Hallo allen,
Ik lees enkele weken mee op dit forum en zie dat het de (goede) gewoonte is je eerst even voor te stellen in dit gedeelte. Welnu, laat ik de goede gewoonte gestalte geven en mijzelf hierbij maar even presenteren.
Ik ben een 47 jarige die sinds 1984 eigen autos rijdt. Begonnen met Chrysler avenger, via Opel Ascona (2x), Golf naar Peugeot 405 sedan, 405 SW, 406 SW en een 407 SW allemaal tweedehands prive aangeschaft, nu dan eindelijk een Skoda Octavia Combi Ambition Businessline besteld.
Via mijn werkgever rijdt ik nu al 2 jaar een Golf naast de 407 voor uitsluitend zakelijk gebruik en die moet worden vervangen, alleen is de regeling zodanig dat de eigen bijdrage aan de werkgever zelfs bij alleen zakelijk gebruik nog meer dan honderd euro in de maand ging worden, tenzij ik een heel klein wagentje zou nemen als de Yaris, Agila, C1 of dergelijk. Omdat ik vrij lang ben is dat voor mij geen optie. En als je dan toch moet betalen, dan ook maar meteen goed en de wagen ook prive gebruiken.
Zo kom ik dus bij de octavia terecht. Betaalbaar, binnen budget, toch luxe, groot genoeg voor het gezin, en in staat een kleine caravan te trekken.
Ik moet eerlijk bekennen, ik had niets met Skoda, er was geen "klik". Ik keek dan ook weer uit naar een peugeot, maar zelfs een fastoenlijke 308 SW lag al buiten het beschikbaar gestelde budget.
Enkele collega's wezen mij toch op de octavia die zij rijden, en mijn nieuwschierigheid won het. Ik heb de stoute schoenen aangetrokken, mede vawege het toch wel bijzonder goed ogende uiterlijk en interieurafwerking die ik bij hun wagens zag, en heb een proefrit aangevraagd met het model dat ik van zin was samen te gaan stellen, mits de proefrit mij kon overtuigen.
De proefrit van bijna een uur, mede mogelijk gemaakt door een zeer fijn meewerkende dealer (die de wagen speciaal daarvoor van 70 km verderop liet komen) beviel mij bovenmatig goed.
Hoewel het een elegance was, dus wat luxer dan de ambition, was het voor mij vooral van belang op twee zaken te letten: comfortabel rijgedrag en... de stoelen. Mijn rug heeft wat eisen aan zittingen, en de peugeots komen daar heel goed in mee. De octavia bleek eveneens een goed zittende wagen. Na het uur was mijn rug niet vermoeid of pijnlijk (wat ik in de golf nogal eens heb), en de benen werden afdoende onderstend op de voorrand van de stoel.
Ik moet zeggen, het rijcomfort verbaasde mij in zeer positieve zin. Hoewel de 1.2 TSI motor wel wat anders is dan de 2.0 HDIF die mijn peugeot bezit, stelde de motor absoluut niet teleur. Het eerste verrassende was het feit dat op laten komen van het rempedaal niet direct leidt tot wegrijden van de wagen. Integendeel, heel even bleef de agen staan en begon toen zachtjes te rollen. Een lichte druk op het gaspedaal maakte dat zonder dat direct een motor hoorbaar werd de wagen vaart begon te maken. Het gevoel van rustig wegzoefen in plaats van rijden was voor mij bijzonder aangenaam als ervaring. Ook het accelereren bleek dankzij de zeer soepel schakelende automaat goed te verlopen, comfortabel en toch vlot. In no-time zat de wagen op de max toegestane 80 op de N201, en gaf mij het gevoel langzamer te rijden. Dat laatste komt vooral omdat de diesel van de Golf, en in mindere mate die van de Peugeot, bij 80 kmh aanmerkelijk meer geluid veroorzaken dan de stille 1.2 benzinemotor in de octavia.
Al met al heb ik van het weekeinde de bestelling geactiveerd, en zal na goedkeuring vanuit de werkgever op korte termijn een Ambition Businessline 1.2 TSI DSG-7 5d worden besteld.
Heel jammer dat de levertijd voorbij 1-juli gaat, de wagen zal 25% bijtelling geven, maar altijd nog goedkoper dan de 407 die nu wekelijks stilstaat voor de deur, en in de weekeinden af en toe wat kilometers mag maken. Ik ben om, en daarom bij deze: hier ben ik dan, in afwachting van een nieuwe fraaie wagen die mij hopelijk veel plezier gaat opleveren.
