even voorstellen en project vliegwiel, koppeling en sperdifferentieel

jaap

Lid
Hoi allemaal,

Ik ben Jaap en heb al veel gehad aan dit forum dus ik denk stel me eens voor. Voor de goede orde wil ik ook vermelden dat ik een soortgelijke topic op het Seat forum ben gestart omdat ik ook aan dat forum veel heb gehad.

Ben trotse eigenaar van een Skoda Octavia RS (2006, 60000km) met de bekende 200 pk benzinemotor. Deze is eind vorig jaar gechipt bij Jd. Hij heeft nu ongeveer 250 pk en 360 Nm. De koppeling slipte en we hebben hem uit elkaar gehaald. Het Luk vliegwiel bleek ook niet meer goed te zijn. Heb het gezien en daar zat niet een klein beetje speling op zeg. Nu heb ik een vast stalen vliegwiel uit duitsland over laten komen

http://feld-motorsport.de/php/art_details.php?id=277

Op dit vliegwiel zijn mijn drukgroep en koppelingsplaat te pas gemaakt.

In eerste instantie kreeg ik een plaat zonder veren. Dat werkt dus niet. Miscommunicatie. Uiteindelijk is dit ook wel weer goed gekomen en is er een plaat met veren passend gemaakt op het vliegwiel. De binnenste ring van het vliegwiel moest wel wat worden afgedraaid.

Dit is door een koppelingsspecialist gebeurt in Raalte:

http://www.kawe.nl/

Verder is het wel leuk om veel vermogen te hebben maar als je het niet goed op het asfalt kan brengen heb je er niet zo veel aan. Hij ligt nu toch uit elkaar laat ik eens gek doen een er een Quaife sper differentieel voor bestellen.

http://www.dutchpowertrading.nl/index.php?item=m2&prods=1&mid=38

Het was een kwelling om het Quaife differentieel gemonteerd te krijgen want de pasbouten waren bij vw niet meer leverbaar. Bouten sterkte 12.9 op maat laten draaien. Ik heb er nog 13 over want moest er 25 (180 euro!!) afnemen. Dus als er nog liefhebbers zijn.

Alle werkzaamheden zijn gecoördineerd en uitgevoerd door Vakgarage Verbruggen in Emmeloord (een goede kennis van me):

http://www.vakgarage.nl/over-vakgarage/bij-u-in-de-buurt/vakgarage-verbruggen.htm?steID=1&itmID=286

Dit is de foto van het originele kroonwiel met differentieel:
HPIM1949.JPG


Dit is een foto van het Quaife differentieel:

HPIM1950.JPG


Dit zijn foto's van het gemonteerde vliegwiel met koppelingsplaat:


HPIM2005.JPG


HPIM2006.JPG


Nu moet ik zeggen dat het nieuwe differentieeel echt een genot is om mee te rijden. Zoveel meer grip in bochten en natte omstandigheden. Ik wordt nu in bochten (overdreven) weggeschoten. Voorheen stond ik vaak gewoon "stil" omdat het binnenste wiel slipte en het ESP de zaak op slot gooide. Een aanrader -- nee, eigenlijk een must -- voor elke snelle auto.

De koppeling is wel even wennen. Het is wat meer een aan/uit knop geworden. Maar door de grote veren is er nog goed mee te rijden. Zelfs mijn vrouw kan er nog mee vooruit en dat wil wat zeggen.

Door het enkel massa vliegwiel geeft, met name bij het afremmen op de motor de bak wel wat meer geluid. Hierover had ik JD van te voren gebeld en het extra bijgeluid valt mij 100 % mee. Ik heb het er wel voor over. Zeker omdat de motor wat sneller op toeren komt omdat het vliegwiel zo'n 7 kg lichter is en ook nog veel duurzamer is.
 

jaap

Lid
nog enkele foto's

Hier volgen nog enkele foto's van mijn auto:

HPIM1074.JPG


HPIM1075.JPG


HPIM1078.JPG



HPIM1077.JPG


Nu sparen voor een volledige Milltek en K04 turbo en chippen op maat.
 

___JC___

Forumguru
Welkom Jaap en wat een mooie bak! Het motto 'power is nothing without control' haal ik nog maar een keer van stal. Zo een Quaife diff zit toch ook onder een Alfa Q2? Leuk om te horen dat het zo een groot verschil maakt.

De koppeling van de Octavia is helaas een zwak punt. Dat Plaza daar geen last van heeft is nog een wonder met 335pk.
;)
 

Rallye

Forumguru
Mooie auto (hij lijkt wel erg op die van mij, maar die van jou was er eerder).

