Even voorstellen: erikv2

Hallo, mijn naam is Erik en ik ben op zoek naar een vrij ruime gezinsauto (station) die liefst ook vrij probleemloos is, niet te zwaar en een beetje redelijk verbruik (ook in de stad).

Ons gezin bestaat uit 2 volwassenen en 2 kinderen (12 en 16). Op dit moment rijden we tijdelijk in een suzuki alto. Daarvoor reden we in een toyota corolla. De corolla reden we ook mee naar frankrijk, met een aanhangertje erachter. Maar dat werd vorig jaar al behoorlijk krap achterin.

Nu zouden we voor deze zomer graag weer (we hadden ooit een fiat tempra station) een ruimere auto kopen, waarmee we naar frankrijk op vakantie kunnen.

Nu viel mij op dat een skoda ocatavia station 1170 kilo weegt. Dus dat is wel een mooi gewicht voor zo'n ruime auto. Dus nu maar eens verder kijken of het verder ook een goede, betrouwbare en niet te dure auto is.

Ben benieuwd of jullie me hier wat verder mee kunnen helpen.

ertromp

Forumguru
Welkom Erik! Welk type Octavia (motor/uitrusting/bouwjaar) heb je op het oog dan is er wellicht nog wat gerichter het eea aan te geven

Allereerst dank voor het warme welkom.

Op dit moment heb ik, behalve dat een stationcar mij erg praktisch lijkt, nog geen specifiek type op het oog. Wat ik belangrijk vind is (missch voor de hand liggend):
vooral een laag verbruik, (gemiddeld 1: 15 , en op de snelweg, bijv. naar frankrijk 1:17)
en technisch betrouwbaar en in goede staat (bij toyota heb ik behalve de slijtende delen, nauwelijks andere reparaties gehad),
en geen vreemde (te verwachten) mankementen,

Met dat laatste doel ik op: als voorbeeld, iemand vertelde dat een suzuki baleno station een goedkope, lichte, zuinige (1:14,5 gemiddeld) en toch vrij ruime gezinsauto is. Nu blijken die Baleno's nogal eens versnellingsbak problemen te krijgen (sopsm al bij 50.000km), waarbij revisie uiteindelijk de enige optie is. En soms komt het probleem weer terug. Dat soort mogelijke problemen ga ik graag uit de weg.

Verder ben ik een vrij rustige rijder. Dus er hoeft wat mij betreft geen grote/krachtige motor in te zitten.
We rijden hooguit (incl. vakantie naar frankrijk) zo'n 16 tot 18.000 km per jaar. Diesel is dus geen optie.

En verdere uitrusting, motorgrootte etc. zijn wat mij betreft ondergeschikt aan bovenstaande zaken. De auto mag al flink wat ouder (jaar of 15 is geen probleem) zijn (ivm aanschafprijs, we hebben een klein budget). Als hij technisch maar in goede staat is. Relatief lage kilometerstand is ook fijn.

Is dit iets waar je wat mee kunt?

Laatst bewerkt:

Rosinfield

† In Memoriam
Welkom! Hier ook een ex Toyota rijder. Na wat pech met de Yeti dacht ik, ik ga weer terug. Idd nooit problemen. Proefrit met hybride Auris viel zwaar tegen. Als je eenmaal zo'n tsi gewend bent, helemaal in combinatie met dsg, kan niets daar tegenop qua rijplezier. Ik zou dus zeggen: Octavia Combi met 1.2 tsi (en dsg ). Of als het iets kleiner mag, wat ik onlangs heb besteld: Fabia Combi met zelfde motor en transmissie

• Leuk
Waarderingen: CDK

Jasper-RS

Forumguru
Welkom Erik, en ik kan een Octavia Combi absoluut aanraden. Veel ruimte, fijne rijeigenschappen en betrouwbaar.

Bovenaan Onderaan