Even voorstellen --> A.Busser

Hallo,

Na een week Skoda rijden, zal ik me ook even voorstellen.

Mijn naam is Andre, ik ben 36 jaar en woon in Huissen onder de rook van Arnhem.
Al jaren ben ik helemaal gek van Volkswagens, en dan met name van het oudere spul.
Mijn eerste auto was dan ook een kever.
Na 8 jaar dagelijks met deze kever gereden te hebben, kwam er erg groot onderhoud en is deze een tijdje weg gezet.
Na 5 jaar niets meer met de kever gedaan te hebben, hebben we hem weer uit de motte ballen getrokken en ben ik op dit moment bezig met een totale body off restauratie!
Naast de kever heb ik de afgelopen jaren heel wat water gekoelde volkswagen gehad, golf diesel, golf GTI, polo/derby, golf 1 cabrio, enz.
Op dit moment rijdt ik voor dagelijks gebruik weer kever, een 1600 uit 1972 met LPG.
Met andere woorden, een kever om te sleutelen, en een om mee te rijden!

Leuk allemaal, maar dit is een SKODA forum, hoor ik u denken....
Zoals verteld hebben we naast de kever verschillende ander volkswagens gehad.
De laatste was een Golf 1 cabrio uit 1985.
Mijn vriendin gebruikte deze dagelijks om mee op en neer te rijden naar haar werk.
Maar met z'n 1800 GTI blok was deze toch wel erg duur in verbruik.
En, al zag hij er leuk en goed uit, er kwamen toch wel wat kleine mankementen aan.
Daarbij wilde Annemieke graag wat meer comfort.
Per toeval, zagen wij op marktplaats een Felicia staan, niet te duur en een vol jaar APK.
Mijn vader rijdt al sinds de Skoda 120, met volle tevredenheid Skoda, dus pa mee gevraagd, en een proefrit gaan maken.
Gevolg: cabrio er uit, Felicia terug!

Zoals bij aanschaf:
Foto-DO8LSKAK.jpg

Foto-6VAVBAFB.jpg

De felicia heeft/had wat aandachts punten.
Zo is de achterklep erg roestig. (we zijn dus op zoek naar een andere klep, liefst in kleur...)
Over de vellgen die er onder zaten waren we niet echt enthousiast, Daarbij zaten er wel erg hoge banden onder, 185-65-15, en links achter zat een band met een andere maat dan de rest.
Op marktplaats dus een setje andere velgen met goede banden gescoord.
De banden zijn in de maat 195-50-15, breed genoeg en niet te hoog.
Door de lagere banden, is de felicia gelijk 2,5 centimeter gezakt!
En ik moet zeggen, een heel ander gezicht gelijk!

Met andere velgen:
Foto-ZQACCBA6.jpg

Foto-44RJNTVH.jpg

Zoals je op de foto's kan zien is er inmiddels ook een uitlaat sierstukje op gekomen, en is de lange antenne vervangen door een korte van aluminium.
De nummerplaat houder is vervangen door een nummerplaat houder van Porsche Villach (een oosterijkse volkswagen dealer, nazaad van Ferdinant Porsche, de ontwerper van de kever)
De radio is ingebouwd met in de deur bakken nieuwe 2 weg luidsprekers.
De Skoda zal niet totaal verbouwd of getund gaan worden, maar er zal met de tijd wel het een en ander aan gaan "veranderen" .
Het volgende wat op het lijstje staat is een verlaging.
We vinden nu namelijk dat de banden niet mooi aansluiten op de wiel kasten.
Maar dat zal nog enkele weken gaan duuren!
We houden jullie op de hoogte!

EdK

Forumguru
Zo, dit is jezelf eens voorstellen !
Ziet er nog netjes uit zo op de foto's !
Wens Annemieke er maar veel plezier mee, en ik hoop voor de andere dames op dit forum dat ze ook lid gaat worden van het forum

Kunnen ze bij Higgy een dames roddel hoekje aanmaken :blush:

Wat betreft je achterklep vervangen , kijk of bel eens met de volgende firma http://www.kleingunnewiek.com/index.php

Succes met het verder opknappen van de wagen

Fabia

† In Memoriam
Welkom op dit :aangenaam: gezellige forum. Ik wens je heel veel plezier met je Felicia.