Het is de eerste keer dat ik de Milotec "Ladekantenschutz" op een zwarte auto zie. Ziet er goed uit. Bedankt voor je foto's.

Heb trouwens je 17" of 18" velgen?
 

jaap

Lid
Welkom Jaap en wat een mooie bak! Het motto 'power is nothing without control' haal ik nog maar een keer van stal. Zo een Quaife diff zit toch ook onder een Alfa Q2? Leuk om te horen dat het zo een groot verschil maakt.

De koppeling van de Octavia is helaas een zwak punt. Dat Plaza daar geen last van heeft is nog een wonder met 335pk.
;)

Ik weet niet of het onder de Alfa Q2 zit. Wel is dit sperdif. standaard onder het vorige model van de Ford Focus RS. Het nieuw model is het sperdif. gedeeltelijk electronisch. Bij mijn sperdif is het een klein nadeel dat je hem als het ware weer uit de bocht moet sturen. Normaal (bij een open dif.) is het zo als je het stuur loslaat de auto weer automatisch rechtuit wil. Als je nu gas blijft geven wil de auto als het ware de bocht blijven maken en moet je hem er overdreven gezegd er weer uit trekken.

Niet alleen bij de Octavia is de koppeling een zwak punt. Ook bij zijn familie zijn dezelfde Luk vliegwielen gebruikt en komt er vaak te veel speling op. Ik weet ook dat ze bij de VAG groep een slechte "batch" Luk vliegwielen hebben gebruikt. Plaza heeft denk ik een goed exemplaar, maar komt denk ik vroeg of laat ook een keer aan de beurt.
 

jaap

Lid
Mooie auto (hij lijkt wel erg op die van mij, maar die van jou was er eerder).

Het is de eerste keer dat ik de Milotec "Ladekantenschutz" op een zwarte auto zie. Ziet er goed uit. Bedankt voor je foto's.

Heb trouwens je 17" of 18" velgen?

Die Milotec "Ladekantenschutz" was meer noodzaak. Onze hond vind een krasje meer of minder niet echt belangrijk. Achteraf vind ik het ook wel mooi.

Ik heb 18" Zenith velgen met Michelin Pilot Sport banden erop. Had voor het comfort van mij ook wel 17 " mogen zijn. Vind het wel stoer staan en ligt super.
 

Rallye

Forumguru
Bij de Ford Focus werd nogal geklaagd over trekken in het stuur en gevoelig zijn voor de verkanting in de weg. Hoe zit dat bij jou?

Mij staat bij dat de Quaife nogal duur was. Klopt dat?
 

jaap

Lid
Bij de Ford Focus werd nogal geklaagd over trekken in het stuur en gevoelig zijn voor de verkanting in de weg. Hoe zit dat bij jou?

Mij staat bij dat de Quaife nogal duur was. Klopt dat?

Daar heb ik geen last van. Het enige waar ik aan moet wennen dat ik hem uit de bocht moet sturen. Maar je hebt echt geen voorstelling ervan hoeveel meer grip je hebt. Voor de lol moet je er eens in rijden. Hij blijft echt hangen in een bocht en 60 % van het vermogen gaat naar het buitenste wiel.

Quaife sper (zie link) heb ik ongeveer 830 euro voor betaald. Kostenplaatje ziet er ongeveer als het volgt uit:

Arbeid ?: ik heb nog geen rekening gekregen
versnellingsbakolie (kun je meteen een keer goede erin doen): Castrol SMX-S 2,3 l (= 3 l): 60 euro
sperdif: 830 euro
dif lagers+stelringen+afdichtstoppen: 85 euro
pasbouten: 180 euro

Bij elkaar wel duur ja. Maar ik wil een goede basis hebben om door te gaan met tunen. Als ik met 200 pk (voor het chippen) al in een bocht met droog weer al niet meer lekker vooruit kan hoe moet het dan met 300 + pk's op een nat wegdek. En de bak lag er nu toch af.
 

___JC___

Forumguru
Waarom heb je geen 1.8TSI 4x4 genomen als basis en die gaan tunen? Dan had je in ieder geval grip genoeg gehad. FWD met veel vermogen blijft lastig natuurlijk. Heb zelf 400nm op de voorwieltjes en als het regen is gasgeven in de bocht geen goed plan zegmaar. Wielspin in de gloria.