Ron
Ik lees enkele weken mee op dit forum en zie dat het de (goede) gewoonte is je eerst even voor te stellen in dit gedeelte. Welnu, laat ik de goede gewoonte gestalte geven en mijzelf hierbij maar even presenteren.
Ik ben een 47 jarige die sinds 1984 eigen autos rijdt. Begonnen met Chrysler avenger, via Opel Ascona (2x), Golf naar Peugeot 405 sedan, 405 SW, 406 SW en een 407 SW allemaal tweedehands prive aangeschaft, nu dan eindelijk een Skoda Octavia Combi Ambition Businessline besteld.
Via mijn werkgever rijdt ik nu al 2 jaar een Golf naast de 407 voor uitsluitend zakelijk gebruik en die moet worden vervangen, alleen is de regeling zodanig dat de eigen bijdrage aan de werkgever zelfs bij alleen zakelijk gebruik nog meer dan honderd euro in de maand ging worden, tenzij ik een heel klein wagentje zou nemen als de Yaris, Agila, C1 of dergelijk. Omdat ik vrij lang ben is dat voor mij geen optie. En als je dan toch moet betalen, dan ook maar meteen goed en de wagen ook prive gebruiken.
Zo kom ik dus bij de octavia terecht. Betaalbaar, binnen budget, toch luxe, groot genoeg voor het gezin, en in staat een kleine caravan te trekken.
Ik moet eerlijk bekennen, ik had niets met Skoda, er was geen "klik". Ik keek dan ook weer uit naar een peugeot, maar zelfs een fastoenlijke 308 SW lag al buiten het beschikbaar gestelde budget.
Enkele collega's wezen mij toch op de octavia die zij rijden, en mijn nieuwschierigheid won het. Ik heb de stoute schoenen aangetrokken, mede vawege het toch wel bijzonder goed ogende uiterlijk en interieurafwerking die ik bij hun wagens zag, en heb een proefrit aangevraagd met het model dat ik van zin was samen te gaan stellen, mits de proefrit mij kon overtuigen.
De proefrit van bijna een uur, mede mogelijk gemaakt door een zeer fijn meewerkende dealer (die de wagen speciaal daarvoor van 70 km verderop liet komen) beviel mij bovenmatig goed.
Hoewel het een elegance was, dus wat luxer dan de ambition, was het voor mij vooral van belang op twee zaken te letten: comfortabel rijgedrag en... de stoelen. Mijn rug heeft wat eisen aan zittingen, en de peugeots komen daar heel goed in mee. De octavia bleek eveneens een goed zittende wagen. Na het uur was mijn rug niet vermoeid of pijnlijk (wat ik in de golf nogal eens heb), en de benen werden afdoende onderstend op de voorrand van de stoel.
Ik moet zeggen, het rijcomfort verbaasde mij in zeer positieve zin. Hoewel de 1.2 TSI motor wel wat anders is dan de 2.0 HDIF die mijn peugeot bezit, stelde de motor absoluut niet teleur. Het eerste verrassende was het feit dat op laten komen van het rempedaal niet direct leidt tot wegrijden van de wagen. Integendeel, heel even bleef de agen staan en begon toen zachtjes te rollen. Een lichte druk op het gaspedaal maakte dat zonder dat direct een motor hoorbaar werd de wagen vaart begon te maken. Het gevoel van rustig wegzoefen in plaats van rijden was voor mij bijzonder aangenaam als ervaring. Ook het accelereren bleek dankzij de zeer soepel schakelende automaat goed te verlopen, comfortabel en toch vlot. In no-time zat de wagen op de max toegestane 80 op de N201, en gaf mij het gevoel langzamer te rijden. Dat laatste komt vooral omdat de diesel van de Golf, en in mindere mate die van de Peugeot, bij 80 kmh aanmerkelijk meer geluid veroorzaken dan de stille 1.2 benzinemotor in de octavia.
Al met al heb ik van het weekeinde de bestelling geactiveerd, en zal na goedkeuring vanuit de werkgever op korte termijn een Ambition Businessline 1.2 TSI DSG-7 5d worden besteld.
Heel jammer dat de levertijd voorbij 1-juli gaat, de wagen zal 25% bijtelling geven, maar altijd nog goedkoper dan de 407 die nu wekelijks stilstaat voor de deur, en in de weekeinden af en toe wat kilometers mag maken. Ik ben om, en daarom bij deze: hier ben ik dan, in afwachting van een nieuwe fraaie wagen die mij hopelijk veel plezier gaat opleveren.
Ron