Desperado

Forumguru
Ziet er goed uit en klinkt ook goed.
Let wel op met verlagen dat er een kans is dat de banden tegen de spatborden aankomen bij inveren.
Ik heb dezelfde maat banden en heb er aan de voorkant veerwegverkorters tussen gedaan omdat ze anders bij iets te hard over een bultje de banden tegen de binnenrand van het spatbord aankwam.
En voor een klep kun je ook een bevraagd advertentie op Marktplaats zetten.

van_der_P

Senior Member
Welkom op dit leerzame forum.
Ben je niet bang dat er door deze kleinere wielen je snelheidsmeter sterk overdrijft ?
185/65R15 afrolomtrek 1890 mm, en 195/50R15 afrolomtrek 1760 mm

Welkom op dit leerzame forum.
Ben je niet bang dat er door deze kleinere wielen je snelheidsmeter sterk overdrijft ?
185/65R15 afrolomtrek 1890 mm, en 195/50R15 afrolomtrek 1760 mm

Nou, ik heb geen idee wat de origineele afrol omtrek is van een felicia, ik weet alleen dat ik met de oude banden bij 120 iedereen voorbij ging alsof men stilstond, en dat ik nu met 120 netjes mee rij.
Ik heb dus het idee, dat ik per toeval wat hersteld heb.

van_der_P

Senior Member
Nou, ik heb geen idee wat de origineele afrol omtrek is van een felicia, ik weet alleen dat ik met de oude banden bij 120 iedereen voorbij ging alsof men stilstond, en dat ik nu met 120 netjes mee rij.
Ik heb dus het idee, dat ik per toeval wat hersteld heb.

Dat klopt dan ook vrij aardig.
Volgens mij zijn er 4 originele bandenmaten. (ik heb het even opgezocht) Te weten, 165/70R13, 175/65R13, 175/60R14, en 185/55R14 deze bandenmaten hebben een afrolomtrek die ligt tussen 1700 mm en de 1720 mm.
Dus de 1760 mm van die 195/50R15 benadert het origineel.
Niks aan de hand.

Desperado

Forumguru
Dat klopt dan ook vrij aardig.
Volgens mij zijn er 4 originele bandenmaten. (ik heb het even opgezocht) Te weten, 165/70R13, 175/65R13, 175/60R14, en 185/55R14 deze bandenmaten hebben een afrolomtrek die ligt tussen 1700 mm en de 1720 mm.
Dus de 1760 mm van die 195/50R15 benadert het origineel.
Niks aan de hand.

Sterker nog, de afwijking word met deze maat juist kleiner.
TomTom vergeleken met snelheidsmeter bij 120.
Verschil slechts 2a3 km

Sportline

Senior Member
Hey Andre, ook welkom hier. We hebben al een klein beetje contact via de mail hier maar toch, nogmaals welkom hier. Ik neem aan als er een meeting is dat je dan ook komt met de wagen. Dat zou wat moois worden, 3 verlaagde Felicia's op een rij!! Het lijkt wel of de Felicia steeds populairder word in de tuning wereld. Bij mij komt er trouwens een iets zwaardere demper onder met een cupra sierstuk. Morgen ga ik de auto wegbrengen...

De verlaging laat nog even op zich wachten, maar gaat er zeker komen.
Inmiddels wel een andere radio met navigatie ingebouwd (VDO Dayton) en een versterker onder de bij rijders stoel gelegd.

Op de sloop hier in de buurt een andere achterklep weten te scoren!
in dezelfde kleur!
Morgen vroeg even die kant op om hem eraf te schroeven, dan kunnen we onze achterklep eindelijk vervangen en is de Felicia weer roest vrij!

cvegreen

Forumguru
Raar dat ik dit niet eerder gezien heb , maar alsnog van harte welkom hier op het gezelligste forum van de nederlanden.
Leuke felicia heb jij daar . Hopelijk geniet je er nog lang van (zowel van je skoda als van het forum alhier.)

Vandaag eindelijk de tijd gehad om de achterklep van de sloop te halen.
Hij staat nu in de garage te ontdooien...
Z.s.m. overzetten op de Felicia, dan heb ik de garage weer alleen voor de kevers:D

Coda

Nieuw lid
Dat is net andersom, een snelheidsmeter geeft meer aan dan de werkelijke snelheid.
Voorbeeld 100 echt km/u, snelheidsmeter geeft 103 aan of meer, maar nooit minder dan 100.

Natuurlijk, maar dat bedoelde ik ook. Het zou claims regenen bij autofabrikanten als het andersom was.

Bovenaan Onderaan