Al kunnen tuners tegenwoordig veel doen om wielspin te beperken zoals een powercontroller. Maar feit blijft dat je dan gewoon niet al het vermogen/koppel hebt in de lage versnellingen.
 

purk

Senior Member
Waarom tunen en een gods vermogen daaraan uitgeven als je weet dat je het vermogen niet kwijt kunt op de weg........... lijkt me jammer geld.
 

jaap

Lid
Waarom heb je geen 1.8TSI 4x4 genomen als basis en die gaan tunen? Dan had je in ieder geval grip genoeg gehad. FWD met veel vermogen blijft lastig natuurlijk. Heb zelf 400nm op de voorwieltjes en als het regen is gasgeven in de bocht geen goed plan zegmaar. Wielspin in de gloria.

Al kunnen tuners tegenwoordig veel doen om wielspin te beperken zoals een powercontroller. Maar feit blijft dat je dan gewoon niet al het vermogen/koppel hebt in de lage versnellingen.

Ik wilde gewoon een RS met alle toeters en bellen hebben en met met het sperdif. heb ik nu voldoende grip en basis om door te gaan met tunen. Zeker icm met een powercontroller (die bij mij heel anders afgesteld kan worden dan icm een open dif.).
 

jaap

Lid
Waarom tunen en een gods vermogen daaraan uitgeven als je weet dat je het vermogen niet kwijt kunt op de weg........... lijkt me jammer geld.

Wat moet ik hierop zeggen. De een heeft het er wel voor over en de ander niet. Ik werk er hard voor en heb het er voor over. Je zegt ook dat "als je weet dat je het vermogen niet kwijt kunt op de weg". Dat ben ik gewoon niet met je eens!
 

___JC___

Forumguru
Ik wilde gewoon een RS met alle toeters en bellen hebben en met met het sperdif. heb ik nu voldoende grip en basis om door te gaan met tunen. Zeker icm met een powercontroller (die bij mij heel anders afgesteld kan worden dan icm een open dif.).

Eigenlijk werkt zo een sper natuurlijk beter dan alleen een powercontroller. En samen zal het helemaal top zijn. Ben benieuwd of ie niet onrustig wordt als je het vermogen omhoog gaat schroeven. Zeker bij witte lijnen, putdeksels e.d. gaat zo een sper het vermogen toch naar het andere wiel verplaatsen.
 

purk

Senior Member
Wat moet ik hierop zeggen. De een heeft het er wel voor over en de ander niet. Ik werk er hard voor en heb het er voor over. Je zegt ook dat "als je weet dat je het vermogen niet kwijt kunt op de weg". Dat ben ik gewoon niet met je eens!

je bent het niet met me eens, maar overal staat dat iedereen last heeft om het vermogen op de weg te krijgen, ze moet naast de tuning ook weer van alles en nog wat doen om het te veel aan wielspin te voorkomen.

Daarom vraag ik me af of het wel nut heeft om er zo veel geld aan uit te geven.

Berijk je wel je wat je eigenlijk wilt vraag ik me dan af........
 

purk

Senior Member
vind het trouwens wel heel mooi hoor, alleen maar hulde voor mensen die het aandurven, ik vraag me het alleen af of het het allemaal wel waard is?

ik heb het misschien verkeerd opgeschreven. Sorry.
 

jaap

Lid
@purk: no hard feelings hoor ;). Met veel vermogen is het in de eerste paar versnellingen en in de bochten (zeker met nat wegdek) moeilijk om optimaal gebruik te maken van dat vermogen. Ach ja een formule 1 auto heeft ook maar tweewiel aandrijving en kan in een bocht zonder electronica ook niet vol op het gas. Ik heb nu voor mijn auto wel een goede basis gelegd denk ik en ik ben gek genoeg om er geld aan uit te geven.

grz
 

Rallye

Forumguru
Ik heb nu voor mijn auto wel een goede basis gelegd denk ik en ik ben gek genoeg om er geld aan uit te geven.
grz

Ik zou zelf niet gauw doen zoveel geld extra aan een auto uitgeven. Bij inruil ben je het toch weer kwijt. Maar ik ben blij dat anderen dat wel doen...
 

MarcoO2

Forumguru
@purk: no hard feelings hoor ;). Met veel vermogen is het in de eerste paar versnellingen en in de bochten (zeker met nat wegdek) moeilijk om optimaal gebruik te maken van dat vermogen. Ach ja een formule 1 auto heeft ook maar tweewiel aandrijving en kan in een bocht zonder electronica ook niet vol op het gas. Ik heb nu voor mijn auto wel een goede basis gelegd denk ik en ik ben gek genoeg om er geld aan uit te geven.grz

Wat mij betreft mag (moet...haha!) je lekker doorgaan... je hebt nu een mooie stabiele basis om ver door te tunen. Dat dat soms ook probelemen (tractie) met zich meebrengt... ach... ieder voordeel heb z'n nadeel! :D
 
Bovenaan Onderaan