jaap
Lid
Hoi allemaal,
Ik ben Jaap en heb al veel gehad aan dit forum dus ik denk stel me eens voor. Voor de goede orde wil ik ook vermelden dat ik een soortgelijke topic op het Seat forum ben gestart omdat ik ook aan dat forum veel heb gehad.
Ben trotse eigenaar van een Skoda Octavia RS (2006, 60000km) met de bekende 200 pk benzinemotor. Deze is eind vorig jaar gechipt bij Jd. Hij heeft nu ongeveer 250 pk en 360 Nm. De koppeling slipte en we hebben hem uit elkaar gehaald. Het Luk vliegwiel bleek ook niet meer goed te zijn. Heb het gezien en daar zat niet een klein beetje speling op zeg. Nu heb ik een vast stalen vliegwiel uit duitsland over laten komen
http://feld-motorsport.de/php/art_details.php?id=277
Op dit vliegwiel zijn mijn drukgroep en koppelingsplaat te pas gemaakt.
In eerste instantie kreeg ik een plaat zonder veren. Dat werkt dus niet. Miscommunicatie. Uiteindelijk is dit ook wel weer goed gekomen en is er een plaat met veren passend gemaakt op het vliegwiel. De binnenste ring van het vliegwiel moest wel wat worden afgedraaid.
Dit is door een koppelingsspecialist gebeurt in Raalte:
http://www.kawe.nl/
Verder is het wel leuk om veel vermogen te hebben maar als je het niet goed op het asfalt kan brengen heb je er niet zo veel aan. Hij ligt nu toch uit elkaar laat ik eens gek doen een er een Quaife sper differentieel voor bestellen.
http://www.dutchpowertrading.nl/index.php?item=m2&prods=1&mid=38
Het was een kwelling om het Quaife differentieel gemonteerd te krijgen want de pasbouten waren bij vw niet meer leverbaar. Bouten sterkte 12.9 op maat laten draaien. Ik heb er nog 13 over want moest er 25 (180 euro!!) afnemen. Dus als er nog liefhebbers zijn.
Alle werkzaamheden zijn gecoördineerd en uitgevoerd door Vakgarage Verbruggen in Emmeloord (een goede kennis van me):
http://www.vakgarage.nl/over-vakgarage/bij-u-in-de-buurt/vakgarage-verbruggen.htm?steID=1&itmID=286
Dit is de foto van het originele kroonwiel met differentieel:
Dit is een foto van het Quaife differentieel:
Dit zijn foto's van het gemonteerde vliegwiel met koppelingsplaat:
Nu moet ik zeggen dat het nieuwe differentieeel echt een genot is om mee te rijden. Zoveel meer grip in bochten en natte omstandigheden. Ik wordt nu in bochten (overdreven) weggeschoten. Voorheen stond ik vaak gewoon "stil" omdat het binnenste wiel slipte en het ESP de zaak op slot gooide. Een aanrader -- nee, eigenlijk een must -- voor elke snelle auto.
De koppeling is wel even wennen. Het is wat meer een aan/uit knop geworden. Maar door de grote veren is er nog goed mee te rijden. Zelfs mijn vrouw kan er nog mee vooruit en dat wil wat zeggen.
Door het enkel massa vliegwiel geeft, met name bij het afremmen op de motor de bak wel wat meer geluid. Hierover had ik JD van te voren gebeld en het extra bijgeluid valt mij 100 % mee. Ik heb het er wel voor over. Zeker omdat de motor wat sneller op toeren komt omdat het vliegwiel zo'n 7 kg lichter is en ook nog veel duurzamer is.
Ik ben Jaap en heb al veel gehad aan dit forum dus ik denk stel me eens voor. Voor de goede orde wil ik ook vermelden dat ik een soortgelijke topic op het Seat forum ben gestart omdat ik ook aan dat forum veel heb gehad.
Ben trotse eigenaar van een Skoda Octavia RS (2006, 60000km) met de bekende 200 pk benzinemotor. Deze is eind vorig jaar gechipt bij Jd. Hij heeft nu ongeveer 250 pk en 360 Nm. De koppeling slipte en we hebben hem uit elkaar gehaald. Het Luk vliegwiel bleek ook niet meer goed te zijn. Heb het gezien en daar zat niet een klein beetje speling op zeg. Nu heb ik een vast stalen vliegwiel uit duitsland over laten komen
http://feld-motorsport.de/php/art_details.php?id=277
Op dit vliegwiel zijn mijn drukgroep en koppelingsplaat te pas gemaakt.
In eerste instantie kreeg ik een plaat zonder veren. Dat werkt dus niet. Miscommunicatie. Uiteindelijk is dit ook wel weer goed gekomen en is er een plaat met veren passend gemaakt op het vliegwiel. De binnenste ring van het vliegwiel moest wel wat worden afgedraaid.
Dit is door een koppelingsspecialist gebeurt in Raalte:
http://www.kawe.nl/
Verder is het wel leuk om veel vermogen te hebben maar als je het niet goed op het asfalt kan brengen heb je er niet zo veel aan. Hij ligt nu toch uit elkaar laat ik eens gek doen een er een Quaife sper differentieel voor bestellen.
http://www.dutchpowertrading.nl/index.php?item=m2&prods=1&mid=38
Het was een kwelling om het Quaife differentieel gemonteerd te krijgen want de pasbouten waren bij vw niet meer leverbaar. Bouten sterkte 12.9 op maat laten draaien. Ik heb er nog 13 over want moest er 25 (180 euro!!) afnemen. Dus als er nog liefhebbers zijn.
Alle werkzaamheden zijn gecoördineerd en uitgevoerd door Vakgarage Verbruggen in Emmeloord (een goede kennis van me):
http://www.vakgarage.nl/over-vakgarage/bij-u-in-de-buurt/vakgarage-verbruggen.htm?steID=1&itmID=286
Dit is de foto van het originele kroonwiel met differentieel:
Dit is een foto van het Quaife differentieel:
Dit zijn foto's van het gemonteerde vliegwiel met koppelingsplaat:
Nu moet ik zeggen dat het nieuwe differentieeel echt een genot is om mee te rijden. Zoveel meer grip in bochten en natte omstandigheden. Ik wordt nu in bochten (overdreven) weggeschoten. Voorheen stond ik vaak gewoon "stil" omdat het binnenste wiel slipte en het ESP de zaak op slot gooide. Een aanrader -- nee, eigenlijk een must -- voor elke snelle auto.
De koppeling is wel even wennen. Het is wat meer een aan/uit knop geworden. Maar door de grote veren is er nog goed mee te rijden. Zelfs mijn vrouw kan er nog mee vooruit en dat wil wat zeggen.
Door het enkel massa vliegwiel geeft, met name bij het afremmen op de motor de bak wel wat meer geluid. Hierover had ik JD van te voren gebeld en het extra bijgeluid valt mij 100 % mee. Ik heb het er wel voor over. Zeker omdat de motor wat sneller op toeren komt omdat het vliegwiel zo'n 7 kg lichter is en ook nog veel duurzamer is.