Even voorstellen en ET-waarde

pvdm

Nieuw lid
Beste allemaal,

Het heeft een paar maanden geduurd, maar de keus is inmiddels gevallen op een Fabia Combi Greenline.
Uit september 2010, 35.500 km op de teller, sunset, dorpelbeschermers, klein leerpakket, trekhaak,
reservewiel, netjes onderhouden en we (gezin van 4 personen) zijn er heel blij mee.

Dat is andere koek dan onze Renault Kangoo uit 2002, met 210.000 km op de teller.
En dan het verbruik, van 1 op 12 naar 1 op (minstens) 22. Dat is leuk tanken.

Heb ik meteen een vraag.
De standaard velgen hebben een ET van 43 mm. Nu heb ik een paar velgen op het oog, waarvan de
ET 35 mm is en die geschikt zouden zijn onze Fabia. Is dat verschil van 8 mm niet een beetje
teveel van het goede?

Is er iemand die mij kan vertellen wat de ET-waarde minimaal en maximaal mag wezen?

Hoor graag en groeten,
Peter.

Bakkertje

Forumguru
Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst!

Vuistregel voor ET waardes is 5 mm max afwijking. (meer info: ET-waarde - Wikipedia)
In jouw geval zouden de wielen 8 mm verder naar buiten komen en loop je daardoor kans op aanlopen in de wielkasten en dat je wiellagers eerder stuk gaan..

Cordoba

Forumguru
Even korte verduidelijking: als de ET-waarde teveel afwijkt, moet een lager behalve een kracht in verticale richting, ook constant een kracht in horizontale richting (in de as-richting) opvangen, en hiertoe is een wiellager maar in beperkte maten toe in staat (komt door de constructie, vorm die optimaal gekozen is voor normale omstandigheden)

Ik rij overigens zelf ook met een iets lagere ET-waarde: sinds een klein jaar rij ik met standaard lichtmetalen velgen van een Audi A3 (ET-waarde 38). Gevolg van de andere ET-waarde is dat mijn FabiaI combi 1 cm (links 5 mm en rechts 5 mm) breder op de banden staat, en ietsje vlakker door de bocht gaat.(minder overhellen)

Overigens kun je ook bij bijvoorbeeld Seat Ibiza en VW Polo kijken als velgendonor (wel opletten dat de waardes voldoen aan de eisen voor je Fabia, ook bij Ibiza en Polo kom je soms mensen tegen die eigenlijk een verkeerde ET-waarde monteren, omdat 'het zo mooi staat'.

Bovenaan Onderaan