ESP en bandenspanning branden allebei

Stephan

Nieuw lid
Heeft iemand wel eens gehad dat het lampje van de bandenspanning en ESP allebei branden?
Hij is door de ANWB uitgelezen en zou iets met luchtdruk bij het spruitstuk te maken hebben?
De auto ging ook in noodloop, uitzetten en starten en dan is het weer even weg.
 

ertromp

Forumguru
Welkom hier Stefan!
Welke foutcode is er uitgelezen door de ANWB? Dat werpt hopelijk meer licht op de storing
 

Antera

Donateur
Bandenspanning en ESP lampje staan alleen met elkaar in verbinding met de ABS sensoren dit zou erop kunnen duiden dat een van de sensoren niet lekker is maar de storingscode is dan wel van belang zoals @ertromp vraagt
 

Stephan

Nieuw lid
vanavond nog even gereden. tijdens het rijden nergens last van. na een aantal minuten stationair draaien gaan de lampjes aan en geeft in het display ESP error aan. Kon helaas zaterdagnacht niet helemaal goed zien wat de storing was die de ANWB uitgelezen heeft. dacht dat er stond, onduidelijke storing luchtdruk in en uit bij spruitstuk (zoiets dergelijks) het was ook superslecht weer niet echt op ons gemakkie gestaan daar. Zodra ik de motor uitzet en weer aanzet is het weg. en het komt dus pas terug nadat ik een poosje stil sta heb ik vanavond wel gezien.
 
vanavond nog even gereden. tijdens het rijden nergens last van. na een aantal minuten stationair draaien gaan de lampjes aan en geeft in het display ESP error aan. Kon helaas zaterdagnacht niet helemaal goed zien wat de storing was die de ANWB uitgelezen heeft. dacht dat er stond, onduidelijke storing luchtdruk in en uit bij spruitstuk (zoiets dergelijks) het was ook superslecht weer niet echt op ons gemakkie gestaan daar. Zodra ik de motor uitzet en weer aanzet is het weg. en het komt dus pas terug nadat ik een poosje stil sta heb ik vanavond wel gezien.
@Stephan Hoe is dit probleem bij jou uiteindelijk opgelost?
Ik heb nu hetzelfde na het vervangen van mijn remschijven (voor) en banden (voor) (ik denk pas na de banden).
Op z'n tijd gaan beide lampjes branden en gaat de auto in noodloop, de motor aan en uit is voldoende om weer even vooruit te komen. Het valt me op dat het met name in de file gebeurt, dus wanneer ik stationair draai, of langzaam rij. Weekend door kunnen rijden en geen probleem gehad.

Ben benieuwd wat bij jou heeft geholpen, scheelt wellicht een ritje naar de dealer.
 

Antera

Donateur
Kan idd ook je gasklep zijn want ook die zit gekoppeld aan de ESP. Daarom is de storingscode erg belangrijk
 
Zelfde storing heb ik vorig jaar ook gehad. Bij mij was het de magneetring op het wiellager. Deze geeft tijdens het draaien een signaal af aan de sensor. Door roest waren er een paar kleine stukjes uit de magneetring losgelaten. De sensor krijgt dan een onregelmatig signaal tijdens het draaien van het wiel. Hierop komt dan de melding van ESP, ABS en bandenspanning. Kosten wiellager € 162 en een sensor welke sneuvelde tijdens het demonteren € 61.
 

ertromp

Forumguru
Zelfde storing heb ik vorig jaar ook gehad. Bij mij was het de magneetring op het wiellager. Deze geeft tijdens het draaien een signaal af aan de sensor. Door roest waren er een paar kleine stukjes uit de magneetring losgelaten. De sensor krijgt dan een onregelmatig signaal tijdens het draaien van het wiel. Hierop komt dan de melding van ESP, ABS en bandenspanning. Kosten wiellager € 162 en een sensor welke sneuvelde tijdens het demonteren € 61.
Maar ging jouw auto dan ook in noodloop zoals die van @Svendehaas? :sterretjes:Of heeft Sven meerdere storingen :pieker:
 
Ik krijg helaas mijn bluetooth ODB2 scanner niet aan de praat, dus rij wel even langs de garage...
Thanks voor de input in ieder geval!

Het is overigens niet echt noodloop, maar wel beperking in vermogen. Noodloop ook keer gehad bij probleem met de turbo en toen ging ie echt niet harder dan 60...
 
Of de duivel ermee speelt. Vandaag weer de bekende drie lampjes aan Bandenspanning, ESP en ABS. Zelfde als vorig jaar. Misschien is het nu het wiellager cq sensor linksachter aan de beurt. Vanmiddag meteen maar even langs de garage om de storing uit te lezen. Resultaat rechts achter weer fout. Zelfde als vorig jaar. Het zal toch niet waar zijn. De auto even op de brug gezet met de achterwielen vrij. Foutmelding gereset en aan het rechter achterwiel gedraaid. Alles leek normaal. Toen de monteur even tegen het kabeltje van de sensor aantikte toen ontstond de fout weer. Deze proef een paar keer herhaald en de conclusie was kabelbreuk. Dan vallen de kosten gelukkig nog wat mee. Ze zullen een nieuw kabeltje voor me bestellen en dan kan het er volgende week even ingezet worden.
 
Ok het blijkt een vervuilde gasklep te zijn. code P307H ofzo, dat zag ik in de gauwigheid op het blaadje staan.
Vreemde melding dan, maar goed, vervangen is uurtje werk, kosten: 107,- (incl. olie bijvullen)

Schijnt 'normaal' ouderdomskwaaltje te zijn (183K op de teller).
 

dga_nl

Lid
Ok het blijkt een vervuilde gasklep te zijn. code P307H ofzo, dat zag ik in de gauwigheid op het blaadje staan.
Vreemde melding dan, maar goed, vervangen is uurtje werk, kosten: 107,- (incl. olie bijvullen)

Schijnt 'normaal' ouderdomskwaaltje te zijn (183K op de teller).

Grappig, paar weken geleden had ik hetzelfde probleem, ook de gashuisklep schoongemaakt (zelf) en de problemen waren verholpen..!
 
Bovenaan Onderaan