Leaserijderdj
Nieuw lid
Inmiddels rijd ik alweer 3 maanden in de Kodiaq 2. Een kleine 16000 km op de klok.
Nog steeds vind ik het geen schoonheid, blijft die nieuwe lijn naar mijn mening een gemiste kans voor Skoda, maar eerlijk is eerlijk, het is een fijne lel van een auto met een uitstekende wegligging en rijgedrag.
Een aantal zaken waar ik mij helaas wel enorm aan stoor en ten aanzien waarvan het naar mening van de dealer allemaal aan de bestuurder/berijder ligt en niet aan VAG ( standaard policy van VAG dealers lijkt het).
- De claxon, die is niet hoorbaar op de snelweg en hoort qua geluid thuis in een Suzuki Alto.
- Het interieuralarm gaat om de haverklap om onduidelijke redenen af, hetgeen ook iets te maken schijnt te hebben met het zendbereik van de sleutel.
- de dipdown functie van de rechterbuitenspiegel bij inparkeren of achteruitrijden doet het vaker niet dan wel en blijft naar beneden gericht staan/komt nooit meer in positie terug.
- de grote luchtgaten in de grille maken dat de condensor voor de radiator er in no time als een poffertjespan uitziet, daar die volledig onbeschermd is tegen binnenvliegende insecten, steentjes, hagel of ijzel, hetgeen op zeker zal gaan leiden tot een lekke condensor en, omdat die via de enorme gaten direct zichtbaar is, ook nog eens voor een heus cosmetisch probleem zorgt, want het ziet er zeer gehavend uit.
- de paraplu in het bestuursportier blijft niet zitten en komt na verloop van tijd langzaam uit het insteekvak door het openen en sluiten van het portier, totdat die klem zit tussen portier en stijl met schade als gevolg. Het beste is het ding in de kofferbak te gooien.
- de nieuwe zilveren matte lak op de grille is niet bestand tegen een steentjes en vliegt bij de minste of geringste aanraking met een dergelijk object eraf. Aanstippen is volgens de dealer geen optie, er is geen kleurcode van de lak bekend, De enige optie is de grille volledig vervangen.
- de spraakassistent leeft geregeld een totaal eigen leven zonder te zijn geactiveerd en vooral wanneer dames die veel kleppen en kletsen zich in de auto bevinden. Kennelijk heeft ‘Laura’ het vooral op de klanken van damesstemmen gemunt en begint ze zich er ongevraagd mee te bemoeien met alle verwarring en zeker afleiding in het verkeer tot gevolg (dit laatste is overigens echt wel kwalijk).
- het scherm in het midden van het dashboard is slecht bereikbaar voor personen die wat langere benen hebben en zodoende de stoel verder naar achter hebben staan. Je moet echt helemaal schuin naar voren buigen om erbij te kunnen en de spraakassistent is vaak niet een optie, om die dan geregeld roept: Poeh, dat moet ik nog leren. Helaas, ze lijkt het ook nooit te leren.
Verder, als gezegd, lel van een auto, niet moeders mooiste, maar prima wegligging en fijn rijgedrag.
Ps. Ik heb de kleurcode laten inlezen en vastleggen bij een autolakspecialist.
Skoda kon dat zelf niet….. wilden een nieuwe grille verkopen.
Het is Tungsten Silver met code LB7W mat.
Ik heb inmiddels een touchup setje.
Nog steeds vind ik het geen schoonheid, blijft die nieuwe lijn naar mijn mening een gemiste kans voor Skoda, maar eerlijk is eerlijk, het is een fijne lel van een auto met een uitstekende wegligging en rijgedrag.
Een aantal zaken waar ik mij helaas wel enorm aan stoor en ten aanzien waarvan het naar mening van de dealer allemaal aan de bestuurder/berijder ligt en niet aan VAG ( standaard policy van VAG dealers lijkt het).
- De claxon, die is niet hoorbaar op de snelweg en hoort qua geluid thuis in een Suzuki Alto.
- Het interieuralarm gaat om de haverklap om onduidelijke redenen af, hetgeen ook iets te maken schijnt te hebben met het zendbereik van de sleutel.
- de dipdown functie van de rechterbuitenspiegel bij inparkeren of achteruitrijden doet het vaker niet dan wel en blijft naar beneden gericht staan/komt nooit meer in positie terug.
- de grote luchtgaten in de grille maken dat de condensor voor de radiator er in no time als een poffertjespan uitziet, daar die volledig onbeschermd is tegen binnenvliegende insecten, steentjes, hagel of ijzel, hetgeen op zeker zal gaan leiden tot een lekke condensor en, omdat die via de enorme gaten direct zichtbaar is, ook nog eens voor een heus cosmetisch probleem zorgt, want het ziet er zeer gehavend uit.
- de paraplu in het bestuursportier blijft niet zitten en komt na verloop van tijd langzaam uit het insteekvak door het openen en sluiten van het portier, totdat die klem zit tussen portier en stijl met schade als gevolg. Het beste is het ding in de kofferbak te gooien.
- de nieuwe zilveren matte lak op de grille is niet bestand tegen een steentjes en vliegt bij de minste of geringste aanraking met een dergelijk object eraf. Aanstippen is volgens de dealer geen optie, er is geen kleurcode van de lak bekend, De enige optie is de grille volledig vervangen.
- de spraakassistent leeft geregeld een totaal eigen leven zonder te zijn geactiveerd en vooral wanneer dames die veel kleppen en kletsen zich in de auto bevinden. Kennelijk heeft ‘Laura’ het vooral op de klanken van damesstemmen gemunt en begint ze zich er ongevraagd mee te bemoeien met alle verwarring en zeker afleiding in het verkeer tot gevolg (dit laatste is overigens echt wel kwalijk).
- het scherm in het midden van het dashboard is slecht bereikbaar voor personen die wat langere benen hebben en zodoende de stoel verder naar achter hebben staan. Je moet echt helemaal schuin naar voren buigen om erbij te kunnen en de spraakassistent is vaak niet een optie, om die dan geregeld roept: Poeh, dat moet ik nog leren. Helaas, ze lijkt het ook nooit te leren.
Verder, als gezegd, lel van een auto, niet moeders mooiste, maar prima wegligging en fijn rijgedrag.
Ps. Ik heb de kleurcode laten inlezen en vastleggen bij een autolakspecialist.
Skoda kon dat zelf niet….. wilden een nieuwe grille verkopen.
Het is Tungsten Silver met code LB7W mat.
Ik heb inmiddels een touchup setje.