Ervaringen O3 1.4TSI DSG combi met caravan

Ronaldp

Nieuw lid
Hallo Allemaal,

Sinds een week of 4 rijden wij (gezin met 3 kinderen) in een Octavia 1.4 TSI met DSG automaat. Het betreft een leaseauto die uit de pool van het bedrijf komt (scheelt weer in de maandelijkse lasten).
De auto bevalt zeer goed, en is veel ruimer dan verwacht.

Mijn referentiekader is echter wat gekleurd, aangezien mijn vorige auto een Renault Grand Espace Initiale 3.5 V6 automaat was!!!! Er is gewoon geen ruimere auto te krijgen.....
Met deze auto als trekker hebben we afgelopen zomer de caravan ingeruild voor een andere (Hobby 560 UL, dus 2,5m breed, 7,5m lang en 1600kg leeg).
Ik was altijd gewend om alles gewoon in de caravan te leggen, aangezien de GE 2000kg mocht trekken, en leeg al bijna 2000kg woog. Een caravan erachter merk je bijna niet. Nu ben ik wel continu bezig geweest met het goed beladen van de caravan, die is altijd optimaal.

Met de O3 zal dat anders moeten. De kogeldruk moet naar beneden (van ca 90 naar ca 85, hoewel dit al meer is dan toegelaten zou zijn).
Daarnaast moet de caravan op dieet dwz 100kg van de toelaatbare massa af, en meer in de auto.
Nu weet ik precies wat er in de caravan zit, en wat het weegt, dus het overladen kan vrij precies.

Ik ben echter benieuwd naar ervaringen van andere rijders. Qua trekkracht zou het geen probleem moeten zijn, alleen de stabiliteit wordt een aandachtspunt. (ik heb ruime ervaring met rijden met de caravan, en met de caravan staat alles in de "vakantiemodus", dus rustig aan, we komen er vanzelf).
 

AdB

Senior Member
Rijklaar gewicht is zo'n 1450 kg en niet 1600 kg. Dus dat scheelt alweer :) . Het blijft een flinke sleurhut. De wijze van belading is erg belangrijk, zo heb ik zelf ervaren met mijn caravan, maar dat is een Fendt 450, een stuk kleiner (maximaal 1300 kg beladen). Ik vind het persoonlijk nogal riskant om met jouw combinatie op de weg te gaan, zelfs als ervaren caravanner. Het ideale gewicht van de caravan is tijdens rijden 75% van het totaalgewicht van de trekauto (+ belading). Het zal lastig zijn om die verdeling te krijgen. Kijk eens op www.caravantrekker.nl zoals MacRembrandt ook suggereert. Daar kun je jouw combinatie laten 'checken'. Denk niet dat het testrapport erg positief zal uitvallen.. Succes!
 

MacRembrandt

Forumguru
Ik bedoelde het Caravanforum, omdat Ronald daar de vraag ook al gesteld had, en ik daar al gereageerd had.;)

Hierboven staat dat de caravan leeg 1600kg weegt. Dat is volgens mij een foutje, anders is het sowieso een "no-go".

Maximaal op 1500kg, met de auto zwaarder en de caravan zo licht mogelijk gaat het best wel. Kogeldruk heb ik ook hoger dan de toegestane 75kg.
Nadeel bij de Octavia is dat flink beladen al snel leidt tot doorhangen, waardoor de kont wel erg laag komt te hangen.
Mocht je hulpveren mogen plaatsen van de leasemij, dan is dat met deze caravan wel een aanrader/must.
Maar of dat uitkan met zo'n tweedehandsje.:pieker:
Weet niet hoeveel je rijdt per jaar.
 

Bakkertje

Forumguru
@MacRembrandt dat lijkt mij inderdaad ook. Wat ik 1,2,3 gevonden heb is de Hobby inderdaad 1600 kg max en 1394 leeg.

Dus de combinatie zou net kunnen kunnen onder voorwaarden dat de caravan echt 1500 kg weegt en de bestuurder een E achter B rijbewijs heeft.
Gezien het leeggewicht van de betreffende caravan is er bijzonder weinig marge, dus een gasfles, borden, pannen en bestek en je zit al op de 1500 kg..

Die 1600 kg mag zonder E achter B sowieso niet achter de Octavia, maar gezien de voorgaande combinatie ga ik ervan uit dat @Ronaldp in het bezit is van het benodigde rijbewijs.

Zelf hebben we een enigszins vergelijkbare caravan (Wilk s4 530, max 1500 kg) en ik vind die eigenlijk op het randje voor mijn Passat die toch zelf al meer in de schaal legt dan een O3.

Ik vraag me ook af hoe het zit met verzekeringen als je met een dergelijke combinatie de weg op gaat??
 
@Ronaldp Wij hebben een Hobby 500 KMFE achter een O3 1,4 TSI hangen sinds dit jaar; deze zomer naar Italië geweest (gardameer). De trekkracht is geen enkel probleem; auto haalt zonder enkele moeite vrachtwagens in. Vooraf was ik ook bang voor instabiliteit van de combo, gezien het lichte gewicht van de auto tov de caravan (1500 kg beladen). Derhalve zoveel mogelijk gewicht in de kofferbak (tentstokken bv). Stabiliteit was verassend goed te noemen, heb geen rare zaken gemerkt onderweg. Nadeel ligt hem dan toch in de achtervering. Ook al had ik er niet heel veel last van zouden sterkere veren geen overbodige luxe zijn. Auto hangt toch wel erg achterover, had eenmaal contact met een drempel.
 

AdB

Senior Member
Heb zelf even gecheckt op www.caravantrekker.nl waar je jouw combinatie kunt laten berekenen. Advies: slechte combinatie, kans op slingeren is (erg) groot. NB: Zelf heb ik achter hulpveren laten monteren in mijn OIII. Daardoor is mijn combinatie tijdens rijden mooi horizontaal zonder doorhangen. Maar veel belangrijker dan dat is (zoals gezegd) de gewichtsverdeling tussen trekauto en caravan. Deze is zeer risicovol bij jouw combinatie, ook al probeer je door de belading de stabiliteit van de combinatie gunstig te beïnvloeden.
 
Bovenaan Onderaan