ET vraagje

Binnenkort is het weer winterbanden-tijd en ik ben me aan het orienteren op een setje winterbanden op velg.
Als je op menig autobanden-site je auto probeert in te voeren ,kom je steeds tot de conclusie dat je geen kant-en klare sets voor de Fabia GL kombi kunt bestellen. In ieder geval niet in de standaard maat 185/60 -15 op 6Jx15 (5x100) ET 43. Voor bijvoorbeeld de Ibiza ST en de Polo BM wel, maar die hebben een afwijkende ET-waarde namelijk ET 38 op 6Jx15
Nu mijn vraag: kan ik ongestraft DIE velgen monteren op mijn GL. De afwijking is 5mm per zijde, dus is in totaal een vermeerdering (hoe kleiner de ET, hoe verder het hart van de velg naar binnen komt, dus hoe groter je spoor)van de spoorbreedte met 1 cm per as? Immers de wiellagers en de ophanging worden anders belast. Is er extra slijtage te verwachten of valt die 5mm binnen de tolerantie?
Ik kan natuurlijk bij de bandenboer een set op maat laten samenstellen of ze bij de dealer bestellen, maar dat scheelt wel zo'n €200,- of meer.
Ik vind dat best veel geld......

Ik zit hier zelf ook mee hoor... Nergens op Internet of MP is een goeie velg te vinden met de ET waarde die opgegeven is vanuit de fabrikant. Komt misschien door de aparte maatvoering die ze hebben... Kan iemand ons helpen hier mee???

turboturbo

Forumguru
Ik zag laatst bij mijn Skoda dealer winterbanden op stalen velg, die vond ik niet zo gek veel duurder als hier en daar op internet. Ook via Verassend Skoda kreeg je een aanbieding geloof ik, (goedkoopste rond de 500 euro) Als de dat doet, zit je in ieder gevál goed, toch? Dan heb je velgen via / van Skoda zelf.

De stalen velgen producent ALCAR heeft voor elke type auto een aparte velg. Voor de Fabia II (en ook de Fabia I en de Scout meen ik) moet je type 8000 hebben (6Jx15 5x100 - ET43).
Die kan je bandenboer zo bestellen.
Wat ik alleen niet snap is dat je bij al die on-line sites waar je complete wielensets kunt bestellen, onze Greenline nergens is te selecteren.Wel de Fabia 1.2 TDI HB , maar die wordt geleverd met 185/55-15 daar in Duitsland schijnbaar. Wel de Ibiza ST en de Polo BM , maar die hebben zoals gezegd een afwijkende ET.
Mail je vervolgens naar die mensen om te vragen of ze misschien het voor jou kunnen samenstellen: dus 185/60 15 op 6Jx15 ET43 , krijg je nul op je request.
Ik ga ze nu gewoon bestellen bij de lokale bandenboer, die heeft me een mooi aanbieding gedaan vool 4 velgen en Nokian winterbanden.

Jkz

Lid
Ik rij nu 15000 km met originele vw Polo goal velgen 17" ook met et38 zonder dat er ook maar enige vorm van opvallende slijtage is. Dealer heeft dit zelf ook bij mij gemonteerd. Volgens mijn dealer in ieder geval niet.
Et 38 is geen probleem hoor.

Onder mijn octavia combi 2006 zitten 17 inch originele pegasus velgen met et waarde 54.
Mijn winterset betreft een originele set 16 inch lichtmetaal van de octavia business welke et waarde 50 hebben!!!

Dus zelfs skoda levert onder ze auto's standaard velgen met diverse et waardes!!!

Ik zou me er dus niet teveel druk over maken.

Nokian winterbanden worden op zich goed getest maar schijnen luidruchtig te zijn
Heb daarom zelf voor dunlops gekozen. Werden met de goodyears als beste getest.

Succes met je keuze

De Antares is idd de standdardvelg voor de Fabia Greenline, bandenmaat is standaard echter 185/60 15. Dat 195/55 15 ook past is een ander vehaal.

Bovenaan Onderaan