esp-lamp blijft branden

flip

Lid
Op briskoda.net is er heel wat te doen rond O2's uitgerust met ESP. Die blijken een Teves Mk 60 unit te hebben, waar nogal wat problemen zouden mee zijn. Na bepaalde tijd gaat dit onderdeel stuk, en dit levert een fikse rekening op. Ook VW, Audi, BMW, Seat, Mazda en Volvo zouden hier getroffen zijn. Alleen zouden Skoda en Mazda niet zo soepel om in de kosten te delen. Zijn er hier forumleden die al dit probleem hadden? Het ESP-lampje blijft dan gewoon branden, het ABS werkt nog, alleen doet de ESP het niet meer.
Trouwens, hoe weet je of je zo'n Teves Mk 60 in je wagen steken hebt? Volgens één Brits forumlid is het niet de vraag OF je dat defect krijgt, wel WANNEER je het krijgt, met zo'n onderdeel...

Spaced

Senior Member
Ik heb het euvel wel gehad in een Golf, gewoon naar de dealer gebracht en niks meer van gehoord. Lijkt mij dat als het binnen de garantie valt het niet jouw probleem is; in mijn optiek mag je er van uit gaan dat zulk soort onderdelen langer meegaan dan enkele maanden. Dit soort onderdelen is immers niet onderhevig aan "wear en tear" zoals banden, remmen, aandrijfassen etc.

Bij mijn vorige wagen, Renault Laguna II, gaf hij ook constant de foutmelding ESP. Volgens de dealer moest de gehele ESP-unit vervangen worden... ging mij rond de 1200 euro kosten... De wagen was pas 2 weken uit garantie, en na enig overleg met de hoofdverdeler, ging Renault de helft van de kosten op zich nemen. Maar met de zomer voor de deur, dacht ik bij mijzelf, dit kan wachten. Tot ik plots mijn wagen ging halen na een servicebeurt, en de foutmelding verdwenen was... Bleek een fout in de computer te zijn, waardoor hij steeds die foutmelding gaf. Dit vond ik wel vreemd, omdat dit betekend dat ze de wagen niet hadden uitgelezen na de eerste klacht. (of juist wel, en mij zo probeerden in al mijn goedgelovigheid, 1200 euro lichter te maken). Dit was dan ook mijn laatste bezoek aan deze garage...

Ik weet nu niet of dit dezelfde ESP-unit was waarover u het hebt, mar wou dit toch even kwijt...
Ik ben nu in blijde verwachting van mijn O2 1.6 CR TDI 4X4, met ESP! :1884:

Bovenaan Onderaan