ET Waarde 46 wel of niet?

JOVOS

Senior Member
Hallo Allemaal,

Op het moment liggen er 17" velgen op m'n Superb, maar ik wil graag naar 18". Het is een Superb combi uit 2011. Nu heb ik hier al wat rondgelezen over ET waardes van verschillende velgen, maar ik kan niet zeggen of een 18" velg met een ET waarde van 46 geschikt is voor mijn auto. Kan iemand mij vertellen of deze ET waarde problemen gaat geven?

FlavioX

Forumguru
Dat is ook afhankelijk van de breedte van de velg. Met 8.5J zit je denk ik wel aan de maximale breedte die gaat passen.

JOVOS

Senior Member
Ik snap de ET waarde niet.
Als ik het goed begrijp is het de waarde die de positie van je naaf / naafaanslag / flens met boutgaten aangeeft, dus hoever je velg naar binnen in de wielkast komt. Ligt je naaf diep in de velg dan steekt je wiel/band aan de buitenkant meer uit en heb je meer ruimte aan de binnenkant van je wielkast. Natuurlijk bepaalt de breedte van de velg dan ook het e.e.a. dat snap ik. Ligt je naaf van buitenaf bekeken bijna gelijk met de buitenkant van je band dan zal de velg verder naar binnen steken en heb je minder ruimte aan de binnenkant. Het is als het ware de verhouding tussen de breedte van je wielkast en je velg...Ik hoop dat ik het zo een beetje goed begrijp. Maar wat ik niet snap is het ET waarde getal...geeft een hoger getal aan dat er meer ruimte is en een lager getal dat er minder ruimte is? Of moet ik het zo niet zien?

FlavioX

Forumguru
De ET waarde geeft de afstand aan van de binnenkant van de velg waar de velg de naaf raakt tot het midden van de velg.
Bij een ET waarde van 0 ligt de binnenkant van de velg dus precies in het midden.
Bij een lage ET waarde steekt de velg meer naar buiten.
Bij een hoge ET waarde steekt de velg meer naar binnen.

Als je dus van een 7J velg naar een 8J velg gaat met dezelfde ET waarde steekt deze 25,4mm / 2 = 12,7mm meer naar binnen en 12,7mm meer naar buiten.

Als je Googlet op velg ET waarde kom je zat duidelijke afbeeldingen tegen.

Spierings

Forumguru
De et waarde is de hoeveelheid mm hoever het pasvlak van de naaf uit het midden van de velg ligt..
et-waarde.jpg

CDK

Forumguru
ik heb er zelf nu 20'' onder zitten 8.5J ET45 met 235-30-20 banden en verlaagd zonder problemen.

JOVOS

Senior Member
Dus volgens de info van FlavioX heb jij een lagere ET waarde, dus je velg ligt verder naar buiten, maar de 8.5J geeft aan dat je velg breder is.
Zeg ik dat goed dan?
...20"...235 breed...:rockon:

CDK

Forumguru
klopt helemaal @JOVOS, hoe lager het ET getal hoe verder de velg naar buiten komt. Hoe hoger het J getal hoe breder de velg. ET is in mm en J in inch.

JOVOS

Senior Member
Duidelijk, bedankt voor de info jullie allen. Ik zal eens kijken of ik de 18" velgen tot de mijne kan maken...:D

Hoe ervaren jullie trouwens het comfort met grotere velgen?
Ga je erg hard achteruit met plattere banden of valt t wel mee?
Vering vind ik nu prima...alsof je op zee zit met een lichte deining...

CDK

Forumguru
@JOVOS, de mijne is met OEM sportonderstel geleverd in combinatie met 18" en ik vond het persoonlijk wel comfortabel, te deinerig zelfs ;) Het is echter erg persoonlijk, ik ben er van overtuigd dat schokdempers naar verhouding meer invloed hebben op het comfort als grotere velgen. Ik zweer bij mijn KW onderstel, sportief en toch comfortabel, ondanks de grote wielen en platte banden.

Chicco_Himself

Forumguru
Bij mij is verder niets aan het onderstel veranderd en rij op 18" met 225/40. In het geheel geen problemen met mijn comfort, zeker niet te stug, gewoon comfortabel.

• Leuk
Waarderingen: CDK

JOVOS

Senior Member
Duidelijk...
Dan zal ik eens gaan kijken naar die 18" velgen. Ik wil er dan zomerbanden op laten leggen en op m'n huidige 17" de winterbanden.

• Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan