Even voorstellen en distributieriem vraag..

waziman

Nieuw lid
Goeiedag,
Ik ben sinds afgelopen vrijdag de trotste eigenaar van een Superb 1 van 2003 in de comfort uitvoering.
Uitgevoerd met het heerlijke 2.8 V6 blok en automaat.
Slechts 103.000 echte kilometers op de klok en volledig dealer onderhouden.
Hier en daar een kleine lakbeschadiging maar het geheel is erg fris, interieur als nieuw (behalve het handgreepje van de deur...)

Ikzelf ben 49, 2 kinderen, getrouwd...
Hobby's......vooral motorrijden en nu mijn Superb...
En met de caravan er van tussen wat geen probleem moet zijn met de V6...(moet nog wel een haakje monteren..)

Mijn vraag:
De auto heeft de laatste beurt bij 98.000 km in okt. 2012 gehad bij de dealer..
Volgende beurt volgens boekje bij 128.000 km of okt. 2014..
Ik heb een plaatselijke Skoda dealer gebeld over wanneer de distributieriem vervangen zou moeten worden.
Het antwoord is bij 120.000 km........ok dat is mooi zou je denken maar is er ook een termijn waarbinnen de riem vervangen zou moeten worden ?
Volgens de dealer niet.......

Dus wie het weet mag het zeggen...en ja ..ik begrijp dat er antwoorden komen als "gewoon doen om zeker te weten" maar als het nog niet nodig is ben ik en mijn geldboompje blij en wacht ik liever nog even....

Groet, Frank...

Joske

Forumguru
ik hou persoonlijk bij deze leeftijd van wagen een maximum termijn van 10 jaar aan, maar ik geloof standaard (toen dus) 6 of 7 jaar?

ohja, en welkom ;)

ps. indien je een motorcode hebt wil ik het wel eens exact opzoeken voor jou hoor

waziman

Nieuw lid
Ok...dank je ...maar de dealer en de technische handleiding spreken nergens over een termijn en de dealer heeft met het kenteken de auto opgezocht en Skoda geeft alleen de kilometers aan.....

Joske

Forumguru
ja klopt inderdaad Corné :thumbsup:

maar motorcode maakt niet zoveel uit, heb even een uittreksel uit Elsa gehaald:

Naamloos.jpg

Joske

Forumguru
over termijnen wordt er niet gesproken in zoverre ik kan zien tenminste.. maar ik weet eigenlijk wel vrij zeker dat ze een bepaalde levensduur hebben.

hier alvast wat extra info over de motoren in kwestie (de 2 gegeven motorcodes). Grootste verschil zit hem in de EU-norm:

Naamloos.jpg

Joske

Forumguru
zie je wel ;)

kon niet anders dan 1 van die 2 zijn..

maar zoals ik al aangaf, heb geen termijn "in jaren" gevonden voor jou. Je kan voor de zekerheid nog eens naar de dealer bellen?

Maar als ik het goed begrijp is er maar 5000km op iets meer dan 1 jaar gereden?

Wat ik in jouw geval zou doen is de auto reeds op groot onderhoud sturen en alles laten verversen plus de getande riem reeds laten vervangen. Dan ben je gerust tot een kilometerstand van 220000 km (qua distributie) en zit er tenminste verse olie op.

waziman

Nieuw lid
Lijkt mij ook en 11 jaar is natuurlijk behoorlijk maar de verschillen bij de diverse merken zijn erg groot....
5 jaar...10 jaar...60.000 km....180.000 km....pfff
En als de auto volledig dealeronderhouden is en mij pas terugverwacht eind van dit jaar of over 25.000 km ?!?!

ertromp

Forumguru
Persoonlijk zou ik de riem preventief vervangen. Inmiddels 10 jaar oud en het zou jammer zijn als zo'n mooie machine in de soep loopt

waziman

Nieuw lid
zie je wel ;)

kon niet anders dan 1 van die 2 zijn..

maar zoals ik al aangaf, heb geen termijn "in jaren" gevonden voor jou. Je kan voor de zekerheid nog eens naar de dealer bellen?

Maar als ik het goed begrijp is er maar 5000km op iets meer dan 1 jaar gereden?

Wat ik in jouw geval zou doen is de auto reeds op groot onderhoud sturen en alles laten verversen plus de getande riem reeds laten vervangen. Dan ben je gerust tot een kilometerstand van 220000 km (qua distributie) en zit er tenminste verse olie op.

Groot onderhoud is 21-11-2011 uitgevoerd waarbij ook o.a. remvloeistof vervangen is...
Okt. 2012 normaal onderhoud met de VOI olie..
En ja, die distributie...beter van wel maar zoals ik al zei....als het nog tot oktober kan......

Bovenaan Onderaan