Esp

Wij hebben een andere auto gekocht. Een Octavia 1.2 TSI Combi Ambition Business. Bouwjaar 2012.
Volgens de verkoper is deze auto uitgerust met ESP. Ik zie net als in onze vorige auto, ook een Octavia, bouwjaar 2007 alleen een knopje met ASR.

In de gebruiksaanwijzing van onze huidige auto wordt vermeld dat het ESP uitschakelbaar is indien de auto hiermee is uitgerust. Op de plek van het ASR knopje zit dan een knopje met ESP.

Ik vraag me nu af of onze nieuwe auto wel of geen ESP heeft.

Rosinfield

† In Memoriam
ik dacht zeker wel. Alleen is het dacht ik zo dat je desgewenst alleen ASR (onderdeel van ESP) kunt uitschakelen. Bv als je vast zit in de prut.

skodaboy

Forumguru
ik rij met een octavia 4x4..bij mij staat er dus wel ESP op het knopje,er zit natuurlijk wel meer achter dit 'knopje' dan alleen ESP (bij mij toch)

als je het knopje in drukt,gaat op het display het symbool van het gele 'slippende' autootje branden..(systeem is dan uitgeschakelt)

als ik het 'ESP' uitzet kan ik mooi 'spelen' en hem laten 'uitbreken' of een cirkel draaien.
met het 'ESP' aan kan ik wagen niet doen 'uitbreken'of iets anders doen,want dan laat het systeem weinig tot niks slip toe..:winkie:

EdK

Forumguru
MEt de Yeti heb ik ASR n ESP en ik kan ASR aan en uitzetten maar de ESP is bij de Yeti niet uitschakelbaar
(handbak)

Rallye

Forumguru
Als ik bladzijde 103 en 104 van de handleiding lees, is het bij de Octavia zo, dat ook als je auto voorzien is van ESP, alleen een knop ASR aanweizg is, aangezien dat het enige deel van het systeem (dat ook bestaat uit ABS en EDC) uit te schakelen. Ik heb even geen toegang tot mijn auto, dus kan ik niet zien hoe het bij mij zit. Volgens mij zat in mij. Vorige (PFL) Octavia wel een ESP-knop. Dat was toen ook uitschakelbaar door de knop lang ingedrukt te houden, met kort drukken ging toen volgens mij alleen de ASR uit.

Ik kan zo snel uit de handleiding niet afleiden of het in een facelift Octavia ook mogelijk is dat je alleen ASR hebt. Was ESP in 2012 op alle modellen standaard of niet?

dirkie996

Forumguru
Bij m'n octi combi van 2012 is er ESP aanwezig, was standaard op de Greentec versie. Er is enkel een schakelaar om ASR uit te schakelen. Het ASR voelde ik reeds werken ( en oranje symbooltje in het display knippert dan), maar het ESP is bij mijn weten nog niet actief geweest ondanks de strenge winter. Misschien rijd ik dan te voorzichtig? :crazy:

Rosinfield

† In Memoriam
Zo dacht ik dus ook dat het zat. Om die ASR te zien oplichten moet je idd erg je best doen, dwz op een manier rijden die ik normaal nooit zou doen. Behalve met zomerbanden op sneeuw en ijs, dan wil het wel lukken natuurlijk.

Canon-Eye

Forumguru
Het ASR voelde ik reeds werken ( en oranje symbooltje in het display knippert dan), maar het ESP is bij mijn weten nog niet actief geweest ondanks de strenge winter. Misschien rijd ik dan te voorzichtig?
Tip: doe eens zo'n Skoda Rijtraining in Lelystad - krijg je alle kans om op een veilige manier te ervaren wat het verschil is met in- of uitgeschakelde ASR etc. Daarnaast is het sowieso een nuttig bestede dag.

VEEJAY

Forumguru
Ja Canon Eye mee eens, maar dan moet je ESP wel uit kunnen zetten ;).

Ik heb trouwens zelden de behoefte gehad ASR uit te zetten, behalve bij 0-100 sprintjes want dan wil bij wielspin de motor weleens inhouden. ESP is zeker nuttig want ik heb onlangs gezien hoe een BMW 3 serie met een overmoedige bestuurder door het ESP systeem gered werd van een nare vangrail in een neergaand bocht. Ik zou daarom graag ook ESP willen om mijn volgende koets.

Ik heb inmiddels uitsluitsel van de dealer. De auto is niet uitgerust met ESP maar alleen met ASR ondanks dat ik hier tijdens het verkoopgesprek nog naar gevraagd heb.
Ik ben hier niet zo blij mee.

BertjeB

Senior Member
wellicht handig om even te checken, als er op de sticker in je kofferbak ergens de code 1AT staat betekend dat dat je ESP hebt.
Volgens mij is een knopje om het uit te zetten niet noodzakelijkerwijze aanwezig.

sticker opties.jpg

Dus er is nog hoop, duik in je kofferbak!!

En, wellicht ten overvloede, toch nog maar even de link naar de decoder(het wordt toch een regenachtige dag morgen;));

http://igorweb.org/equidec/

Nog even wat gegoogled, en het esp knopje schijn niet meer te bestaan...... het is alleen mogelijk om je ASR uit te zetten. het is het knopje met de slipsporen op de middencosole in je maxidot krijg je dan de melding ASR ingeschakeld of uitgeschakeld. de ESP kun je niet meer separaat uitzetten sinds rond 2010.(volgens wat ik gelezen heb hier de link van al mijn wijsheid; http://www.briskoda.net/forums/topic/160140-esp-added-as-an-extra-to-my-sea-question/)

Bovenaan Onderaan