ET 51, spacer nodig of niet?

zenman

Actief lid
Ik kan een setje wielen kopen voor mijn S2C (2012) die onder een 2014 Octavia vandaan komen. Weet alleen niet of dat gaat passen. De maten:
Velgen 18", 7,5J, ET51, 5x112
Banden 225/40

De ET waarde is wat hoger dus vallen de wielen iets meer naar binnen, maar dat wordt (deels) weer goedgemaakt door de hogere J-waarde. Zou een spacer nodig zijn en zoja, moet ik dan ook andere bouten kopen?

Iemand ervaring hiermee?:cool:
 

hemi24

Forumguru
Originele 7,5J x 18“ velgen hebben een ET van 46mm;
Echter de originele 7,5J x 17" hebben een ET van 49mm met eveneens een bandbreedte van 225.

Dus eigenlijk til ik er niet zo zwaar aan...
 

CDK

Forumguru
@zenman, afwijking is minimaal, dus passen zal het sowieso, alleen staat het iets minder mooi (persoonlijke smaak) en neemt je spoorbreedte af met 1cm. Als je spacers zou monteren moet je ze van 10mm nemen met centreerrand en dan heb je langere wielbouten nodig én komen je wielen 5mm verder naar buiten t.o.v. origineel en neemt de spoorbreedte met 1cm toe. De keuze is reuze en de mogelijkheden ook :jaja:
 

zenman

Actief lid
Dankje.
@Corné de Kluijver. Je geeft aan "...met centreerrand..." is dat hetzelfde als centreerring? Heb je een plaatje van zo'n spacer met centreerrand?

Verder vraag ik me ineens af hoe dat dan gaat met het bandendruk-meetsysteem (TPMS). Blijft dat zomaar werken als ik er velgen van een Octavia onder gooi?
 

CDK

Forumguru
Is niet het zelfde als een centreerring, TPMS blijft gewoon werken omdat dit bij Skoda gemeten wordt door de ABS sensoren (aantal omwentelingen) Foto van zo'n spacer zal ik opzoeken voor je.
 

CDK

Forumguru
Zonder die rand hangt je wiel aan de bouten, met zo'n rand is de bevestiging weer net als OEM aan de wielnaaf ;)
 

zenman

Actief lid
Duidelijk. Da's best nog prijzig, 2 setjes spacers=€126,- langere bouten €120-. Alles bijelkaar bijna €250,-.
Misschien dat ik dan toch maar op zoek ga naar 18"-velgen met de juiste ET-waarde of ik neem de 5 mm voor lief:pieker:.

Het setje Octavia-velgen is ook nog eens zonder naafdoppen, dat komt er dan ook nog bij (heb zelf nu stalen velgen met wieldoppen). Het koopje is ineens geen echt koopje meer, ik ben wel blij dat ik dit nu allemaal weet. Geweldig zo'n forum en snelle reacties!

Bedankt allemaal! :cool:
 

FlavioX

Forumguru
Je kan ook 5mm (universele) spacers gebruiken met de originele bouten. Dan ben je voor €40,00 klaar.
 

zenman

Actief lid
OK, ik heb misschien wel interesse. Kunnen we met dit forum ook PM (private messages) sturen?
Ik zoek ook nog een 4 spaaks lederen stuurwiel en een lederen versnellingspookknop (6-hand).

Het ontbreken van de centreerrand, is dat eigenlijk wel veilig genoeg? Het wiel hangt dan alleen aan de bouten toch (als ik Corné tenminste goed begrepen heb)?
 

CDK

Forumguru
Nou dat valt dus te betwijfelen of die rand nog steeds te benutten is, ik zou er niet aan beginnen, maar ik ben ik en jij bent jij ;)
 

Der Einser

Forumguru
Dat zou ik ook absoluut niet doen!
Ik twijfel daar ook sterk aan. Er is dan maar bar weinig 'vlees' over,.. Zoniet niks meer over.
 

Spierings

Forumguru
Die rand is maar een goede centimeter, blijft er 5 mm over met die spacers.

Dat betekent niet dat hij daarop centreert, je velg is op het pasvlak van de naaf niet haaks. De rand is meestal aangeschuint.

Ik zou er niet aan beginnen, of je moet het goed passen.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Cordoba

Forumguru
Je kan ook 5mm (universele) spacers gebruiken met de originele bouten. Dan ben je voor €40,00 klaar.

Je ben het loon vergeten voor de geestelijke om die schietgebedjes te laten doen, dat het niet verkeerd afloopt. Al eens eerder van iemand gehoord dat in een vergelijkbaar geval bij lage snelheid een wiel van de auto liep (door te korte wielbouten in combinatie met spacer) en een fietsster ondersteboven gekegeld werd.
 

andrehj

Forumguru
De standaard centreerrand is hoger dan 5mm dus die wordt nog steeds gebruikt.
Nee hoor, de standaard rand is maar iets meer dan 5 mm. En omdat je wiel is voorzien van een afschuining, zal die dan echt niet meer centreren. Die centreert dan alleen nog op de bouten.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

FlavioX

Forumguru
Wat een doemdenkers allemaal. Ik heb vroeger diverse auto's gehad met 5mm spoorverbreders en originele bouten en nooit problemen gehad.
 
Bovenaan Onderaan