Even voorstellen, een toekomstige Skoda rijder:)

tmr1905

Nieuw lid
Hallo, bij deze zal ik mij even voorstellen. Mijn naam is Tamer, 31 jaar en ik woon in het midden van het land, in Zeist.
Getrouwd, een zoontje van 5 en dochtertje van 2. Ben werkzaam als machine operator/ kraandrijver bij Tata Steel, voorheen Corus.
Mijn hobby is cardetailing, maw poetsen en netjes maken van auto's.

Nu rijd ik al een 6 jaar in een golf 4 diesel uit 2000, wat destijds mijn droomauto was. De auto is echt nog steeds in topstaat, alleen wil het oog langzaam aan wat anders. Ik wil eigenlijk ook een wat ruimere auto, want met de Golf is het net niet met de kids etc.

Nu kijk ik als sinds een maand naar passende opties als volgende auto. Ben begonnen met a4 en passat en heb besloten daar van af te zien. Vervolgens ben ik gaan naar Skoda en vond ik de Octavia 2 het best bij mij passen. Zowel financieel, maar denk ook als auto. Het is de perfecte auto in mijn ogen tussen een type passat en golf. Nou kan ik als Vw liefhebber gaan voor een Jetta, maar ik heb niets met die auto.

Dus druk bezig met het kijken naar een Octavia diesel. Ik rijd in Nederland zo een 15000 km per jaar, maar wil met de auto naar Turkije op vakantie dus dan is een diesel voordelig denk ik.

Mijn eerste vraag op dit forum is, welke dieselmotor raden jullie aan? Zijn er veel grote tussen de 1.9 en 2.0 tdi motoren. Ik hoor vaak dat 1.9 betrouwbaarder is, maar een 2.0 heeft toch dat beetje extra.

Hoeveel 'lijnen' zijn er eigenlijk in de Octavia serie? Ik wil geen dashboard met alleen een autoradio namelijk:tongue: Dus een paar leuke opties zou leuk zijn.

Hebben jullie nog tips waar ik op kan letten bij aanschaf? Budget is trouwens max 8000, vraagprijs buiten inruil om. Combi of sedan maakt niet heel veel uit. Vrouw wil een combi, ik een sedan:laugh:

Anyway, ik denk dat ik nog wel wat vragen zal hebben na aanschaf haha.

Ps, deze auto ga ik dit weekend bezichtigen, Marktplaats.nl > Škoda Octavia 2.0 Tdi 140pk Clima Leder Xenon Inruil Mog. - Auto's - Skoda
Wat vinden jullie van deze auto?
Groetjes Tamer
 

Ridley

Forumguru
Welkom hier en goede keuze! Ziet er netjes uit voor zijn km stand. Zit trouwens bij mijn maat om de hoek (heeft een fietsenzaak op nr 46).
 

tmr1905

Nieuw lid
aanschaf auto

Dank je wel Ridley, ik zit alleen te twijfelen over de motortype. Ik hoor vaker dat een 2.0 tdi meer kinderziektes heeft en de pompverstuivers sneller kapot gaan. Ik ben zelf niet heel technisch aangelegt, vandaar dat ik een ander sneller geloof dan mijzelf haha. Al zal dat natuurlijk weinig uitmaken bij de keuze voor de auto, je moet ook een beetje geluk hebben toch.

Ik vind deze auto wel goedkoop tov vergelijkbare auto's met dezelfde opties en kmstand. Weet jij of iemand anders trouwens of de O2 een origineel bordeaux rood lederen interieur heeft? Ik heb tot nu toe niet zo een interieur gezien bij een Octavia namelijk...

Edit, enige ervaring met dit autobedrijf Ridley?
 

Ridley

Forumguru
Nee, nog nooit gezien. Vind het wel wat hebben, denk dat het na levering is geïnstalleerd. Van techniek heb ik al helemaal geen kaas gegeten :rolleyes:. Ik wist niet eens dat er ook een autozaak zat :eek:
 
Allereerst welkom op het forum :)

Ik heb zelf 2 auto's met die pompverstuivertechniek gehad (1.9 TDI Pumpeduese).
GE-WEL-DIG blok, kan niet anders zeggen.
Voldoende kracht en soeplesse over het gehele toerenbereik en een top van rond de 200.
Kun je best mee thuiskomen dacht ik zo :cool:

Allebei de blokken laten chippen van de stock 105 naar 140 PK (bij Geert Stenge van Chipmeister - toen dat nog een goed adres was, maar dat terzijde). World of difference zeg ik je. Top lag net boven de 215, maar veel belangrijker, de tussenacceleraties verliepen zoveel makkelijker.
Alsof het ding 7-Mijlslaarzen aan had :yeah:
Als je mocht besluiten tot zo'n blok dan is dat chippen zekers weten een aanrader.

De eerste Pumpeduese wisselde van eigenaar bij 185K, ik had toen ongeveer 45K met gechipt blok gereden.
De tweede Pumpeduese wisselde van eigenaar bij 120K, ik had toen ongeveer 105K met gechipt blok gereden.
Oerdegelijke blokken en zeer betrouwbaar.

Nadelen?
Yep, kent dat blok ook.
Bij een koude start, vooral in de winter, dan nagelt dat ding bijkans als een ouwe AK47 :icon_smile_dead:
Ik schaamde me altijd kapot als ik om 05:00 in de ochtend naar m'n werk vertrok in Duitsland.
Zat zo ongeveer de halve straat rechtop in bed...

Een kennis van mij had een 2.0 TDI (wel in 170 PK Highline uitvoering) in z'n Touran.
Zoals de Ami's zeggen: There's no substitute for cubic inches.
Het zijn maar 100 CC. meer maar i.c.m. o.a. de nieuwe inspuittechniek loopt dat blok aanmerkelijk soepeler, stiller en voelt ook nog eens krachtiger aan. Leuk detail: we reden een keer samen op een stuk duitse Autobahn en ondanks dat hij op kop reed, kon hij zich niet losrijden van mijn Seat Leon met gechipt 1.9 blokje :grin:
Lag er vast ook aan dat zijn vrouw normaliter met de Touran reed en ik me iedere dag liet verleiden tot een potje blazen.
Dus de Leon was goed "los".
Ow ja, ik heb die kennis nooit horen klagen over kinderziektes, is geen garantie tuurlijk maar normaal gesproken heeft ie het hart op de tong.

Enniewee, mooie O2 die je op het oog hebt.
Dat rode leer is vast en zeker geen standaard accessoire geweest maar zo te zien vakkundig aftermarket aangemeten.
Staat 'm erg goed, zeker i.c.m. die lakkleur.

Als er aantoonbaar regelmatig onderhoud is gedaan dan kun je je IMHO voor dat geld niet snel een buil vallen.

Succes met je keuze!
 

tmr1905

Nieuw lid
Cyberbob, bedankt voor het welkom kerel. Bedankt ook voor je aanvullingen. Ik vind het ook een leuke auto die ik gezien heb. Ik twijfel alleen, want de kmstand, auto icm deze prijs vind ik apart. Ik ga bijna zeggen dat ik het goedkoop vind voor die auto haha.
 
Bovenaan Onderaan