Esp

hschipper49

Nieuw lid
Hallo Allemaal,

Ik rij nu nog Opel Astra en ik overweeg een Octavia Combi te nemen. Ik denk dan zelf aan een 1.4 TSI BL Elegance met ESP.
Merk je ook iets van ESP tijdens het normale rijgedrag of alleen maar als je te hard in een bocht zit.

Groeten

Neptukker

Forumguru
Hallo Allemaal,

Ik rij nu nog Opel Astra en ik overweeg een Octavia Combi te nemen. Ik denk dan zelf aan een 1.4 TSI BL Elegance met ESP.
Merk je ook iets van ESP tijdens het normale rijgedrag of alleen maar als je te hard in een bocht zit.

Groeten
De ESP grijpt enkel in als het fout dreigt te gaan. Als je niet als een idioot de hooligan uithangt dan zal het ESP lampje zeer weinig branden. Ik heb het al wel een ingreep gehad maar dat kwam omdat ik aan het spelen was om te checken wanneer het systeem ingrijpt. Ik vindt het trouwens erg treurig dat Skoda dit niet standaard meelevert.

___JC___

Forumguru
ESP werkt alleen maar als je gaat glijden. Alleen als je dus echt hard aan het boenderen bent of als het glad is. Maar ik zou het bestellen als het kan. Mn oom heeft een Altea zonder ESP. Laatst reedt ie over een rotonde, lag dr olie ofzo. Hoppa, 180 graden rond en met zn velg tegen de stoep.

Rallye

Forumguru
Maar ik zou het bestellen als het kan. Mn oom heeft een Altea zonder ESP. Laatst reedt ie over een rotonde, lag dr olie ofzo. Hoppa, 180 graden rond en met zn velg tegen de stoep.

Ik vraag me af of ESP dat tegen had kunnen houden. Zo'n (zeer plaatselijke) olievlek is wel erg plotseling, zonder verhoogde snelheid en allerlei zaken die door sensors kunnen worden gedetecteerd.

___JC___

Forumguru
Ik vraag me af of ESP dat tegen had kunnen houden. Zo'n (zeer plaatselijke) olievlek is wel erg plotseling, zonder verhoogde snelheid en allerlei zaken die door sensors kunnen worden gedetecteerd.

Eens, maar het helpt zeker wel. Die computers registreren zo een slip in een nanoseconde en remmen het juist wiel bij om de slip op zn minst te beperken.

TL@

Forumguru
Als je niet zelf tegenstuurd, doet het systeem helemaal niks omdat het niet weet naar waar je wilt.

Ik heb onlangs een slipcursus gedaan bij Peugeot (met het werk), een 407 getest met esp aan en uit. Als ie uitbreek en je stuurt niet tegen, blijft ie gewoon schuiven (hij remt wel af) als je een klein beetje stuurt naar waar je wilt, dan zal ie je uit de slip houden en de auto hinderlijk veel vertragen (op een slipparcours, op de openbare weg zal je in zo'n situatie blij zijn dat de auto zoveel vertraagd).
Resultaat was dat een (vrouwelijke :tongue:) collega zelfs met esp aan de auto toch nog 180° rond draaide (na 5 keer was het toch gelukt om het juist te doen)

Neptukker

Forumguru
Als je niet zelf tegenstuurd, doet het systeem helemaal niks omdat het niet weet naar waar je wilt.

Ik heb onlangs een slipcursus gedaan bij Peugeot (met het werk), een 407 getest met esp aan en uit. Als ie uitbreek en je stuurt niet tegen, blijft ie gewoon schuiven (hij remt wel af) als je een klein beetje stuurt naar waar je wilt, dan zal ie je uit de slip houden en de auto hinderlijk veel vertragen (op een slipparcours, op de openbare weg zal je in zo'n situatie blij zijn dat de auto zoveel vertraagd).
Resultaat was dat een (vrouwelijke :tongue:) collega zelfs met esp aan de auto toch nog 180° rond draaide (na 5 keer was het toch gelukt om het juist te doen)

bron: autowereld.com

ESP O2 modeljaar 2009 heeft stuurassistentie zoals ook bij VW:

Volkswagen komt met een toevoeging op het welbekende systeem ESP, namelijk ‘steering pulse’. Volgens Volkswagen is dit een revolutionair ESP systeem dat veel completer is dan het huidige.
pixel_trans.gif
pixel_trans.gif
De toevoeging van ‘steering pulse’ zit hem in het actief helpen van de bestuurder. Als ESP een gevaarlijke situatie ‘ziet’, dan helpt het de bestuurder met het tegensturen. ESP met ‘steering pulse’ neemt niet het sturen over, maar zorgt er alleen maar voor dat de bestuurder op tijd begint met tegensturen. In een situatie met bijvoorbeeld overstuur verliezen de achterwielen namelijk grip, zodat de auto aan de achterzijde uitbreekt. Dit is meestal op te lossen door tegen te sturen. Helaas ziet de gemiddelde bestuurder dit overstuur te laat aankomen en stuurt dus te laat tegen. ESP met ‘steering pulse’ voorkomt dit door via een elektromotor het sturen alvast in te zetten.

