Even voorstellen: Bijna trotse bezitter van een Skoda

Dhyan

Lid
Hallo Iedereen,

Binnenkort gaan we over tot de aanschaf van onze eerste auto. Na veel proefritten, rekenen, vijven en zessen en meer dan een jaar zoeken zijn we gevallen voor de Skoda Fabia combi 1.2.

Inmiddels door een goede garage benaderd die 1 heeft gevonden met 133.000 km en van 2011. wrs. binnenkort over tot de aanschaf hiervan!

We hebben alleen wel 1, misschien futiel dilemma; deze auto heeft alles wat we zoeken, behalve een aux in kabel. Nou hoeven we daar de deal niet mee te laten staan of vallen natuurlijk, maar even voor onze nieuwsgierigheid:

Komen alle skoda's met een aux in? en zo niet, is dit simpel op te lossen? Misschien met een bluetooth ontvanger?
Of iets om het zelf in te bouwen?

We zijn benieuwd!

Hartelijke Groeten,
Dhyan

Hakar

Donateur
Welkom.
Als die Aux in niet echt een vereiste is, lijkt me dat niet zo'n zwaar punt.
Je gaat vanzelf zingen van genot als je in een Fabia gaat rijden. :yeah:
Of je moet een sloopbarrel hebben gekocht, maar ik kan me niet voorstellen dat je daar een jaar naar hebt gezocht.

hemi24

Forumguru
Zit die AUX niet onder een klepje in de middenconsole bij de handrem?

tpm-aux.jpg

Dhyan

Lid
Dank jullie voor het welkom!

Hoi Hemi24,
Volgende week gaan we bij 3 dealers kijken en dan weet ik ook beter hoe het er voor staat.
Heb dus nog niet kunnen zien of deze AUX IN bij de armsteun kan zitten.

Ik vroeg me het af of wanneer er een Swing Radio in zit zonder Aux in, of er dan wél aux in onder de armsteun kan zitten?

Hoi Hakar,
Voor mij is het gek genoeg wel belangrijk vanwege mijn beroep. (singer songwriter) Dus dat zingen deed ik al, en natuurlijk hoop ik dat ik nog lang zingend een Skoda kan rijden. :)

We zijn nu dus ook aan het kijken naar modellen waarvan we zeker weten dat ze het hebben.

Het is steeds een afweging: een beperkt budget (tussen 4 en 5 duizend), liefst zo laag mogelijke kilometrage natuurlijk, bij hogere km standen liefst voorzien van nieuwe distributieriem, aux in, en niet ouder dan 2011, ook nog in een straal van 50 km.

Gelukkig komen er steeds meer opties bij, maar het is best spannend een occasion kopen, je wilt er toch het liefste jaren plezier van hebben en niet voor onaangename verrassingen komen te staan.

220.000 km met nieuwe distributieriem (Diesel) kan toch nog best wel theoretisch gezien een heel eind mee?

Alle tips en adviezen welkom natuurlijk!
Ik ben in ieder geval zeker dat mijn eerste auto een Skoda Fabia Combi gaat worden. :)

Hartelijke groeten,

Dhyan

Dhyan

Lid
We hebben vanavond 2 Skoda's bekeken, 1 bij een garage en 1 particulier. De laatste leek in een iets betere staat te verkeren.
212K op de teller, 2012, Distributieriem vervangen en EGR klep gefixed. Rijd goed, prijs goed, onderhoud goed.
Paar puntjes van aandacht die niet onoverkomelijk zijn. Met een beetje geluk kunnen we Maandag zeggen dat we een Skoda rijden! Spannend.
Door veel te lezen op dit forum heb ik wel begrepen wat ook een beetje de zwakke punten zijn en punten van aandacht bij de Fabia Combi 1.2 TDI.

