Ervaringen met O2 2.0TDI DSG

Luuk

Nieuw lid
Ik ga over enkele maanden een nieuwe auto uitkiezen als vervanger van mijn huidige 307 SW.
Als meest gewenste kandidaat heb ik voorkopig de 2.0 TDI DSG uitgekozen. Ik rij regelmatig met 1300 kg wegende caravan.
Mijn vragen aan 2.0 TDI DSG rijders:
1. Weet iemand iets van de komst van de 170 pk versie??
2. Wat is in zijn algemeenheid de ervaring met de O2 als
caravantrekker
3. Hoe bevalt een DSG-bak met een caravan erachter??
4. Moet ik voor ESP (hill-holder) kiezen??
5. Zijn er nog verdere tips en aanraders om mij te helpen
in mijn keuze??
Ik ben benieuwd
 

ESC

Lid
Ik ben geen caravanrijder en moet nog 2 weken op mijn O2 2.0 DTI DSG wachten, maar wat ik me van de proefrit kan herinneren is dat de auto plenty koppel heeft in de standaard uitvoering van 140 PK. Chippen naar 170 PK of de nieuwe 170PK versie zal ruim voldoende zijn denk ik.
 

blacktdi

Actief lid
Ik heb geen ervaring met de DSG bak maar wel met mijn 6 bak en een gechipte 2.0TDI. Het lijkt wel of de caravan er niet achter hangt zoveel trekkracht heeft deze motor. Ik heb al meerdere malen met een caravan van 1400kg gereden en elke keer verbaas ik me over de trekkracht in alle versnellingen. Ik neem aan dat de DSG bak het nog beter doet.
 

Erikje

Actief lid
1. ja, die zal vast komen, maar chippen lijkt me goedkoper
2. geen idee (gelukkig /forum/images/graemlins/24.gif)
3. idem
4. nee, heeft geen zin en de combinatie is ook niet leverbaar
5. tip: gewoon doen.
 

SkodaMan

Actief lid
1. Is dat interessant dan? 140 pk is meer dan genoeg?
2. Ik heb een zware kar getrokken met de O2 en je merkt nauwelijks dat ie er achter zit.
3. Ik heb een gewone automaat en die kan het al goed aan. De DSG moet het met z'n twee bakken helemaal goed kunnen.
4. Voor automaat-rijders is dit niet echt interessant. Die kunnen met hun linker voet de rem bedienen (alleen in dit soort situaties) en met de rechter gas geven.
5. Zijn er nog verdere tips en aanraders om mij te helpen
in mijn keuze??
 
De Octavia RS gaat standaard 170pk krijgen in de TDI RS uitvoering. Wordt dit jaar leverbaar (wwet niet exact wanneer) Deze zal waarschijnlijk wel te chippen zijn richting de 200pk.
En alleen in handgeschakeld te leveren
 

Frankie

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Skodaman</font><hr />
1. Is dat interessant dan? 140 pk is meer dan genoeg?

[/ QUOTE ]

Waarom is dit niet meteen je standaard reactie tegen iedereen die over b.v. chippen praten. Zelfs 100Pk diesel zou nog genoeg zijn om een caravan te trekken. Maar voor comfort wil je toch meer !? Dan zal 170pk ook weer comfortabeler zijn dan 140, niet ?
 

Dutch4x4

Senior Member
Ik heb 't niet echt bijgehouden, maar zijn er inmiddels chipprogramma's voor de 2.0 TDI 140 met DSG-bak? De bak zou namelijk het extra koppel niet aankunnen dat een auto met handbak wel aankan. Tenzij het programma zodanig wordt aangepast dat het koppel in bijvoorbeeld de 1e en 2e versnelling wordt teruggeschroefd.
 

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat: magyarskoda</font><hr />

De 2.0 DSG is te chippen met PON garantie

[/ QUOTE ]

Okee, dan is er inmiddels dus een workaround voor het koppelprobleem. /forum/images/graemlins/xyxthumbs.gif
 
Los van alle tuning, kan ik jullie uit ervaring vertellen dat ook met een 105 pk TDI met DSG elke caravan erachter zit alsof ie niet bestaat.... koppel is er voor deze auto's altijd zat.
 

Wullum

Actief lid
Heb inmiddels een dagje met een caravan achter m'n O2 Combi 140 pk met DSG gereden. Geen enkel, maar dan ook geen enkel probleem met een Hobby 420 caravan en da's vooral geen lichte. Alleen de caravanspiegels klappen bijna naar binnen bij 120, maar dat mag toch niet in NL.
Wat ik wel vind storen is dat m'n O2 Combi achter nogal doorhangt bij een kogeldruk van 75kg, maar daar zijn al een aantal andere draadjes over volgeblaft.
 

Pim

Lid
Ik heb een Knaus 450 van 1300kg (zie fotogalerij) achter een 2.0TDI DSG. Auto rijdt perfect, bak past zich makkelijk aan aan het hogere gewicht door later op te schakelen. Bij 80km/h schakelt hij zelfs door naar 6 met zo'n 1500 toeren, dus trekkracht zat. Ik heb dezelfde Knaus eerst achter een Golf Variant Highline TDI H6 gehad (115pk/285nm) ,toen een A4 avant H6 (130pk/310nm) en nu de Skoda (140pk/320nm) met automaat. Eerlijk gezegd had de Golf al vermogen zat, de voorwielen slaan uiteindelijk door waardoor ESP ingrijpt, vooral op natte wegen. Wel is de Skoda minder stabiel dan de Audi was door de kortere wielbasis en langere overhang achter. Ook leuk, vooral met de Caravan is het automatisch schakelen terwijl je op de cruisecontrol rijdt: heuvel op, schakelt hij terug, heuvel af schakelt hij op.
 
Bovenaan Onderaan