Kracht van 3 Nm
Naast het opvangen van overstuur zijn er nog tal van andere situaties waarbij dit systeem helpt. Volkswagen zegt dit systeem op korte termijn te kunnen leveren in al hun modellen met elektromechanische stuurbekrachtiging. Het ‘steering pulse’ systeem heeft een elektromotor die een kracht van 3 Nm kan opwekken. Die geeft via het stuur pulsen naar de bestuurder om aan het stuur te draaien. Volkswagen benadrukt dat het systeem het sturen niet overneemt; de bestuurder is en blijft verantwoordelijk.

Neptukker

Forumguru
Volgens mij vangt ESP een zijdelingse slip op of je nou stuurt of niet.
Maar het is natuurlijk een Peugeot waarmee TL@ ervaring heeft. Of het franse spul is minder goed geprogrammeert of er was wat electonica die niet maximaal presteerde. Zou zo maar kunnen, er is altijd wel wat stuk aan zo'n wegwerpproduct.

TL@

Forumguru
Volgens mij vangt ESP een zijdelingse slip op of je nou stuurt of niet.

Dat is niet zo. Neem nu, je stuurt in naar rechts, achterkant breekt uit en je laat het stuur naar rechts staan, dan weet het esp niet wat te doen en gaat de wagen in de slip houden en zo vertragen. Als je dan nog verder naar rechts stuurt (ipv naar links) dan gaat het esp de auto zijn snuit in de andere richting laten gaan.
Oké, je moet al helemaal geen gevoel voor de auto hebben om nog verder naar rechts te sturen, maar ja kennelijk zijn er toch zo'n mensen.

Maar het is natuurlijk een Peugeot waarmee TL@ ervaring heeft. Of het franse spul is minder goed geprogrammeert of er was wat electonica die niet maximaal presteerde. Zou zo maar kunnen, er is altijd wel wat stuk aan zo'n wegwerpproduct.
Normaal zit daar toch een systeem van Bosch in. Ik weet niet of de systemen in andere auto's beter zijn. Ik heb al meerdere malen met auto's met ESP gereden, maar heb nooit de behoefte gehad om het uit te testen op de openbare weg :1439:

___JC___

Forumguru
Mmm. Ik heb ooit zo een item op fifth gear gezien waarin duidelijk verteld werd dat ESP de auto recht houdt. In jouw verhaal zou ESP de slip dus erger maken als je niet tegenstuurt.

Het zal allemaal wel, maar dan kan ESP dus meer kwaad doen dan goed en zo veilig is het allemaal dan niet.
:1439:

Neptukker

Forumguru
Mmm. Ik heb ooit zo een item op fifth gear gezien waarin duidelijk verteld werd dat ESP de auto recht houdt. In jouw verhaal zou ESP de slip dus erger maken als je niet tegenstuurt.

Het zal allemaal wel, maar dan kan ESP dus meer kwaad doen dan goed en zo veilig is het allemaal dan niet.
Het ESP grijpt in aan de hand van allerlei sensoren waaronder stuuruitslag. Ook al stuur je niet ideaal, aan de hand van de dan geldende parameters probeert het systeem zo goed als kan de boel te redden. Inhakende op de beginvraag van dit topic: stuurassisentie zit vanaf modeljaar 2009 ingebouwd dus dat is een extra hulpmiddel. ESP is wat mij betreft een must.

Porettuhcs

Senior Member

Mmmm.... voor de gemiddelde rijder is het systeem oke... voor de gevorderde rijder kan het nadelig werken omdat het systeem je corrigeert als je dat niet wilt danwel verwacht...

Constant

Erelid
In de genoemde 5th gear demo liet men ook situaties zien waarin zelfs professionele testrijders een auto niet recht konden houden op een gladde helling. Daarna werd ESP aangezet en het verschil was enorm.

Tuurlijk zijn er ook situaties waarin je ESP graag zou willen uitzetten (met name bij losse ondergrond kan de ESP van slag raken), gelukkig kan dat.

Neptukker

Forumguru
In de genoemde 5th gear demo liet men ook situaties zien waarin zelfs professionele testrijders een auto niet recht konden houden op een gladde helling. Daarna werd ESP aangezet en het verschil was enorm.

Tuurlijk zijn er ook situaties waarin je ESP graag zou willen uitzetten (met name bij losse ondergrond kan de ESP van slag raken), gelukkig kan dat.
Als je weet welke aflevering het is (of geduld hebt met zoeken) kun je de desbetreffende aflevering downloaden via:

http://www.finalgear.com/
(torrent)

Ook voor alle afleveringen van Topgear!

Bovenaan Onderaan