ET waarde velgen

M

Michel1976

Een vraag, ik heb onlangs een set velgen gekocht via mp voor het plaatsen van winterbanden. nu is de steek e.d. goed (komen van een VW Jetta zover ik begreep)

Nu zie ik dat deze velgen een ET37 waarde hebben en die nu op mijn wagen zitten ET43? velg en bandenmaat verder is identiek alsmede ook de steek

Is dit een probleem of kun je dat gewoon gebruiken
 

octaviabas

Senior Member
kan gewoon,

Hoe lager de ET-waarde van de velg, hoe verder het wiel naar buiten komt te staan. Als de ET-waarde 35 is en je monteert velgen met een waarde van ET 10, dan komt het wiel 25 mm verder naar buiten te staan. Gemiddeld genomen is een ET-afwijking van 5 mm acceptabel.
 
Het is toch altijd een combinatie van ET waarde en breedte van de velg? Als je de maximale breedte van 225mm gebruikt heb je iig weinig speling meer aan de binnenzijde :D
 

Antera

Donateur
hij zegt:

velg en bandenmaat verder is identiek alsmede ook de steek

dus de breedte van de velgen zal nooit dusdanig afwijken dat de velgen problemen op zouden leveren. dit zou ook de reden zijn dat de ET waarde iets anders is. En als ik eht goed heb hebben beide hetzelfde onderstel
 

andrehj

Forumguru
Standaard heeft een Octavia 2 volgens mij ET 50, waardoor dit wiel dus niet 6, maar 13 mm verder naar buiten komt. Dat zal misschien nog net passen (vergeet niet de combinatie volledig inveren en maximale stuuruitslag!), maar dat is weer vooral afhankelijk van de velg- en bandbreedte.
Zolang je die gegevens niet vermeldt blijft dit koffiedik kijken en ik vraag me dan ook af hoe anderen jou zonder deze gegevens kunnen vermelden dat dit past.
 

octaviabas

Senior Member
Octavia vanaf 20055x1124757.1



Passat tot 20055x1123557.1


Passat vanaf 20055x1124557.1




Kijk gewoon even wat er in de velg staat , dan weet je het zeker.

Bijna gaat mijn winterstaal (Golf 5 5x112 50) eronder. zal eens kijken wat er bij mijn huidige opstaan. Past , ook zwaar beladen zonder aanlopen
 

hemi24

Forumguru
Velgen met ET37 zou ik niet monteren onder een O2! (of het moet al een thuisbrenger zijn)
 

Cordoba

Forumguru
kan gewoon,

Hoe lager de ET-waarde van de velg, hoe verder het wiel naar buiten komt te staan. Als de ET-waarde 35 is en je monteert velgen met een waarde van ET 10, dan komt het wiel 25 mm verder naar buiten te staan. Gemiddeld genomen is een ET-afwijking van 5 mm acceptabel.

De reden dat te grote afwijkingen in ET-waarde een probleem kunnen gaan vormen, zit niet in aanlopen van de banden ofzo, maar in het scheef belasten van de wiellagers. Bij een verkeerde ET-waarde krijgen de wiellagers niet alleen krachten in het vertikale vlak te verwerken (waar ze op zijn berekend), maar door het koppel dat ontstaat door scheef belasten ook krachten in het horizontale vlak, waar dit type lagers slecht tegen kan. Gevolg van langdurig met verkeerde ET-waarde rijden, is uiteindelijk dan ook het moeten vervangen van de wiellagers. Het genoemde verschil van 5 mm is inderdaad een algemeen geaccepteerd verschil. Deze reactie is dus vooral een uitleg van het 'waarom'.
 

reeseend

Forumguru
Ik heb al 2 winters met een set velgen gereden die onder een audi vandaan kwamen. Et waarde is geloof ik 37 en heb nooit ergens last van gehad.
Moet ze nu alleen nog passen onder de RS want het kan zijn dat de remklauwen in het nauw komen te zitten :tongue:
 

Antera

Donateur
je lagers en rubbers worden idd anders belast en daar is de auto dan niet op gebouwd. Maar goed verlagen en brede wielen zorgen ook voor meer kracht oip deze delen en ze zullen net wat sneller slijten maar dat is nauwelijks merkbaar en dus geen enkel probleem. En zoals reeseend al zegt alleen bij modellen met grote remklauwen kan je in het gedrang komen met de klauwen maar alleen als de et waarde te hoog word
 

Cordoba

Forumguru
@Antera: verlagen en brede wielen kunnen inderdaad ook voor meer kracht zorgen op verschillende onderdelen, maar het grote verschil is dat die krachten in dezelfde richting blijven werken. Een forse verandering van ET, kun je het beste vergelijken met het volgende experimentje: bind een touwtje aan een gewichtje en til het gewichtje met het touwtje 10 cm op(dus zonder aan het gewicht te komen nadat het touwtje is vastgemaakt.
Ik durf te wedden, dat je het gewicht aan het touwtje omhoog hebt getrokken. Nu gaan we de 'ET-waarde' veranderen: verplaatst het gewichtje 10 cm naar links door tegen het touw te duwen. Dat is even iets anders, omdat een touw niet gemaakt is om te duwen, maar om te trekken. Dit effect moet je een beetje vergelijken met het verkeerd belasten van een lager. Een lager is gemaakt om in één of meer richtingen krachten op te nemen. Als het de krachten in een andere richting op moet nemen, wordt het ontwerp van een lager daar op aangepast. Door een flinke ET-verandering krijgt het lager een koppel te verwerken loodrecht op de richting waarin het normaal krachten krijgt te verwerken, dat kan het lager alleen door krachten in de lengte richting van de wiel-as, en daardoor krijgt het lager ongelooflijk op zijn mieter.

