@Antera: verlagen en brede wielen kunnen inderdaad ook voor meer kracht zorgen op verschillende onderdelen, maar het grote verschil is dat die krachten in dezelfde richting blijven werken. Een forse verandering van ET, kun je het beste vergelijken met het volgende experimentje: bind een touwtje aan een gewichtje en til het gewichtje met het touwtje 10 cm op(dus zonder aan het gewicht te komen nadat het touwtje is vastgemaakt.
Ik durf te wedden, dat je het gewicht aan het touwtje omhoog hebt getrokken. Nu gaan we de 'ET-waarde' veranderen: verplaatst het gewichtje 10 cm naar links door tegen het touw te duwen. Dat is even iets anders, omdat een touw niet gemaakt is om te duwen, maar om te trekken. Dit effect moet je een beetje vergelijken met het verkeerd belasten van een lager. Een lager is gemaakt om in één of meer richtingen krachten op te nemen. Als het de krachten in een andere richting op moet nemen, wordt het ontwerp van een lager daar op aangepast. Door een flinke ET-verandering krijgt het lager een koppel te verwerken loodrecht op de richting waarin het normaal krachten krijgt te verwerken, dat kan het lager alleen door krachten in de lengte richting van de wiel-as, en daardoor krijgt het lager ongelooflijk op zijn mieter.
Hoeveel is afhankelijk van hoever je gaat met veranderen van de ET-waarde en wat de tolerantie is van het lager, maar in extreme gevallen moet je niet raar opkijken als een lager maar 5% van de normale levensduur haalt.