ET waarde Smart for two

ArjanGr

Senior Member
M'n vriendin heeft een smart for two uit 2004.
Deze is toentertijd geleverd met lichtmetalen velgen met aan de voorzijde ET 34 en achterzijde ET -1.
Voor de komende winter zou ze graag winterbanden incl. velgen aan willen schaffen..
Maar het grote probleem is nu, ze kan nergens stalen velgen vinden met dezelfde ET waarden. De ET-1 bestaat wel, maar ET 34 niet. Degene die het meest in de buurt komt is ET27..
Dus een verschil van 7 mm. Terwijl 5 mm eigenlijk maximaal nog toegestaan is.

Maar als ik dan naar mijn auto kijk. De Fabia I uit 2006 Ambient motorcode BME. Daar heb ik ET43 onder zitten, maar in het overzicht die je kunt zien in het downloadcentrum, staat dat ik tot ET35 kan gebruiken. Oftewel, zelfs een gat van 8mm.. Houd dit dan in dat ideaal op ET39 ligt bijvoorbeeld? En dat ik dus met ET43 eigenlijk al 4mm naast ideaal zit?

Weet iemand of dit dan ook kan gelden voor een SMART?

andrehj

Forumguru
Volgens mij kun je deze vraag beter in een Smart forum stellen, daar vind je geheid meer specifieke ervaring...

ArjanGr

Senior Member
Op de site alcar.nl krijg ik m niet gevonden (niet de for two). Kun je een gehele link plaatsen?

Dus als ik het dan goed begrijp is ET27 standaard voor de for two?
En zit er nu dus eigenlijk een maat op die een 'te' hoge ET waarde heeft?

Ik heb wel een site gevonden waar alle originele SMART velgen op staan: FQ101 - Taking Modification to the Next Level - Wheel Selection
Ze heeft de Coreline velgen.

Dus voor winterbanden kan ze gewoon de stalen velgen 'fortwo steels' nemen met ET 27 en bandenmaat 145-65/r15 4J voorzijde?

Hier een site met de gegevens voor standaard velgen. Steek Smart Fortwo vooras velgen - de grootste database met velgen steek gegevens, ET waarde, Steek en naaf diameter voor vrijwel iedere auto

Het is niet noodzakelijk dat de ET waarde hetzelfde is. Het geeft alleen aan hoever de band naar binnen of naar buiten komt te liggen en een ideaal is er niet echt zolang het de wielkast maar niet raakt als je instuurt;). Bij lichtmetalen velgen is de velg vaak iets breder dan veranderd de ET waarde omdat hij anders aanloopt.

En voor standaard velgen gewoon even smart bellen welke velgen horen er standaard onder smart for two en u know the answer.

hemi24

Forumguru
Op de site alcar.nl krijg ik m niet gevonden (niet de for two). Kun je een gehele link plaatsen?

Stalen velgen bij ALCAR: KFZ-STAHLRAD. Aluminium velgen: AEZ DEZENT DOTZ ENZO
Staat onder "MCC Smart" en dan onder "Smart Coupe 0.6" of "Smart Coupe 0.7"

Dus voor winterbanden kan ze gewoon de stalen velgen 'fortwo steels' nemen met ET 27 en bandenmaat 145-65/r15 4J voorzijde?

Inderdaad, of als je wilt een 3½Jx15 (ET20½) of een 4Jx15 (ET27) met bandenmaat 135/70R15.

Jammer dat boesboes weer met zo'n site komt die niet altijd de juiste gegevens geeft...

Bovenaan Onderaan