Even voorstellen + 2 vragen

Qevinator

Nieuw lid
Hallo allemaal,

Ik ben Kevin, 28 jaar en sinds een week eigenaar van een Skoda Fabia 1.4 TDI Greenline uit 2008. Mijn vorige auto, een Seat Leon TDI is na een zeer respectabele 600.000 km overleden. Ik wilde graag een kleinere, zuinigere auto en zodoende ben ik uitgekomen bij de Fabia.

Ik zou graag 2 vragen op jullie af willen vuren.
Als eerste vroeg ik me af of jullie mij kunnen vertellen wat de diameter en max inbouwdiepte is van de speakers die in de voorste deurpanelen gaan. Ik kan me niet voorstellen dat deze vraag nog nooit beantwoord is, maar ik heb vanalles geprobeerd te zoeken via de zoekfunctie zonder resultaat. Vervolgens maar handmatig door alle berichten gegaan. Ik ben tot oktober 2010 gekomen, maar nog steeds niks kunnen vinden.

De tweede vraag is een technische en een beetje moeilijk uit te leggen maar ik ga het proberen.
Als ik in een net te hoge versnelling rij (bijv 50 km/h in zn 4 of 70 km/h in zn 5) en ik duw het gaspedaal heeeel licht in hoor ik een rammelend geluid. Dat geluid dat niet mee in de toeren of snelheid. Heeft iemand aan de hand van deze beschrijving een idee wat dit kan zijn?

Alvast dank!

Kevin
 

ertromp

Forumguru
Welkom hier! Helaas je vragen kan ik niet beantwoorden want zeker rammeltjes zijn moeilijk te lokaliseren zo van achter de PC.
Hopelijk ga je met je Fabia ook weer zo'n enorme hoeveelheid km's maken zonder al te veel problemen.
Hoeveel km's heeft de Fabia al gedraaid? Zo'n rammel kan natuurlijk daar mee te maken hebben. Bijvoorbeeld een los deel in het uitlaatsysteem of wat dan ook.
 

CDK

Forumguru
Welkom Kevin,
(normaal gesproken stel je je vragen hier en stel je jezelf voor in het meet en greet topic.... ;)
gefeliciteerd met je Fabia en er zullen vast leden zijn die jou opveeg kunnen helpen.

Greetz Corné
 

Joske

Forumguru
Welkom Kevin!

De rammel die je beschrijft kan inderdaad van alles zijn. De te hoge versnelling zorgt voor meer resonantie op bepaalde delen van de auto, bijvoorbeeld inderdaad het uitlaatsysteem of iets dat los hangt. Kan je het geluid ook reproduceren stationair met bijvoorbeeld open motorkap? Even gas geven en dan loslaten en ondertussen luisteren?

Je vraag over de speakers vraag je best in het audio-gedeelte van het forum onder een apart topic ;)
 

mdortland

Actief lid
Welkom hier. Ik heb ook last gehad van een rammel / resonantie. Bij mij bleek het veroorzaakt te worden door speling op de luchtinlaat bij de carrosserie. Beter vast gezet en opgelost. Het betreft bij mij een 1600 16v benzine
 

Qevinator

Nieuw lid
Dank allemaal voor de reacties en excuus voor de postings in het verkeerde topic.
@ertromp hij heeft pas 65.000 gelopen, dus als het goed is kan ik even vooruit :)

@iedereen die gereageerd heeft op de rammel: ik denk niet dat het resonantie is eerlijk gezegd. Misschien kan ik het beter beschrijven als een ratel. Ik zal even luisteren of ik het geluid ook stationair met de motorkap open kan reproduceren, maar dan moet ik even iemand anders gas laten geven. Want de ratel is constant aanwezig als je het gaspedaal een heel klein beetje indrukt, maar iets minder gas of iets meer en het is weg.
 

Qevinator

Nieuw lid
Dag allen. Zoals beloofd net even wat extra testjes gedaan.
Ik hoor het geluid ook als hij stationair loopt en verder ook in elke versnelling. Het gebeurt net op het kantelpunt van wel/geen gas geven. Net op het aangrijpingspunt zeg maar. Het is echt een mechanisch ratelend geluid. Iemand een idee?
 

Qevinator

Nieuw lid
Haha ja daar heb je zeker gelijk in Joske. Hij klinkt heel anders dan de Leon. Maar toch klinkt dit niet goed. Voor de rest hoor ik dit specifieke geluid ook nooit, alleen als ik op eerder geschreven manier heel licht het gaspedaal in duw...
 

Cordoba

Forumguru
Welkom Kevin. Als je een apart voorsteltopic opent met wat foto's van de Faab, maak je veel mensen blij.

Ik denk eerlijk gezegd dat het toch resonantie is, en ik gok op resonantie in de uitlaat.

Mijn verwachting is dat er in een uitlaatdemper iets los zit. Dat kan geen kwaad, maar is wel bijzonder hinderlijk, want het begint je steeds meer op te vallen. Als je meer gas geeft, wordt alles in de demper meer onder druk gezet, en onder die druk rammelt het dan niet of niet merkbaar. Bij minder gasgeven is die druk te laag en kan ie rammelen op de eigen frequentie. Als je goed oplet, zul je het dan in verschillende versnellingen bij hetzelfde toerental de rammel opmerken. Door de geleiding van het geluid door de uitlaat, is het bijzonder lastig zo'n rammel te lokaliseren, omdat het geluid vaak van een heel andere plaats lijkt te komen dan de werkelijke geluidsbron.
 

Qevinator

Nieuw lid
Dit klinkt verdraaid aannemelijk! Dank je wel. Ik ga het in de gaten houden en op korte termijn laten nakijken. Ik zal binnenkort ook even een voorsteltopic openen, zoals je voorstelde!
 

passatboy

Forumguru
van waar zijt ge , spring eens binne in hasselt (belgie) als ge niet ver weg woont dan luister ik eens , en de vraag op de speakers , een paar schroeven en ge kunt het zelf na meten , zie wel dat ge het raam helemaal naar beneden doet , dan kunt ge zien hoeveel ge over hebt tot tegen het raam
 

Qevinator

Nieuw lid
@passatboy Dank je wel voor de uitnodiging, erg aardig van je. Maar ik woon helaas een eind van Hasselt vandaan.
En dank voor de tip van het raam, ga ik zeker doen!
 
Bovenaan Onderaan