Hoeveel is afhankelijk van hoever je gaat met veranderen van de ET-waarde en wat de tolerantie is van het lager, maar in extreme gevallen moet je niet raar opkijken als een lager maar 5% van de normale levensduur haalt.
 

Eastwood

Nieuw lid
Als werktuigbouwkundige wil ik graag wat onzin in deze discussie ontkrachten.
Bij een rechtuit rijdende auto blijven de krachten op de wiellagers altijd radiaal gericht. Dwz haaks op de as. Bij een gewijzigde ETmaat blijft dit zo maar zal wel de belasting in het ene lager wat toenemen en in het andere wat afnemen. Extreem zou zelfs de kracht op een van de lagers negatief kunnen zijn. Maar dit maakt niet uit want nog steeds is de belasting radiaal.
Gaan we (snelle) bochten rijden dan worden de lagers ook axiaal belast. (Evenwijdig aan de as). Maar de lagers zijn ook hiervoor geconstrueerd. In de praktijk zullen tijdens het rijden continu beide krachten optreden. Voor de lagers geen probleem. Echter bij extreme ET afwijkingen (nog afgezien van de beschikbare ruimte) zal wel de ophanging anders belast worden, maar ook deze zal daar niet bijzonder onder lijden. Wat anders is de afwijkende stuurgeometrie en de optredende asymmetrische krachten tijdens accelereren en remmen. :crazy:
 
M

Michel1976

Correctie, ik heb nog even goed gekeken en blijkt dus dat de velgen op de skoda ET47 zijn en de velgen set welke ik heb gekocht ET37 zijn, dit is dus 10 verschil. Dat gaat volgens mij dus niet goed.

Ik ga kijken of de verkoper ze nog wil terugnemen anders heb ik dus een goed set velgen in de aanbieding 6jx15 H2 ET37, interesse dan hoor ik het graag

Wat ik wel appart vindt is bv de site http://www.online-velgen.nl/zoeken/skoda-velgen/octavia/15-inch/

H
ier zie je dus dat er ook ET waarde van 37 wordt geleverd voor de Octavia 2005> , net voor de zekerheid een garage gebeld en zij geven aan dat je even op zicht moet kijken of de velg niet teveel naar buiten of binnen komt en dat het dan goed zou zijn, Heb net 1 voorwiel gewisseld met een velg en zie dat hij iets meer naar buiten komt maar niet veel
 

Cordoba

Forumguru
@Eastwood: amateur-werktuigbouwkundige? Of moet ik er een plaatje voor je bij maken?

De radiaalkrachten blijven inderdaad, maar er komt een component bij!
 
M

Michel1976

De vraag blijft eigenlijk nog is het verstandig de velgen te gebruiken of niet het scheelt 10mm zover ik het begrijp
 

Cordoba

Forumguru
Ik zal zo even een plaatje maken/zoeken om het probleem beter uit te leggen Michel.

Van Wiki komt het volgende plaatje (uitleg over ET op http://nl.wikipedia.org/wiki/ET-waarde )

220px-Einpresstiefe_i18n.png

Dan nu het effect van een verkeerde ET-waarde:
ET-koppel.jpg

Door een verkeerde ET-waarde liggen het wiellager en het midden van de velg/band niet in één vlak, en dus ook de krachten (F, eigenlijk het gewicht dat op één wiel rust) niet.
Het gevolg is dat een koppel M ontstaat (ter grootte van kracht F maal de afstand tussen beide werkingsvlakken). Om het wiel toch in zijn normale vertikale positie te houden levert dit een extra reactie kracht Fx op in het wiellager. Omdat de grootte van het lager relatief klein is in vergelijking met de banddiameter, zijn dit toch nog behoorlijke krachten (ook hier geldt: M = Fx maal 'diameter van het lager'




Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is. Het lager is prima in staat om forse kracht in vertikale richting op te vangen, en ook in horizontale richting kan ie nog wel wat hebben, maar een te grote ET-afwijking is in combinatie met bochten en dergelijke teveel voor dit type lagers.
 

turboturbo

Forumguru
Vraagje: hoe kom je achter de ET waarde van de wielophanging? (zodat je weet welke ET waardes de velgen mogen zijn)
 
M

Michel1976

Duidelijk, ben zelg ook WTBér dus kom er zo wel uit.

Ben dus al druk op zoek naar een ander setje met de juiste ET waarde, en mijn set weer in de verkoop

Helemaal top al die hulp !!!! :super::super::super:
 
Bovenaan Onderaan