Ik hoop nog veel meer te leren erover. Heb de manual in ieder geval al in huis en gelezen. ;)

Wel heb ik nog een vraag: We hebben afgelopen tijd meerdere Skoda's bekeken die wel een terugroep actie open hadden staan. Dat betekent dat er geen gehoor is gegeven aan de oproep.
Zou dat ook te maken kunnen hebben met het feit dat niet alle auto's perse beter worden na de software update?
Ik stel al mijn Newbie vragen maar gewoon.

Rallye

Forumguru
Die terugroepactie zou wel eens met de "sjoemelsoftware" te maken kunnen hebben. Niet iedereen heeft er vertrouwen in dat de auto na die tijd gewoon blijft doen wat hij moet doen.

Mocht er geen aux inzitten dan is een after market radio natuurlijk ook altijd een optie. Dan ben je qua connectiviteit ook wat moderner. Meer origineel Skoda is deze radio: https://www.autopar.nl/skoda-rcd660xl-touchscherm-bluetooth-multimedia, eventueel zelfs met Carplay (en dus navigatie op het scherm van de radio). Wel even navragen of hij ook in jouw Fabia past en even goed naar de voor- en nadelen kijken.

Hetzelfde bedrijf kevert ook de AUX-in: https://www.autopar.nl/aux-in-skoda-aansluiting
Nadeel daarvan vind ik wel dat je geen bediening via de radio hebt.

Dhyan

Lid
Bedankt Rallye, Japanese Power en Corné!

Inmiddels hebben we van een particulier onze auto gekocht. Vanaf vanavond zijn we dus de (Ultra) blije bezitters van een Skoda met alles erop en eraan en overtreft onze verwachtingen!

Alles ging voorspoedig en het was zeer prettig zaken doen. We zijn als een kind zo blij ermee ;)
Ondanks familieleden die zeiden: "Je bent hartstikke gek dat je in deze tijd nog een Diesel koopt!"

Toch blij dat ik mijn eigen koers volg. :)

EGR klep al vervangen en distributieriem ook, hopelijk gaat alles nog fijn een tijdje mee!

Ben me nu aan het verdiepen in alle ins en outs.
* gaat snel weer het forum lezen*

CharlesTucker

Forumguru
Welkom, en gefeliciteerd met de nieuw aanschaf, veel veilige en plezierige kilometers met de nieuwe aanwinst. En ondanks dat ik zelf onlangs overgestapt ben van diesel naar benzine geloof ik niet dat je hardstikke gek bent als je nu een diesel koopt.

Wat de terugroepacties betreft, de "sjoemelsoftwareupdate" is wel het meest waarschijnlijke, en zoals al gezegd wordt die ook vaak bewust niet uitgevoerd omdat veel mensen bang zijn voor minder vermogen, hoger verbruik en EGR-klep problemen. Terecht of niet, mijn indruk is dat het nogal scheelt per auto. Ik heb 'm zelf wel laten uitvoeren, geen merkbaar vermogensverlies, geen hoger brandstofverbruik. Wel ging zo'n beetje 30.000 kilometer later de EGR klep stuk, maar dat was totaal pas na ruim 250.000 kilometer. Of dat iets met de sjoemelsoftware te maken heeft gehad ga ik nooit achterkomen. Ik denk zelf dat het meer te maken had met een weekje extreem veel stadsritjes met heel veel files, iets waar een TDI niet heel geschikt voor is, en ik verder eigenlijk alleen snelweg rijdt.

Overigens staat er voor de Citigo van m'n vrouw momenteel een hele andere terugroepactie open, het sleepoog in de gereedschapsset is mogelijk niet goed gelast. Geen probleem zolang je de auto niet wilt of moet slepen dus. De actie staat nog open omdat ze moet wachten op een berichtje van de dealer dat ze nieuwe sleepogen ontvangen hebben. Openstaande terugroepacties hoeven dus helemaal geen probleem te zijn, maar het is altijd wel goed om te kijken waar het eigenlijk over gaat en waarom ie (nog) open staat.

Bovenaan Onderaan