ESP werkt goed als je rustig blijft en vertrouwen hebt in het systeem, maar het is geen wondermiddel.
Het berekent inderdaad aan de hand van de sliphoek en de stuurstand welke richting je eigenlijk op wilt en remt dan de benodigde wielen bij, lost gas, etc. Heb het één keer echt in werking gevoeld in een live-situatie en je voelt je dan echt gereden.
Wél realiseerde ik me achteraf dat als ik eerder was geschrokken en was gaan tegensturen vóórdat het systeem ingrijpt, het systeem waarschijnlijk in de war was geraakt.
Ik heb dat later nog eens in een veilige omgeving (ANWB-testbaan Lelystad) getest en inderdaad: je moet het systeem z'n gang laten gaan. Wat nogal grote cojones vraagt als je die lantaarnpaal op je af ziet komen, of erger, die afgrond... In die ene 'live'-situatie deed ik gelukkig geen gekke dingen omdat ik nog vertrouwde op het 4x4-systeem dat me zou redden. Daardoor wachtte ik nog even, waardoor het ESP de kans kreeg in te grijpen.
Daarom vind ik het raar (op z'n zachtst gezegd) dat dealers geen uitleg geven van dergelijke systemen. Net als met ABS: veel mensen schrikken zich kapot als hun rempedaal gaan ratelen, want ze denken dat hun auto's stukgaat. Dus laten ze het rempedaal weer even los, wat de stomste reactie tijdens een noodstop is. Een simpele uitleg vooraf over hoe het systeem werkt, had dat kunnen voorkomen. Nu wordt 't gewoon 'verkocht' en de klant zoekt 't maar uit.
Maar om terug te komen op ESP: het werkt vooral als je (veel) te hard een bocht induikt. In die zin is 't dus echt een 'stumperhulpje'.