ET waarde onder O2 RS

ceid

Lid
Ik krijg verschillende aanbevelingen welke ET waarde ik onder mijn RS kan zetten. Als ik e.e.a. op internet opzoek zie ik dat er ET 50 onder moet (minimaal 16") echter ik krijg ook veel te horen dat ET 42 en 45 ook kan. Kan iemand mij duidelijkheid verschaffen wat betreft slijtage lagers e.d. aanlopen in wielkast of remschijf.

Alvast bedankt.

ceid

Lid
Ok, hier staat dus alleen de reeds gevonden et50, echter kan et 45/47 ook (en dan zonder problemen)

bij et-waarde van 42(mm) wordt je spoorbreedte 16 mm groter, of wel spoorverbreding van 8mm onder iedere velg, volgens mij is dat niet toegestaan bij apk dan wel RDW.(volgens mij wordt dit niet gemeten als er geen spoorverbreders achter je velg zit, maar dat kunnen de monteurs hier je vast wel vertellen, maar je krachten op het lager nemen wel toe, en niet zo zozeer bij het draaien van het wiel , maar wel bij inveren van de auto tijdens rijden.
kun je beter een bredere velg nemen met dezelfde et-waarde, volgens mij.
probeer hier maar eens met de et-waarde te spelen. dan zie je wat het doet, vooral als je extremere waardes invoert(bijv et=0) http://www.jennyxxx.de/index.htm link

succes

hemi24

Forumguru
Als het je te doen is om velgen voor winterbanden, waar ook nog sneeuwkettingen om mogen:

6Jx16 ET50 met bandenmaat 205/55R16
6Jx17 ET45 met bandenmaat 205/50R17

Bovenaan Onderaan