Even een schrikmomentje...

Erkens

Lid
Ik reed vanmiddag rustig (<80km/h) Harderwijk uit in de richting van Lelystad ter hoogte van het aquaduct. (google maps) Ben ik op het laagste punt (punt A op de kaart) en toen ineens "PIEP!" en op het matrixscherm stond de auto afgebeeld met een groot wit vlak bij de motorkap en ik zag de motorkap zelf iets omhoogkomen.... :eek:

Direct de alarmlichten maar aangezet en wat rustiger gaan rijden (daar aan de kant zetten kon niet). Begint in eens de auto voor me ook zijn alarmlichten aan te doen en te seinen met zijn mistlamp :tongue:

Gelukkig was er verderop een bushalte (punt B op de kaart) waar ik veilig kon stoppen en de kap goed dicht doen. Nu had ik gisteren het oliepijl even gechecked, maar ik wist vrijwel zeker dat ik hem goed dicht gedaan had, blijkbaar niet :X

Wel apart dat ik vanochtend gewoon ruim 110 km/h (autoweg) heb kunnen rijden zonder problemen. Wellicht dat het met de windrichting te maken had, want vanochtend waaide het wat harder.

In ieder geval aan iedereen de boodschap om goed te checken of de kap echt goed dicht zit! Wel mooi om te weten is dat het waarschuwingssysteem voor het openen van de motorkap tijdens het rijden werkt :tongue:

corsaar

Senior Member
Je laat de motorkap toch wel van een bepaalde hoogte dichtvallen,
of ben je te voorzichtig geweest.
Niet te lief zijn voor je Yeti hoor !

Ronnie

Forumguru
Motorkap altijd dicht laten vallen van zo'n 30-50cm hoogte; wil je hem dichtdrukken, heb je er zomaar een deuk inzitten.....
De motorkap is een zeer grote plaat blik met maar weinig spanning (bijna geen bolling).

Erkens

Lid
Ja, ik laat hem gewoon vallen vanaf een paar decimeter, aandrukken is niet slim zoals Ronnie al aangeeft :) Daarom vond ik het ook zo vreemd.

Erkens

Lid
Ik wist wel dat er een sensor in zat, die zit op elke "deur" want dat zie je op het display welke deuren openstaan. En dus ook voor de motorkap, dat had ik destijds getest. Alleen de benzineklep heeft het niet.
Wat ik niet wist is dat er een alarmsignaal aan gekoppeld was als hij open gaat terwijl je rijdt :)

CaseyBasey

Actief lid
Dat liep gelukkig goed af, Erkens.
Wat ik me wel afvraag is hoe hoog de klep loskwam. Het viel namelijk zelfs je voorligger op! Of ging de klep misschien wild golven?

rweersch

Actief lid
Van de deuren (en kofferklep) wist ik het uiteraard ook. Een sensor op het tankklepje is eigenlijk ook nog niet eens zo gek; hoe vaak zie je niet auto's rijden met een open klepje?

Erkens

Lid
Het viel namelijk zelfs je voorligger op!
Ik denk dat hij zijn alarmlichten + mistlicht aandeed om mij te attenderen op het feit dat mijn alarmlichten aan waren :)

hoe vaak zie je niet auto's rijden met een open klepje?
hmm, wellicht zit er wel een sensor op, als ik er aan denk zal ik eens een stukje gaan rijden met dat klepje open :tongue:

Wallie

Lid
Misschien 1 troost, mijn ouders hebben het ook een keer met hun Skoda Favorit gehad op de snelweg bij 120km/u, zag m'n moeder ineens dat de motorkap licht klapperde (nee, die had nog geen lampje er voor... :D, de veiligheidshaak hield 'm prima... :)

Gieliovd

Forumguru
Precies... geen zorgen... er zit een 2e vergrendeling op voor dit soort grappen.

Die klep komt NOOIT omhoog zetten.

Alleen ja, als je erg snel rijdt en er komt wind onder heb je kans op een dubbelgeklapte deksel haha.

skodaboy

Forumguru
mijn 02 heeft ook een waarschuwingslampje voor een 'niet' gesloten motorkap...:winkie:
echter enige tijd terug reed ik over de snelweg en ik reed een bmw 3 reeks voorbij,in het voorbij rijden zag ik toevallig dat de motorkap ook 'niet' geheel dicht was,je zag de motorkappen op en neer bewegen...vervolgens heb ik geprobeerd om de bmw-rijder te doen stoppen wat mij ook gelukt is om vervolgens zijn motorkap te goei terug dicht te doen...

wat een open vliegende motorkap betreft (ja de kap klapte tegen voorruit)
dat heb ik één keer voor gehad met een peugeot 308,deze wagen had vooraan een aanrijding gehad en de kap sloot niet meer goed of voldoende nochtans was de kap wel dicht wat ik had er aan getrokken en deze zat toen wel vast,echter tijdens het rijden op de autosnelweg vloog de kap toch open,natuurlijk ook met bijkomende schade tot gevolg..maar gelukkig stond de auto op een autotrailer toen dit gebeurde..dus direct gestopt en de kap dichtgebonden met spanriem....:smiley29:
dus als ik nu nog auto's moet vervoeren met frontschade doe ik 'standaard' een riem rond de kap om dit soort voorvallen te vermijden..:winkie:.

Erkens

Lid
Het "grappige" is overigens dat ik afgelopen maandag een auto (oudere VW station) had ingehaald en zag dat de motorkap "los" zat. Ik heb die auto ook tot stoppen geprobeerd te krijgen door er weer achter te gaan zitten en te seinen en er vervolgens weer in te halen, tijdens de inhaal actie kreeg ik eerst een middelvinger en ik wees direct naar de motorkap en ging ervoor rijden met alarmlichten. Gelukkig ging ze aan de kant en heb ik haar kap goed dicht gedaan. Ze verontschuldigde zich voor de middelvinger en bedankte me, tja je weet nooit waarom iemand begint te seinen natuurlijk :)

rweersch

Actief lid
En precies dat soort hufter-reacties hebben ervoor gezorgd dat ik niemand meer op fouten of gebreken wijs, want je krijgt alleen een middelvinger als reactie (als je geluk hebt) of agressie. Ik heb het zo vaak geprobeerd als ik iemand zag rijden met ingeschakelde mistlampen, kapotte lampen, open tankklepje, niet goed gesloten deur etc. Ik laat ze gewoon lekker doorrijden.

Erkens

Lid
Voor verlichting etc ga ik niet meer mensen erop wijzen. Maar gevaarlijke situaties voor andere wil ik graag voorkomen (wellicht heeft dat iets ermee te maken dat ik ook hulpverlener ben)

D

Deleted member 2717

Oh even Off-Topic :) Erkens, ook uit Lelystad? Waar ergens ongeveer? Heb de Yeti nog niet in Lelystad gespot.. trouwens, nog helemaal geen Yeti gespot. Alleen die van Autobedrijf Holsch die soms rondrijd...

(Hij zat laatst vast bij Batavia Stad daar in de buurt.. :tongue:)

Erkens

Lid
Heb de Yeti nog niet in Lelystad gespot.. trouwens, nog helemaal geen Yeti gespot. Alleen die van Autobedrijf Holsch die soms rondrijd...
Dat is ook de enige die ik rond zie rijden in Lelystad, maar er moeten er meer zijn want Holsch heeft er zeker weten wel een zooi van verkocht :tongue:
Mocht je in Lelystad een zwarte Yeti zien met een bordje met "Rode Kruis" dan ben ik dat :tongue:

Bovenaan Onderaan