ESP

Exciter

Administrator
ongelukje zit in een klein hoekje. Bij database maitenance is dit draadje gevlucht met een rugzak richting betere leven... /forum/images/graemlins/1884.gif excuse me.

Maar de vraag was:

Wat is ESP en wat is het voordeel ervan?

guitar_billy

Senior Member
google is je vriend =>

1.) van de duitse 'Skoda Lexicon' webpagina :
http://www.skoda.de/index.php?rec_id=31&buchstabe=E&seite=0

ESP
Das Elektronische Stabilisierungsprogramm (ESP) sorgt durch gezieltes Abbremsen einzelner Räder und Eingriff in das Motormanagement für die Stabilität des Fahrzeugs. Die notwendigen Informationen erhält ESP durch Sensoren an den Rädern, den Positionssensor des Gaspedals sowie einen Winkelsensor am Lenkrad.

ESP reagiert sowohl auf ein Untersteuern als auch auf ein Übersteuern des Fahrzeugs bei Kurvenfahrten. Wenn ESP beispielsweise feststellt, dass das Fahrzeug übersteuert, nimmt es die Motorleistung zurück und übt Bremsdruck auf das vordere kurvenäußere Rad aus. Durch die ausgleichende Kraft auf der Außenseite wird das Fahrzeug wieder in die Spur zurückgebracht.

2.) van de nederlandse Volkswagen webpagina:
http://www.volkswagen.nl/index/home/modellen/sharan/over_de_sharan/veiligheid/0,9849,_D0Lnl,00.html

ESP/ASR
Het Elektronische Stabilisatie Programma (ESP) helpt u om uw auto in kritieke situaties onder controle te houden. ESP versterkt de aanwezige elektronische voorzieningen zoals het antiblokkeersysteem ABS en de aandrijf-slipregeling ASR.

Deze techniek zorgt ervoor dat uw Volkswagen permanent een stabiele wegligging behoudt. Een aantal sensoren in de auto signaleert in een fractie van een seconde wanneer de auto uit koers dreigt te raken. De sensoren sturen direct bericht door naar de afzonderlijke wielen en de motor.

Uw Volkswagen kan als het nodig moet zijn automatisch één of meerdere wielen bijremmen en het motorvermogen aanpassen. Vaak zonder dat u daar als bestuurder iets van merkt. En veel sneller dan u dit zelf ooit zou kunnen doen!

ESP (met ASR) behoort tot de standaarduitrusting.

guitar_billy

Senior Member
nog even terugkomend op de vraag wat is ESP en het voordeel ervan, zoals ik het zie :

ESP kan een onderstuur of overstuur situatie herkennen, en de auto voor je corrigeren. dit dmv. (bij)remmen en ingrijpen op het motormanagement, bijv. gas los.

natuurlijk is ESP geen wondermiddel. als je het te bont maakt als bestuurder, kan ook ESP de zaak niet altijd in bedwang houden (net als ABS op ijs? /forum/images/graemlins/winkie.gif )

probeer deze link eens, van Audi. die heeft een korte flashanimatie http://www.audi.cz/lexicon/e/esp.php

Dutch4x4

Senior Member
ESP werkt goed als je rustig blijft en vertrouwen hebt in het systeem, maar het is geen wondermiddel.

Het berekent inderdaad aan de hand van de sliphoek en de stuurstand welke richting je eigenlijk op wilt en remt dan de benodigde wielen bij, lost gas, etc. Heb het één keer echt in werking gevoeld in een live-situatie en je voelt je dan echt gereden.

Wél realiseerde ik me achteraf dat als ik eerder was geschrokken en was gaan tegensturen vóórdat het systeem ingrijpt, het systeem waarschijnlijk in de war was geraakt.

Ik heb dat later nog eens in een veilige omgeving (ANWB-testbaan Lelystad) getest en inderdaad: je moet het systeem z'n gang laten gaan. Wat nogal grote cojones vraagt als je die lantaarnpaal op je af ziet komen, of erger, die afgrond... In die ene 'live'-situatie deed ik gelukkig geen gekke dingen omdat ik nog vertrouwde op het 4x4-systeem dat me zou redden. Daardoor wachtte ik nog even, waardoor het ESP de kans kreeg in te grijpen.

Daarom vind ik het raar (op z'n zachtst gezegd) dat dealers geen uitleg geven van dergelijke systemen. Net als met ABS: veel mensen schrikken zich kapot als hun rempedaal gaan ratelen, want ze denken dat hun auto's stukgaat. Dus laten ze het rempedaal weer even los, wat de stomste reactie tijdens een noodstop is. Een simpele uitleg vooraf over hoe het systeem werkt, had dat kunnen voorkomen. Nu wordt 't gewoon 'verkocht' en de klant zoekt 't maar uit.

Maar om terug te komen op ESP: het werkt vooral als je (veel) te hard een bocht induikt. In die zin is 't dus echt een 'stumperhulpje'.

Ik ben helemaal om en kon nog ESP als optie toevoegen aan mijn optielijst. Bedankt alvast

groet Passat

Bovenaan Onderaan