb een aantal maanden geleden mijn octavia I ingeruild voor een nieuwere (minder km en jonger). Jammergenoeg stopte de versnellingsbak ermee, maar ik heb er zonder enkel probleem over de 2 ton mee gereden en stond de teller op 3,5 ton toen deze geëxporteerd is naar het buitenland.
Zonder enige twijfel heb ik hetzelfde model weer gekocht met minder kilometers en 3 jaar jonger. In deze maanden heb ik er alweer 15.000km zonder probleem mee gereden, lange en korte stukken.

Garantie kan ik je niet geven en zullen er misschien anderen zijn die wel problemen hebben gehad, maar ik kan je zeker aanraden een octavia I op LPG te kopen.

Groet Wim

Gijs

Lid
Heb nu vier jaar zonder LPG problemen gereden in mijn Octavia 1.6 uit nov-2003. Verbruik is bij mij gemiddeld 1 op 12. De extra wegenbelasting heb je met een km of 3000 per jaar al terugverdiend.
De mijne staat nu te koop vanwege een lease auto, misschien iets voor jou mocht je er niet uitkomen met de Octavia uit 2002

ralph.jr

Nieuw lid
lpg is opzich niet verkeerd. ik zou het alleen niet aan bevelen als je veel kilometers maakt. een benzine motor die wordt aangepast voor lpg draait minder kilometers als met gewone benzine. maar als je gwn een normaal aantal kilometers rijd per jaar is het zeer zeker de moeite waard, vooral met de prijzen bij de pomp vandaag de dag! gezien je kilometers rijdt je gemiddeld 10000 per jaar, en aangezien hij slechts 106000 gelopen heeft is mijn mening: doen! een kennis vertelde me de volgende mop: "reclame bij het tankstation: !!nu bij een volle tank één auto gratis erbij!!

Wijnand850

Forumguru
lpg is opzich niet verkeerd. ik zou het alleen niet aan bevelen als je veel kilometers maakt. een benzine motor die wordt aangepast voor lpg draait minder kilometers als met gewone benzine.

Ben benieuwd hoe je aan deze wijsheid komt. De praktijk laat namelijk iets anders zien, namelijk dat de motoren op gas het net zo lang volhouden als op benzine. Als je de juiste motor uitzoekt (tenminste hydraulische klepstoters, bv 1.6MPI) kan je op gas zeker zoveel kilometers rijden als op benzine. Zeker met de systemen als Lpi waarbij op benzine gestart wordt en dat systeem dus ook keurig in stand wordt gehouden. Juist als je veel kilometers rijdt is gas aan te bevelen. En onderhand wordt het ook weer flink goedkoper dan rijden op diesel. Als ik nu zou overstappen van diesel naar een Octavia op gas, scheelt mij dat (alles meegerekend) al zeker 2ct/km. En dat is met 35.000km per jaar toch al 700 euro.

ralph.jr

Nieuw lid
wijnand850: hierin heb je zeker gelijk. maar daarmee bedoelde ik dat motoren van merken als lancia( niet de moderne), ofwel kwalitatief minder als motoren die worden geplaatst in VW,Audi,skoda, seat minder lang meegaan op gas. motoren uit Vw etc. zijn kwalitatief gewoon beter, dit uit zich ook in het feit dat ze idd gewoon een normaal aantal kilometers draaien. dit is uiteraard het skoda forum en dat had ik even in het achterhoofd moeten houden toen ik dit schreef, bij merken als lancia enz. heb ik n.a. wel ervaring met het feit dat motoren minder lang meegaan.

ralph.jr

Nieuw lid
een kleine off-topic vraag over motoren

weet een van jullie toevallig waarom skoda geen 2.0 tfsi in de octavia legt zonder er meteen een rs van te maken. momenteel ben ik eigenaar van een Audi A6 avant 2.0 tfsi (skoda 1.6 mpi verkocht) en heb deze zeeeeeer goedkoop kunnen krijgen. ik heb deze gechipt en mensen ik zeg jullie 1 ding: wat is dat ding verdomde snel!! 260 peekaatjes onder de kap, nu ga ik weer terug naar skoda omdat ik hier gewoon meer waar voor mijn geld krijg van kwalitatief dezelfde standaard, en vind het jammer dat ze deze motor dus niet leveren. is hiervoor eigenlijk wel een reden?

Misschien wel een late reactie van deze kant maar je kunt met een gerust hart een Skoda Octavia 1.6i op Lpg kopen. Omdat deze oude motoren nog 8 kleppen hebben zijn ze uitermate geschikt voor Lpg. Ik heb zelf 2 Skoda's gereden op Lpg en de Octavia 1 heb ik na 410000 km ingeruild en hij reed nog steeds goed. De Octavia 2 heb ik met 350000 km ingeruild en die liep ook nog steeds goed. Het enigste probleem dat ik met allebei het gehad was dat de koppeling vervangen moest worden. Motorisch geen problemen gehad. Aanrader dus. Gr.Henk.

Wijnand850

Forumguru
Omdat deze oude motoren nog 8 kleppen hebben zijn ze uitermate geschikt voor Lpg.
Kleine nuance: het zit 'm vooral in de hydraulische klepstoters die de kleppen bedienen wat de motor geschikt maken voor LPG. Zonder zo'n klepstelsysteem moet je regelmatig de klepspeling controleren en indien nodig bijstellen. Afhankelijk van het type motor kan alleen al het controleren van de klepspeling een dure grap zijn, laat staan als je uitgesteld raakt en er een koprevisie nodig is.

Ben geen techneut, verre van, maar wel een ervaringsdeskundige. Nu 2e O1 op LPG zonder problemen (77 dkm), maar wel allerlei spookverhalen van mensen die voor bzine nu 1,80 aftikken en ik net over de grens 60 cent per liter! Ik zeg doen, mits goed onderhouden.

Gijs

Lid
Met een LPG auto kan je erg lang doen. Echter omdat de temperaturen in het blok wat hoger liggen dan bij het rijden op benzine moet je daar wel een beetje rekening mee houden. Maar als je een relaxte rijstijl hanteert hoef je je daar geen zorgen over te maken. Direct met koude motor hoge toerentallen rijden moet je echt vermijden en als je langdurig hoge snelheid op de autobahn gaat rijden dan kan je beter even overschakelen op benzine.

Falcon

Donateur
@Gijs: Ben ik niet met je eens. Ik heb een sportieve rijstijl en heb probleemloos de 160.000 in 3,5 jaar weten te rijden met een O2 1.6 op Gas.. net in geleverd.

Gijs

Lid
@Falcon: Des te meer een bewijs dat LPG een zeer goed alternatief is voor benzine. Maar het kan nooit kwaad om je bewust te zijn waar de kwetsbaarheden van het rijden op LPG zitten.

Bovenaan Onderaan